نفت ۴۰‌دلاری، ابزاری برای قدرت چانه‌زنی ایران در بازارهای جهانی

کارشناس صنعت نفت گفت: بیشتر از اینکه دولت دنبال این باشد که این درآمد نفتی را در بودجه ۱۴۰۰ محقق کند بیشتر به عنوان یک پیام پولوتیک برای اوپک و غیر اوپک است که می خواهد با صراحت اعلام کند که اگر جا را برای ایران در بازار باز نکنید با تمام قوا به بازار نفت باز خواهیم گشت.

سعید ساویز کارشناس مسائل نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، درباره سهم نفت در بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: سهم درآمدهای پیش‌بینی شده حاصل از فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰، معادل فروش روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت به قیمت هر بشکه ۴۰ دلاری عددی لبه خطی و عدد ریسکی است. بیشتر از اینکه دولت دنبال این باشد که این درآمد را محقق کند بیشتر به عنوان یک پیام پولوتیک برای اوپک و غیر اوپک است که می خواهد با صراحت اعلام کند که اگر جا را برای ایران باز نکنید با تمام قوا به بازار نفت باز خواهیم گشت.

وی تصریح کرد: کشورهای تولیدکننده نفت و اوپک و آنهایی که بازار نفت بر سیستم‌ درآمدشان تاثیر دارد با شنیدن این عدد در بودجه ایران خیلی شوکه شدند؛ چرا که این موضوع بیشتر از سوی ایران یک موضوع پولوتیک سیاسی است تا به آنها بفهماند که می خواهیم بازار نفت را قبضه کنیم و اگر با این میزان تولید به بازار برگردد به طور یقین قیمت نفت کاهش خواهد یافت.

این کارشناس ادامه داد: در حال حاضر کشورهای مصرف کننده به دلیل شرایط فعلی به شدت به نفت نیاز دارند و رعایت کردن سهمیه مشخص شده در اوپک خود مسئله دیگری است از این رو رقم اعلامی در بودجه سال ۱۴۰۰ تنها عدد نیست که صددرصد محقق شود شاید یک حرکت سیاسی هم باشد.

ساویر اضافه کرد: اگر چه واکسیناسیون بر علیه کووید ۱۹ به زودی رونق و تقاضا را به بازار بر می‌گرداند، اما نیاز شدید مالی کشورهای تولیدکننده نفت و همچنین روند صعودی افزایش دکل‌های نفتی در آمریکا، بازگشت احتمالی بایدن به برجام و پمپاژ نفت ایران و ونزوئلا، همه و همه عواملی هستند که باید با دقت بر شمرده شوند تا در نهایت تشخیص داده شود که برآیند بازار به کدامین سمت خواهد بود.

وی تأکید کرد: بازگشت تقاضا برای نفت ایران در بازار، خود مقوله‌ای است که نیاز به زمان دارد، کشور هند که یکی از اصلی‌ترین مشتریان نفت ایران است برای از سرگیری واردات از ایران اعلام آمادگی کرده‌ و کره و ژاپن نیز بعید نیست به زودی به این جرگه بپیوندند، اما همه این‌ها در بهترین حالت برای ایران اتفاق می‌افتد و گنجاندن این اعداد در بودجه تنها در صورتی می‌تواند محقق شود که همه چیز بدون اشکال و سر جای خود در کمترین زمان اتفاق بیفتد.

این کارشناس گفت: قطعا آمریکا از سقوط قیمت نفت به زیر ۳۰ دلار حمایت نخواهد کرد نفتی که در کشور آمریکا تولید می‌شود نفت گرانی است و اگر قیمت نفت روند نزولی پیدا کند آنها مجبور به توقف تولید خواهند کرد. بنابراین همه کشورهای تولیدکننده تعادل را در بازار می خواهند شاید این بودجه کشور ابزار برای قدرت چانه زنی سیاسی و پولوتیک باشد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر بازگشت ایالات متحده به برجام شرایطی را برای ایران فراهم می‌کند که در لیست کشورهای صادرکننده نفت جایگاه گذشته خود را پس بگیرد، اما اگر این بازگشت با توافقات مستقیم و یا غیر مستقیم در بین اعضای اوپک و همکاران برای کنترل بازار و قیمت نفت صورت گیرد یا بازگشت ایران به بازار تدریجی و بدون ایجاد شوک قیمتی اتفاق بیفتد، ممکن است راه بازگشت به ۵+۱ هموارتر شود.

ساویز در پایان خاطرنشان کرد: درست است که طی سال‌های اخیر در دوران پیک مصرف نفت هستیم اما اوج مصرف نفت به سر آمده است چرا که امروزه انرژی های نو رقیب جدی به حساب می‌آید. اگر آمریکا به میز برجام برگردد طبیعتا قیمت نفت افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =