۷ الزام اصلی کارآفرین‌شدن دانشگاه آزاد اسلامی

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاه کارآفرین و حل مسئله به دنبال علم نافع است و علمی که صرفا دنبال پژوهش باشد مطلوب ما نیست. تمام ارکان دانشگاه می‌بایست در این ماموریت نقش خود را تعریف کنند و وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، وحید ضرغامی قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت هفته پژوهش در مراسمی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد، سخنرانی کرد.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به بیانات رهبرمعظم انقلاب در سال ۹۲ و در جمع اعضای هیئت دولت که فرمودند: «خود بنده هم باور نمیکردم که این همه ظرفیّت برای پیشرفت و سرعت پیشرفت وجود داشته باشد؛ بعد ناگهان دیدیم واقعاً از اطراف، مثل چشمه‌ای جوشید. الان شما نگاه کنید، مراکز تحقیقاتی ما، پارکهای علمی - فناوری ما، دانشگاههای ما در بخشهای مختلف، در حال جوشش‌اند؛ این باید متوقّف نشود»  اشاره کرد و گفت:  این حجم از درخشش و فعالیت در حوزه فناورانه و نوآورانه باورنکردنی است. امروز فعالیت هایی که در ۵۳۰۰ شرکت دانش بنیان کشور در حال انجام است در یک دهه گذشته یک رویا و آرزوی دست نیافتنی بود.  

ضرغامی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاه کارآفرین و حل مسئله به دنبال علم نافع است و علمی که صرفا دنبال پژوهش باشد مطلوب ما نیست. تمام ارکان دانشگاه می بایست در این ماموریت نقش خود را تعریف کنند و وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند.

قائم مقام معاونت تحقیقات فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در این مراسم به  الزامات اصلی کارآفرین شدن دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و این مبحث را در قالب ۷ گزاره تشریح و تبیین کرد.

 پرهیز از بخشی‌نگری و لزوم داشتن نگاه جامع و کل‌نگر

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی یکی از الزامات کارآفرین شدن دانشگاه را پرهیز از بخشی نگری و داشتن نگاه جامع و کل نگر نسبت به موضوعات دانست و تاکید کرد: تمام بخش های دانشگاه باید نسبت به این ماموریت دانشگاه که همانا حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین و حل مسئله است وظایف خود را تعریف کرده و نقش موثر خود را در مسیر دست‌یابی به این هدف متعالی به شکل موثر ایفا کنند.

 ضرغامی خاطرنشان کرد: امروز ماموریت اصلی دانشگاه آزاد اسلامی کارآفرینی و حل مسائل کشور است. متاسفانه بخشی از کنشگرهای دانشگاه از جمله اعضای هیئت علمی در راستای این هدف جهت گیری نکرده اند. آیین نامه حمایت از فعالیت های فناورانه اعضای هیئت علمی در راستای حل این مسئله تدوین شده است. از سوی دیگر، متاسفانه سوگیری پژوهش ها در راستای اهداف متعالی دانشگاه نیست و باید در قالب نگاه کلان این موضوع اصلاح گردد. همچنین پرهیز از رویکرد جزیره ای در راستای اهداف ترسیم شده امری ضروری است.

مدیرکل سیاستگذاری و معاونت راهبردی معاونت تحقیقات فناوری و نوآوری افزود: تا یک ماه قبل فعالیت اعضای هیئت علمی دانشگاه که دارای فعالیت فناورانه هستند در دانشگاه رسمیت نداشت. اما امروز آیین نامه حمایت از فعالیت فناورانه اعضای هیئت علمی تنظیم شده تا این حمایت از ایشان صورت پذیرد.

ضرغامی ادامه داد: اگر یک عضو هیئت علمی فعالیت فناورانه داشته، شرکتی تاسیس کرده و یا در مرکز رشد دانشگاه حضور یافته و از تخصص خود برای پرورش دانشجویان در حوزه فناوری و نوآوری بهره گرفته است از حمایت های دانشگاه آزاد اسلامی بهره مند خواهد شد. مثلا یک عضو هیئت علمی در حوزه مدیریت فعالیت می کند و می تواند در حوزه مدیریتی به دانشجویان آموزش های لازم را ارئه کند. او اگر وظیفه منتوری را انجام دهد از امتیازات آیین نامه بهره مند می‌گردد و این امتیاز جایگزین فعالیت های پژوهشی وی در حوزه ترفیع خواهد شد.

وی با بیان اینکه در راستای همسو کردن کارکردهای دانشگاه در قالب دانشگاه نسل سوم حمایت از دانشجویان فناور نیز به طور جدی در دستور کار است، تصریح کرد: ما به دنبال مدلی هستیم تا از دانشجویانی که فعالیت فناورانه دارند و محصول شانت مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته حمایت کنیم.

ضرغامی با اشاره به اقدامات معاونت فرهنگی در راستای گسترش فضای کسب و کار در کشور گفت: در راستای جهت دهی به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز معاونت فرهنگی دانشگاه به دنبال طراحی لیگی تحت عنوان صنایع خلاق و فرهنگی است تا هر کسی که ایده ای در راستای اهداف فرهنگی و اجتماعی کشور با قابلیت تبدیل به کسب و کار دارد ارائه کند تا پس از ارزیابی های لازم در قدم بعدی از حمایت های ما جهت تبدیل به محصول بهره مند شود.

 پرهیز از بروکراسی

ضرغامی پرهیز از بروکراسی را یکی از الزامات فعالیت های فناورانه دانست و گفت: ما نباید به دنبال حجیم کردن ساختار باشیم و این مهم باید در تمامی ساختار دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه قرار گیرد. اساسا حجیم کردن ساختار سبب کندی کار می شود که در حوزه کلان دانشگاه نیز این دغدغه است و حتی بعضا یک تصمیم ساده چندین ماه طول می کشد.

 ایجاد ارتباطات رسمی و غیررسمی گسترده

وی با بیان اینکه در فناوری و نوآوری بحث ارتباطات بسیار مهم است، با ذکر یک مثال به تبیین این گزاره پرداخت و گفت: دانشگاه  “MIT”یک پارک علم و فناوری  تحت عنوان “ROUTE ۱۲۸” دارد. دانشگاه “STANFORD” آمریکا نیز یک پارک علم و فناوری تحت عنوان “SILICON VALLEY” دارد. در حالی دره سلیکون یا سلیکون ولی بسیار معروف شده که پارک علم و فناوری “ROUTE ۱۲۸”  در رنکینگ ها بالاتر از “SILICON VALLEY” قرار دارد و اقدامات بیشتری در این پارک صورت گرفته است. پس از بررسی های صورت گرفته تنها تفاوتی که باعث شده  “SILICON VALLEY” به این شهرت و اعتبار حیرت انگیز برسد، توجه به ارتباطات داخلی مجموعه و نهادهای بیرونی است.

 ضرغامی با تاکید براینکه دانشگاه برای کارآفرین شدن باید ارتباطات خود را در حوزه های مختلف حفظ و گسترش دهد خاطرنشان کرد: از نهادهای حاکمیتی تا صنایع و شرکت های مختلف باید در دایره ارتباطات قرار گیرد تا پس از شناسایی مسائل اصلی جامعه و صنعت، دانشگاه بتواند فعالیت های فناورانه در راستای ارتقا جایگاه کسب و کار در کشور ارائه کند.

 مدیریت تغییر

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری مدیریت تغییر را یکی دیگر از الزامات فعالیت های فناورانه دانست و گفت: برای تغییر ماموریت همواره مقاومت وجود دارد و شاید برخی تصور می کنند منافع شان دچار تهدید می شود؛ اما با صبر و حوصله باید با فعالیت های توجیهی و تبیینی بدنه دانشگاه را نسبت به ماموریت جدید توجیه کرد.

شناسایی افراد توانمند و ماموریت گرا

 ضرغامی شناسایی افراد توانمند و ماموریت گرا را پنجمین رکن از الزامات فعالیت های فناورانه دانشگاه دانست و گفت: اگر در هر حوزه از فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی پیشرفتی حاصل شده، قطعا یک فرد ماموریت‌گرا پشت کار بوده است.

وی تولید بذر هیبریدی توسط واحد اصفهان را یکی از مصادیق این گزاره دانست و تاکید کرد: بنا به گفته کارگزاران معاونت علمی و فناوری ریاست جمعهوری ارزش ریالی کسب و کار سرای نوآوری بذر اصفهان امروز به ۲۷۰ میلیارد ریال رسیده که این مهم نتیجه اقدامات و تلاش های شبانه روزی مرحوم دکتر اقتداری است که با جان ودل برای این کار وقت گذاشت و با ناملایمتی ها مبارزه کرد تا امروز این افتخار ملی نصیب کشور شود. وی تاکید کرد: درحال حاضر، در حوزه بذرهای هیبریدی هیچ شرکت و یا شخصی نمی تواند در قامت رقابت با این شرکت ظاهر شود.

مشروعیت و حمایت ویژه در سطوح عالی سازمانی

وی افزود: با توجه به اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی تغییر رویکرد در حال شکل گیری است، حمایت ویژه در سطوح عالی سازمانی امری ضروری است. در مدیریت عالی سازمان ریاست محترم هیئت امنا و ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی همواره در نقش حامی ظاهر شده اند و هر جا به مسئله برخورد کردیم برای حل آن ورود کرده و مشکل را حل کرده اند. همین رویکرد می بایست در سطح استان نیز رخ دهد که بدین منظور ضروری است رویکردی جدید براساس تدوین یکسری مقرارت در دانشگاه ایجاد شود تا موانعی که پیش روی کارهای فناورانه هست برداشته شود.

ثبات مدیریتی

ضرغامی معتقد است: یکی از مشخصه های توفیق در هر فعالیت فناورانه ثبات مدیریتی، برنامه ای و رویکردی بوده است. برای ثمر رسیدن کسب و کار ۴ الی ۵ سال زمان نیاز است و اگر در این بازه زمانی تغییر مدیریتی رخ دهد، بسیاری از کسب و کارها به فرجام نخواهد رسید.

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تاکید کرد: ما در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تلاش خواهیم کرد بسترها، زیرساخت ها و مقرراتی که برای دسترسی به فعالیت های فناورانه و نوآورانه مورد نیاز هست را مهیا کنیم. بستر سرای نوآوری یکی از مدل هایی است که استان گیلان باید پیگیری جدی در این زمینه داشته باشد تا سرای نوآوری درخور ظرفیت های این استان شکل بگیرد و منشا تحول در استان و دانشگاه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084946

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =