سال آینده «شب یلدا» را به عنوان میراث ناملموس منطقه در یونسکو به ثبت می‌رسانیم

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز گفت: سال آینده «شب یلدا» را به عنوان میراث ناملموس منطقه در یونسکو به ثبت خواهیم رساند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، وبینار «یلدا، همبستگی منطقه‌ای»، به مناسبت پاسداشت آیین کهن شب یلدا و تبیین نقش آن در همبستگی مردمان این منطقه با مشارکت مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، موسسه فرهنگی اکو و بنیاد سعدی و با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی بعدازظهر امروز (شنبه) برگزار شد.

در این وبینار «غلامعلی حدادعادل» رئیس بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، «سعید خطیب زاده» سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «سرور بختی» رئیس موسسه فرهنگی اکو، «عبدالغفور لیوال» سفیر جمهوری اسلامی افغانستان، «نظام الدین زاهدی» سفیر جمهوری تاجیکستان، «آوازبیک عبدالرزاق اف» سفیر جمهوری قرقیزستان و «احمد پاکتچی» عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری به ایراد سخنرانی پرداختند.

سعید خطیب زاده سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در سخنانی با اشاره به قدمت این آیین باستانی به نقش آن در همگرایی و صلح بین مردمان منطقه، اشاره و خاطرنشان کرد: از گذشته‌های دور «شب یلدا» یا همان «شب چله»، شب پیروزی نور بر ظلمت و نمادی از مساوات و برابری بین ایرانیان بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد: نگاه فرهنگی به حوزه تمدنی کشورهای منطقه روز به روز قوی‌تر می‌شود و این عناصر فرهنگی عناصری وحدت بخش بین مردم منطقه هستند.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه  همچنین گفت: سال آینده شب یلدا را به عنوان میراث ناملموس منطقه در یونسکو به ثبت خواهیم رساند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =