آموزش مجازی بر آینده دانش‌آموزان تاثیرات نامطلوب خواهد گذاشت

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه گفت: تعطیلی و غیرحضوری‌شدن مدارس و دانشگاه‌ها اثرات روانی و عاطفی بر دانشجویان و دانش‌آموزان خواهد گذاشت و باید در آینده برای رفع این مشکلات چاره‌اندیشی شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا در ایام کرونا آموزش مدارس و دانشگاه‌ها را غیر حضوری کرده و نظام آموزش مجازی را جایگزین قرار داده است. این نوع از آموزش با توجه به جدید بودن آن دارای مشکلات فراوانی بوده که با مرور زمان مسئولان تلاش کردند آنها را به حداقل برسانند؛ اما همچنان به نظر می‌رسد غیر حضوری بودن مراکز آموزشی و آموزش مجازی بر نحوه تعامل بین معلمان یا استادان با دانش آموزان و دانشجویان تاثیرات نه چندان مطلوبی گذاشته است. از سوی دیگر برخی از افراد اعتقاد دارند نظام آموزشی باید به سمت مجازی شدن حتی در دوران غیر کرونایی پیشروی کند چراکه انجام فعالیت در بستر اینترنت بسیار مناسبت تر از حضور در مراکز آموزشی خواهد بود.

فرانک موسوی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به آموزش مجازی دانشگاه‌ها و سامانه آموزشی شاد بیان کرد: نظام آموزشی کشور با توجه به بیماری کرونا در واقع چاره‌ای جز اجرای آموزش مجازی نداشت و در حال حاضر در حوزه برگزاری کلاس‌های مجازی چالش و موفقیت توامان وجود دارد.

وی با بیان اینکه  آموزش در سطوح دانشگاهی و مدارس در دوران کرونایی  متوقف نشد و این موضوع موفقیت محسوب می‌شود، گفت: در حال حاضر بیشتر کشورهای جهان آموزش خود را به سمت آنلاین پیش برده‌اند و  با توجه به جدید بودن این نوع از آموزش هنوز مشکلات و چالش‌هایی وجود دارد که بسیار طبیعی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه درباره مشکلات حوزه آموزش مجازی عنوان کرد: صدا و ارتباط چهره به چهره یکی از مهم ترین ابزارهای معلم یا استاد در کلاس درس برای انتقال مفاهیم درسی برای دانش آموزان یا دانشجویان  است که حتی اگر کلاس‌های درس حضوری نیز برگزار می‌شد با وجود ماسک مشکلاتی در این خصوص به وجود می‌آمد.

وی ادامه داد: مولفه‌هایی که بر یادگیری دانش آموز و دانشجو می‌تواند اثر گذار باشد مانند تغییر چهره و صدای معلم یا استاد در آموزش مجازی وجود  ندارد و ارتباط دو سویه بین آنها به وسیله گوشی یا تبلت برقرار نخواهد شد.

موسوی با تاکید بر اینکه تعطیلی و غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها اثرات روانی و عاطفی بر دانشجویان و دانش آموزان خواهد گذاشت، گفت: ویروس کرونا باعث خانه نشینی دانشجویان و دانش آموزان شده و روابط اجتماعی آنها را به حداقل رسانده که این موضوع می‌تواند آسیب‌های زیادی در آینده برای کودکان و جوانان به همراه داشته باشد. 

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه یادآور شد: تعاملات بین دانشجویان یا دانش آموزان به پیشرفت آنها در جامعه و تقویت روحیه فعالیت‌های گروهی و جمعی منجر می‌شود که با تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس روحیه جمعی در بین افراد پرورش پیدا نخواهد کرد.

وی ادامه داد: تاثیرات نامطلوب آموزش مجازی امکان دارد تا سال‌های سال بر روان دانش آموزان و دانشجویان باقی بماند و مسئولان مربوطه از هم اکنون باید به فکر رفع این چالش‌های روانی و عاطفی باشند.

به گفته موسوی، دانش آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی و کلاس اول نسبت به دانشجویان در سیستم آموزش  مجازی بیشتر متحمل آسیب شدند چرا که با معلم هیچ ارتباط عاطفی بر قرار نکردند و تعریفی از کلاس درس ندارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =