پیشرفت جوامع در گروی توجه به پژوهشگران و فناوران است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی گفت: هر وقت از افراد فناور و نوآور بتوانیم به نحو مطلوبی استفاده کنیم و در پرورش آنها نقش داشته باشیم؛ قطعا شاهد پیشرفت و توسعه جامعه خواهیم بود و جامعه ای که بتواند خلاقیت و فناوری را مدیریت کند قطعا می تواند آن را در جامعه نهادینه کند و رشد دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر واحدها و مراکزآموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و سمای اراک با حضور حسین کلانتری رئیس دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی و واحد اراک، حجت الاسلام مهدی همتی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزادسلامی استان مرکزی، مسئولان سازمان ها و نهاد های استان، رؤسای واحدها و مراکزآموزشی دانشگاه آزاداسلامی استان، جمعی از استادان، پژوهشگران، کارکنان و دانشجویان واحدهای دانشگاهی در تالارآیت الله هاشمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک برگزار شد.   

حسین کلانتری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و تبریک به اعضای هیات علمی و دانشجویان، ولادت باسعادت حضرت زینب کبری(س) بانوی کربلا، پرستار نهضت حسینی را  به همه پرستاران و زنان نیکو صفت تبریک گفت.

کلانتری گفت: بحث فناوری و نوآوری در دانشگاه آزاد هرچند در گذشته وجود داشته ولی در سال های اخیر رشد و بالندگی خاصی داشته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی افزود: خوشبختانه امسال در همه حوزه ها یک نفر به عنوان پژوهشگر برتر از میان برترین ها معرفی می شود و این دلیل براین نیست که افراد دیگر شرایط برتر بودن را ندارند، بلکه امروز بهترین بهترین ها انتخاب شده اند و معرفی می شوند.

وی در ادامه گفت: هر وقت از افراد فناور و نوآور بتوانیم به نحو مطلوبی استفاده کنیم و در پرورش آنها نقش داشته باشیم قطعا شاهد پیشرفت و توسعه جامعه خواهیم بود و جامعه ای که بتواند خلاقیت و فناوری را مدیریت کند قطعا می تواند آن را در جامعه نهادینه کند و رشد دهد.

کلانتری اظهار کرد: فناوری در جامعه سبب تغییر و دگرگونی می شود و ما می‌توانیم از خلاقیت افراد در رشد و تعالی دانشگاه سهم بسزایی داشته باشیم.

وی موانعی همچون بی توجهی به فناوری و نوآوری، فراهم نبودن زمینه هایی برای جرات ورزی علمی در جامعه، نبود برنامه علمی، سیاسی شدن فضای علمی و بحث بحران های جامعه را از مشکلات و موانعی دانست که پژوهشگران با آن مواجه هستند.

رئیس دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی گفت: اگر در جامعه جسارت علمی داشته باشیم شرق و غرب نمی تواند به ما هیچ گونه نفوذی داشته باشد، و هرکاری نیاز به برنامه علمی دارد و آن چیزی که برای ما تکلیف شده باید آن را انجام دهیم و از شعار گرایی بپرهیزیم.

کلانتری با بیان این مطلب که نباید فضای دانشگاه را سیاسی کنیم افزود: از مسایل سیاسی نباید غافل شد و نباید تعارض های سیاسی به داخل دانشگاه وارد شود، باید جوی ایجاد شود که سازگار با محیط های علمی و برداشت های علمی باشد و فضای علمی باید ثبات علمی و آرامش داشته باشند، و افراد پژوهشگر با خاطری آسوده در این محیط کار کنند. 

وی گفت: در تولید علم باید از تجربیات کشورها استفاده کنیم، ولی نباید غرب زده شویم، باید در کشور بومی سازی کنیم.

کلانتری در پایان به سرای فناوری و نوآوری که در دانشگاه آزاداسلامی اراک راه اندازی شده است، اشاره کرد و افزود: سرای فناوری و نوآوری که اخیرا با نام بازار فناوری و نوآوری شهید قاسم سلیمانی در مجتمع قائم مقام فراهانی واحد اراک راه اندازی شده و ۶ سرا با مجموع ۶۰ شرکت و R&D شرکت ها در آن مستقر خواهند شد. در این مجموعه ۱۸ شرکت مستقر شده است و با اساتید و  دانشجویان  بازار فناوری و نوآوری  خوبی شکل می‌گیرد  که بتوانند مسائل و مشکلات استان را در آنجا مرتفع کنند.

حجت الاسلام  مهدی همتی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزادسلامی استان مرکزی در این مراسم ضمن تبریک هفته پژوهش به جامعه دانشگاهیان گفت: عالمان و پژوهشگران، کسانی هستند که جان و فکر و ذهن خود را برای پژوهش قرار می‌دهند وآنچنان که باید از آنها تجلیل نمی‌شود، مساوات در بین عالمان و دانشمندان وجود ندارد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاداسلامی در ادامه اظهار کرد: پژوهشگران حوزه دانشگاه آزاد وقتی با پژوهشگران سایر دانشگاه ها از نظر حقوق و حق الزحمه پژوهش در ارتباط با زحماتی که می کشند، مقایسه می شوند، حقوقشان بسیار ناچیز است، و اینها خلاهایی است که باید در نظام ما حل شود و بزرگان باید در این خصوص تدبیر جدی  بیاندیشند.

وی در ادامه افزود: آدمی با وجود مشکلات نباید از کشف حقایق  ناامید شود، دنیا پر از رمز و راز است، شناخته ها در مقابل ناشناخته ها اصلا قابل محاسبه نیست، آنهایی که به مقام علم و معرفت و شناخت کافی رسیده اند، این را کاملا درک می کنند.

وی در ادامه گفت: یک خلا دیگری که در جامعه خیلی دردآور است این است که  کتابخانه ها و دانشگاه‌های پیرامون ما مملو از تحقیق و کارهای پژوهشی است که گاهی بخشی از آنها اصلا به کار نمی آید، ما باید دقت کنیم و چشم انداز و هدف روشنی را برای کار پژوهشی در نظر بگیریم تا این کارهای پژوهشی و مقاله ها، در جامعه خلاها را پرکند، خلاها معمولا در جامعه زیاد است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی در پایان، ضمن تقدیر از کلانتری رییس دانشگاه آزاد استان، یادآور شد با زحماتی که رئیس دانشگاه در زمان مدیریت خود کشیده اند، و با تلاش شبانه روزی و حرکت های جهادی در تلاش بوده اند همه تاثیرگذار بوده است و بنده خواهشم از عزیزان این است، افرادی که در عرصه پژوهش میتوانند وارد شوند و انگیزه دارند، وارد شوند و کمک کنند، تا بتوانیم  در نهایت مشکلات معیشتی که برای اساتید و کارکنان دانشگاه به وجود آمده  و کسانی که به نوعی در زندگی مشکل دارند، را حل کنیم.

در پایان مراسم علی حسنی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری  دانشگاه آزاداسلامی اراک  ضمن ارائه گزارشی از عملکرد حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه اسلامی استان مرکزی، روند انتخاب پژوهشگران برتر در واحد های استان را تشریح کرد.

در پایان این مراسم با حضور مسئولان استانی از ۴۳ نفر پژوهشگر برتر واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی، واحد اراک و دانش آموزان ودانشجویان سمای اراک تجلیل شد.

1

1

1

1

انتهای پیام/

کد خبر: 1084800

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =