بیش از ۵۰ درصد هیأت علمی مشارکتی در تحقیقات ناب ندارند

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: بیش از ۵۰ درصد هیئت علمی ما مشارکت لازمه را در انجام تحقیقات ناب ندارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، غلامحسین رحیمی در میزگرد تخصصی روش‌ها و معیارهای اثربخشی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور که امروز به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه ما در پیوند ارتباط با صنعت و جامعه جزو کشورهای ضعیف هستیم و آمارهای رسمی نشان می‌دهد که این ضعف در سال‌های گذشته نیز جبران نشده و حتی افت هم داشته ایم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تاکید کرد: باید در جهت تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و جامعه، در وظایف هیات علمی دانشگاه اصلاحاتی انجام شود و اساتیدی که برای پیوند زدن جامعه و صنعت وقت می‌گذارند، این زمان جزو ساعت موظفی آنها محسوب شود.

استادان رشته‌های حذف شده، پژوهش محور شوند

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی باید برخی رشته‌ها را از نظر آموزشی متوقف کنیم، گفت: به طور مثال برخی رشته‌ها هستند که ۷ یا ۸ نفر دانشجو دارند و به نظرم بهتر است تا دو سه سال متوقف شوند؛ اساتید این رشته‌ها می‌توانند در حوزه پژوهش و ارتباط با صنعت فعال شوند و این موضوع باید در آیین نامه‌های مرتبط دانشگاهی ذکر شود.

رحیمی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته بعد اینکه باید در بخش ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه تقویت ساختار و حضور میدانی در صنعت و جامعه داشته باشیم؛ یعنی بدون حضور فیزیکی گسترده، ارتباط قوی برقرار نمی‌شود. از طرفی دیگر ارتباط باید میان موسسه با صنعت باشد نه ارتباط یک فرد با صنعت که این موضوع به نوعی باید در آیین نامه‌های مدیریت دیده شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ادامه داد: نکته بعد استخراج موضوعاتی است که برای صنعت و جامعه جاذبه دارد؛ در همین راستا باید هر دانشگاه ۲۰-۳۰ موضوعی که بر روی آن کار کرده و فکر می‌کند که برای فلان صنعت مهم باشد را پیشنهاد دهد. دانشگاه می‌تواند در معرفی موضوع به صنعت و انعقاد قرارداد پیشقدم شود و صنعت را مجاب کند.

وی با بیان این مطلب که بر روی تجارب بین المللی در حوزه ارتباط با صنعت کم کار کرده ایم، گفت: در این رابطه ما باید تجربیات مصداقی و موضوعی که می‌تواند مفید باشد را استخراج کنیم. من فکر می‌کنم باید به طور سیستماتیک دانشگاه‌ها را تشویق کنیم که از افراد خلاق و با تجربه حتی از خارج از دانشگاه، دعوت و تشویق به فعالیت کنند.

رحیمی ضمن بیان این مطلب که دانشگاه‌ها در زمینه‌های جذب اعتبارات صنعتی ضعیف هستند، گفت: اگر دانشگاه‌های ما نتوانند اعتبارات خوبی جذب کنند یعنی در این قابلیت ضعیف هستیم. ما اصلاً دنبال این نیستیم که بودجه پژوهشی کشور از درآمد ناخالص ملی به یکباره چند برابر شود و سعی می‌کنیم یک دهم دو دهم این سهم را افزایش دهیم.

معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه آیین نامه پژوهشگر پسادکتری در حال حاضر نهایی شده است، خاطرنشان کرد: روش انجام پژوهش‌های کارفرمایی باید اصلاح شود و به سمت استاندارهای بین المللی پیش برویم. ما سعی کردیم این آیین نامه را براساس چهارچوب‌های استانداردها تنظیم کنیم و باید بخشی از نیروهای پژوهشی و پژوهشگاه‌ها را ما از پسادکتری تامین کنیم و نه دانشجوی دکتری.

بیش از ۵۰ درصد هیئت علمی مشارکت خوبی در تحقیقات ناب ندارند

وی بیان کرد: به طور مثال اعتقاد من این است که حقوق اساتید، یک حقوق پایه باشد و مابقی از اجرای طرح‌های کارفرما محور و یا گرنت های داخلی و خارجی جذب شود. ما اگر ۵۰ درصد هیات علمی دانشگاه کم کنیم، کمتر از ۱۰ درصد توفیقات پژوهشی ما کاسته می‌شود. یعنی بیش از ۵۰ درصد هیات علمی ما مشارکت لازمه را در انجام تحقیقات ناب ندارند. شاید از نظر آموزشی خوب باشند اما از نظر من پژوهش و آموزش هم بستگی دارند. اساتیدی که از نظر آموزشی عملکرد خوبی دارند، برای دوره دبیرستان و دوره کارشناسی خوب هستند و وقتی وارد تحصیلات تکمیلی می‌شوند باید محقق باشند.

رحیمی با اشاره به چالش‌های ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: دانشگاه می‌گوید ما چند بار به صعنت پروپوزال می‌دهیم اما صنعت قبول نمی‌کند هرچند بنده به دانشگاه‌ها گفته ام دلسرد نشوید و پروپوزال‌ها را اصلاح کنید. در طرف مقابل هم در صنعت باید تغییراتی صورت بگیرد؛ آن دسته از مدیران ارشد صنعت که دل در گرو ارتباط با دانشگاه دارند، بهترین عاملانی هستند که می‌توانند تغییراتی در صنعت ایجاد کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =