وقتی اروپا، دلتنگ کاخ سفید بود/ «حقوق بشر» اسم رمز سیاست‌های ضدایرانی!

اروپا تلاش می کند به تیم بایدن نشان دهد که در مسیر ساز مخالف زدن با ایران با سیاست های جدید کاخ سفید هماهنگ و همراه هست.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) - محمدمهدی ملکی: مولوی شاعر پارسی گوی ما در مثنوی این‌طور گفته بود که «هرکسی کو دور ماند از اصل خویش، باز جوید روزگار وصل خویش» و این شعر امروز مصداق عینی عملکرد و سیاست اعلامی و اعمالی اتحادیه اروپا در قبال ایران شده است.

اروپایی‌ها از زمان اعلام پیروزی جو بایدن یک‌بار دیگر به سمت کاخ سفید غش کردند و با تمام توان در این مدت زمان کوتاه تلاش کردند که به تیم بایدن نشان دهند که در مسیر ساز مخالف زدن با ایران با سیاست های جدید کاخ سفید هماهنگ و همراه هستند.

به نظر می‌آید که این میزان از هم‌سویی و تغییر رویه اروپا، از زمان مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا، نشان از دلتنگی اروپایی‌ها برای کاخ سفید و خوش رقصی برای آنها دارد؛ از اظهارات هایکو ماس آلمانی درباره لزوم توافق گسترده‌تر با ایران در قالب مذاکره در خصوص موضوعات موشکی و منطقه ای گرفته تا اظهارت مداخله‌جویانه فرانسه و آلمان در مورد اعدام روح الله زم در ایران که یک مجرم امنیتی بود.

واکنش حداقلی ایران به اروپا: پا را اندازه گلیم‌تان دراز کنید!

احضار سفرای ۲ کشور اروپایی زیاده‌گو به وزارت امور خارجه ایران واکنشی بود حداقلی از طرف ما تا به طرف مقابل بگوییم که «پایت را اندازه گلیمت دراز کن».

جالب اینجاست که اروپایی‌ها در حالی تقاضای توافق گسترده تر با ایران را مطرح می کنند که هنوز به وعده هایشان در برجام عمل نکردند و حتی ایران را هم متهم می کنند که نقض برجام کرده! البته اروپایی‌ها به این حد هم رضایت ندادند و اخیرا پارلمان اتحادیه اروپا قطعنامه ای را با با ۶۱۴ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۶۳ رأی ممتنع علیه ایران به تصویب رساند و از اینکه به گفته خودشان در ایران نقض شدید «حقوق بشر» صورت می گیرد ابراز نگرانی کرده است.

در ایران هم واکنش هایی را به این اقدام اروپایی ها داشتیم، «حسین امیرعبداللهیان» دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل در توئیترش اینطور نوشت که ‏«قطعنامه غیردوستانه ‎پارلمان‬ اروپا خوش رقصی برای بایدن و نقض حقوق ۸۰ میلیون ایرانیست.»

هرچند این بازی اروپایی ها تکمیل کننده سیاست آمریکا علیه ایران هست، اما کاملا از قبل پیش بینی شده بود. اروپا ناتوان‌تر از این هست که بخواهد به تنهایی بازیگری مستقل و اثرگذار باشد و برای همین است که خوشحال از رفتن ترامپ به معنی دوری از آمریکا و آمدن بایدن به معنی نزدیکی دوباره بروکسل (اتحادیه اروپا) به کاخ سفید هستند. 

این‌طور که از حرکات دولت بایدن و اروپایی های همراهش برمیاد، فشارها علیه ایران از موضوع هسته ای به سمت حقوق بشر رفته و با این دست فرمون باید منتظر تحریم های جدیدی در این قالب باشیم.

بنابراین، حداقل انتظار از دستگاه دیپلماسی کشور این هست که با احضار سفرای کشورهای اروپایی به خصوص آلمان، انگلیس و فرانسه و تاکید بر اینکه آنها اجازه ندارند که در امور داخلی ما دخالت کنند، متذکر بشوند که برجام هیچ ارتباطی با موضوعات غیر از آن از جمله منطقه ای، موشکی و حقوق بشر ندارد.

کد خبر: 1084544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =