استقلال آژانس زیر سوال است /«گروسی و عرصه سیمرغ» 

این میزان از همکاری گسترده میان ایران با آژانس هنوزهم ادامه دارد، اما لزوما این موضوع قرار نیست بدون محدودیت زمانی باشد.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) - محمدمهدی ملکی: سیاستی که آژانس بین المللی انرژی اتمی و مدیرکل آن در قبال ایران پیش گرفته اند نشان از هماهنگی این سازمان با خواست و اراده آمریکا در موضوع فشار بر ایران دارد که این به معنای به زیر سوال رفتن استقلال آژانس است.

اگر درست به شرایطی که درش قرار داریم و رفتارهای آژانس بین المللی انرژی اتمی نگاهی کنیم متوجه میشویم که مصداق این ضرب المثل شده که «ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست».
این موضوع رو با بررسی صحبت هایی که با تازگی رافائل گروسی آرژانتینی مدیرکل آژانس در خصوص برنامه هسته ای ایران و توافقنامه برجام گفته و البته رفتارها و سیاست های به کار گرفته شده از طرف او می توانیم درک کنیم.

همکاری های سطح بالای آژانس و ایران 

جالب اینجاست که پیش از این دوره و در زمانی که یوکیا آمانو ژاپنی مدیرکل آژانس بود، این نهاد بین الملل با پانزده گزارش خود عملکرد ایران در برجام را تایید کرده بود وبدین ترتیب روابط و سطح همکاری های بالایی میان ایران و آژانس برقرار بود.

البته که این میزان از همکاری گسترده میان ایران با آژانس هنوزهم ادامه دارد، اما لزوما این موضوع قرار نیست بدون محدودیت زمانی باشه.

در یکی از آخرین صحبت هایی که گروسی انجام داده، او به رویترز اینطور گفته که «احیای برجام نیازمند توافقی تازه است و اقدامات ایران در نقض این توافق به سرعت قابل جبران نبوده و بازگشت به نقطه اول در برجام امکان‌پذیر نیست».

اظهارات «رافائل گروسی» فراتر از حدود آژانس بود

اما مگر آژانس و مدیرکل آن می توانند پای خود را فراتر از حدود اختیار و وظیفه اشان بگذارند و بجای آن به تحلیل شرایط برجامی با الفاظی مشخص بپردازند؟ 

درباره این موضوع کاظم غریب آبادی نماینده ایران در آژانس اینطور گفت که «تنها نقش آژانس، نظارت و راستی آزمایی اقدامات مرتبط هسته ای و ارائه گزارشات بروز رسانی واقعی در این خصوص است.»
امیدواریم که آژانس هرچه زودتر از زیر بار فشار وارده از سوی آمریکا و برخی متحدانش خارج بشود و بتواند نقش خود را به عنوان نهاد بین المللی ناظر بر فعالیت های هسته ای کشورهای عضو بدون اعمال نفوذ و دخالت قدرت های غربی و متحدین عربی آنها، به خوبی انجام دهد.

استقلالی که زیر سوال است

امیدواریم که کشورهای مختلفی که بیش از ۱۹۰ کشور هستند و از اعضای این آژانس به شمار میایند هم نسبت به اهمیت استقلال تصمیمات و عملکرد این نهاد بین المللی حساسیت لازم را داشته باشند و اجازه ندهند رویکرد آن با غرض ورزی های سیاسی توام شود. 

امروز متاسفانه شاهدیم که با ریاست گروسی بر آژانس، این نهاد بین المللی که هدف اصلی آن نظارت بر فعالیت های هسته ای اعضا است، تبدیل به یک سازمان سیاسی در اختیاز قدرت های غربی و به خصوص آمریکا شده است.

کد خبر: 1084704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =