حتما باید تغییراتی در بودجه ۱۴۰۰ داده شود

رئیس کل بانک مرکزی درباره نامه رهبر معظم انقلاب درباره بودجه، گفت: با توجه به این نامه، حتما باید تغییراتی در بودجه ۱۴۰۰ داده شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درباره نامه رهبر معظم انقلاب در خصوص بودجه سال آینده، گفت: در بودجه درخواست شده بود که سهم صندوق توسعه ملی از فروش ۲میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه همان ۲۰ درصد باشد. ایشان فرمودند تا یک میلیون بشکه نفت همان بیست درصد باشد و باقی آن ۳۸ درصد باشد و همچنین در تبصره ۴ که حدود ۲ و خورده‌ای میلیارد یورو بابت تقویت بنیه دفاعی هست داخل بودجه رود.

وی افزود: همچنین مواردی مثل برداشت یک میلیارد یورو برای بحث کرونا باید به صندوق توسعه ملی بازگردد که رقم قابل توجهی می‌شود و حتم با توجه به نامه رهبری باید تغییراتی در بودجه داده شود.

رئیس کل بانک مرکزی درباره تأمین ارز برای بخش سلامت، اظهار داشت: از اول سال تا الان، ارز برای سلامت را تأمین کرده‌ایم که برخی ۴۲۰۰ تومانی و برخی هم نیمایی بوده است.

همتی افزود: تنها مشکل‌مان درباره واکسن کروناست چون به هر بانکی می‌خواهیم حواله کنیم می‌گویند باید مجوز خاص از آمریکا بگیریم، یکبار برای انتقال پول از کره جنوبی گرفتیم و کشور کره نتوانست تضمین بدهد که آمریکایی‌ها پول را هنگام انتقال برداشت نکنند. از مسیرهای دیگری دنبال می‌کنیم که مجوز بگیریم و این‌کار را انجام دهیم.

وی درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار داشت: ارز ۴,۲۰۰ تومان اگر در زنجیره واردات تا اینکه کالا به دست مردم برسد، درست عمل می‌شد کمک خوبی به مردم می‌کرد و تا الان هم کمک خوبی کرده است اما متأسفانه در عمل به‌طور کامل درست اجرا نشد و وقتی در اجرا انحرافاتی ایجاد شود، نتیجه آن در کالایی است که به دست مردم می‌رسد.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: با ارز ۴۲۰۰ تومانی نباید مرغ ۳۰ هزار تومانی و تخم مرغ با این قیمت به دست مردم برسد. اشکالات آن باید اصلاح شود و این اصلاح هم باید با تدیبر انجام بگیرد تا شوک قیمتی برای مردم ایجاد نکند و دولت این دغدغه را دارد و در این‌باره بررسی خواهیم کرد ولی اینکه چه اتفاقی برای ارز ۴۲۰۰ می‌افتد را نمی‌توانم نظری بدهم.

همتی در پاسخ به این سوال که نرخ ارز ۱۱۵۰۰ تومانی برای تسعیر ارز چگونه در بودجه محاسبه شده است؟ گفت: نرخ ۱۱,۵۰۰ تومان بر اساس نرخ تسعیری است که به بانک‌ها ابلاغ کردیم و الان بانک‌ها دارایی‌های خود را بر مبنای این نرخ ارز تسعیر می‌کنند.

وی درباره نرخ ارز در سال آینده، توضیح داد: نرخ ارز را بازار تعیین می‌کند و تجارت و بنیادهای اقتصادی در آن تأثیر می‌گذارد و امیدواریم سال آینده شرایط ارزی، روند تجاری و صادرات ما بهتر باشد و این حتماً روی بازار تأثیر می‌گذارد ولی باید بپذیریم که نرخ ارز بر مبنای سیاستگذاری شکل می‌گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره نرخ ارز برای بودجه سال آینده، گفت: بودجه یک مسئله حسابداری است و چیزی که ما نگاه می‌کنیم مسئله بازار است و معتقدیم ارز در بازار شکل می‌گیرد و امیدواریم شرایط بازار در ماه‌ها و هفته‌های آینده بهتر شود.

همتی در پاسخ به سوالی درباره بدهکاران بانکی، خاطر نشان کرد: خوشبختانه درباره دانه‌درشت‌ها در چند ماه گذشته موفقیت‌های خوبی داشتیم و ۱۱ نفر که به آن‌ها نفرگروه می‌گوئیم یعنی هر کدام چندین شرکت زیرمجموعه شأن است، در کمیته فرادستگاهی ما مطرح شده و مانده‌ی بدهی این‌ها حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان است. خوشبختانه با همکاری خوب قوه قضائیه و ضابطین این قوه توانستیم حدود ۳۰ درصد این‌ها را وصول کنیم و امیدوارم در آینده به نتایج خوبی برسیم.

وی تصریح کرد: قوه قضائیه به طور جدی این مسئله را دنبال می‌کند و امیدواریم در کمیته فرادستگاهی که شامل همه دستگاه‌ها و سازمان‌های نظارتی از قوه قضائیه، مسئولین اطلاعاتی و مسئولین بانک مرکزی است که زیر نظر بانک مرکزی تشکیل شده، بتوانیم این ۱۱ گروه را که مهمترین بدهکاران هستند و چندین سال است که بدهی‌شان باقیمانده را حل کنیم و البته برخی‌شان انجام گرفته و امیدواریم در آینده خبرهای خوبی به مردم بدهیم.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای این افراد درخواست ممنوع الخروجی هم داشته‌اید؟، افزود: این یک روال است و اگر بانک از ما بخواهد اجازه‌اش را از قوه قضائیه می‌خواهیم.

همتی در پایان درباره نرخ سود بانکی، گفت: برنامه‌ای برای تغییری در نرخ سود بانکی نداریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =