بودجه ۱۴۰۰ واقعی تنظیم شده است/ برای سند ۲۰۳۰ ردیف بودجه نداریم

سخنگوی دولت گفت: دولت لایحه بودجه را براساس واقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی موجود و با پیش‌بینی از شرایط آینده نزدیک تنظیم کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز(سه‌شنبه) در نشست خبری اظهار کرد: در جلسه گذشته هیات دولت به یک نگرانی دیرین جامعه هنری پاسخ داده شد و اصحاب فرهنگ - هنر و رسانه صاحب صندوق بیمه بیکاری شدند.

ربیعی افزود: برابر با این مصوبه، شاغلین فرهنگی، هنری و رسانه‌ای درآمد اصلی خود را از این فعالیت ها دریافت می‌کنند. در صورتی که یکسال حق بیمه خود را پرداخت کرده باشند، از بیمه بیکاری در شرایط از دست دادن شغل و فعالیت برخوردار خواهند بود.

وی با بیان اینکه منابع مالی مقرری بیکاری در بودجه سنواتی دولت دیده خواهد شد، گفت: طبق این مصوبه، شورایی با نمایندگی دستگاه‌های اجرایی ذیربط و نمایندگان صنوف فرهنگی-هنری و رسانه‌ای با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل خواهد شد که بررسی و تصویب سیاست‌ها، ضوابط و شرایط عمومی و نیز بررسی و تایید واجدین شرایط دریافت مقرری بیکاری را برعهده خواهد داشت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: پیش از این نیز یکی از خواسته‌های اصحاب فرهنگ و هنر برای داشتن تشکل صنفی فراگیر بود که این امر امکان پذیر شد.

ربیعی تاکید کرد: به موجب این تصویب‌نامه هر یک از حوزه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای می‌توانند یک کانون سراسری تشکیل دهند و در نهایت از به هم پیوستن آنها کانون فراگیر فرهنگ و هنر، تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: تصمیم دیگر در هیئت دولت افزایش ضریب فوق العاده ویژه قضات شریف که پس از پیشنهاد شورای حقوق و دستمزد، مورد تصویب هیات دولت قرار گرفت. قابل ذکر است آخرین باری که فوق العاده ویژه مذکور اعمال شده است مربوط به حدود ۱۰ سال قبل است. بدیهی است این اقدام گامی کوچک در جهت بهبود معیشت قضات شریف است. این افزایش شامل گروه‌های دوازده‌گانه مشاغل قضایی می‌شود.

سخنگوی دولت گفت: اختصاص اعتبار و نیز تسهیلات بانکی برای ۲ استان سیل زده کشور مصوبه دیگر دولت بود. مبلغ ۱۲۵میلیارد و ۸۴۳ میلیون تومان برای کمک بلاعوض جهت واحدهای مسکونی شهری و روستایی و تامین لوازم واحد مسکونی و همچنین ۱۴۳ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای جبران خسارات واحدهای مسکونی برای این دو استان اختصاص یافت.

ربیعی تاکید کرد: به منظور تشویق خیرین مدرسه ساز، دولت در هفته گذشته تصویب کرد هزینه اشخاص غیردولتی برای احداث فضای آموزشی و پرورشی بعنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی احتساب شود. هزینه‌های مذکور شامل وجوه واریزی مودیان مالیاتی پس از تایید سازمان نوسازی توسعه و مدارس کشور است.

وی ادامه داد: در هفته گذشته استخدام ۱۲ هزار نفر از فرزندان معزز شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد و بالاتر مورد موافقت رئیس‌جمهور قرار گرفت. همچنین رئیس‌جمهور بر ضرورت اهتمام دستگاهای اجرایی بر جذب این فرزندان تایید کردند.

سخنگوی دولت با اشاره به جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا، گفت: عصر دیروز جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی سران قوا تشکیل شد. در ابتدای جلسه ترتیبات برگزاری جلسات به طور منظم مورد توافق اعضا قرار گرفت، سپس محورهای مورد نظر مقام معظم رهبری در جلسه پیشین ستاد مطرح و در جلسه در مورد چگونگی اجرایی کردن آنها بحث و بررسی صورت گرفت.

ربیعی خاطرنشان کرد: در این راستا گزارشی از اقدامات دولت برای انتشار اوراق مالی، فروش دارایی های دولت و نیز فروش سهام شرکت‌های دولتی، بعلاوه چگونگی افزایش سرمایه گذاری و برخی موانع آن و نیز جهش تولید و رفع مشکل آن ارائه شد.

وی تاکید کرد: در ادامه موضوع حمایت از اقشار ضعیف جامعه نیز در جلسه مطرح شد. رئیس مجلس نیز به هماهنگی ایجاد شده برای ادغام دو طرح معیشتی کرونای دولت و طرح حمایتی معیشتی مجلس اشاره و این هماهنگی و ادغام را برای جامعه مفید دانست.

سخنگوی دولت گفت: در بخش دیگر جلسه امنیت سرمایه گذاری و ضرورت ایجاد اعتماد برای سرمایه گذاری‌های اقتصادی مطرح و مورد بحث قرار گرفت. رئیس‌جمهور نیز شرط موفقیت سرمایه‌گذاری و امنیت آن را منوط به تلاش هماهنگ هر سه قوه در جامعه دانست.

ربیعی تاکید کرد: همچنین در خصوص اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی مبتنی بر کوچک کردن دولت و چگونگی اجرای خصوصی سازی و واگذاری شرکت‌های دولتی و موانع اجرا شدن آن، اقدامات و حمایت‌های همه جانبه از آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این ارتباط رئیس قوه قضاییه معتقد بودند با اصلاح صورت گرفته در ساختار واگذاری‌ها و طی شدن روند قانونی این فرآیندها می‌توانیم امیدوار باشیم که اعتمادسازی موثری در میان صاحبان سرمایه و علاقمندان به تولید ایجاد شود. سران سه قوه بطور مشترک بر تداوم اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و تداوم خصوصی سازی ها و واگذاری ها و رفع موانع آن تاکید کردند.

سخنگوی دولت با اشاره به مسئله کرونا گفت: با همراهی و تلاش مردم در یک ماه گذشته، ما شاهد کاهش تلفات ناشی از کرونا در روزهای اخیر هستیم. در این مدت ۴۰ درصد از بستری‌ها و ۵۰ درصد مرگ و میر کاهش یافته است.

ربیعی خاطرنشان کرد: رعایت پروتکل‌ها فقط در کاهش مرگ و میر افراد مبتلا به کرونا تاثیر نداشته است. آمارها نشان می‌دهد که بر اثر رعایت مردم و کاهش ترددهای جاده‌ای و درون شهری، آمار تصادفات ۳۸ درصد، تعداد متوفیان تصادفات ۳۹ درصد و مجروحین ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین در مدت اجرای دستورالعمل‌های جدید، ترددهای درون مرزی شبانه در تهران ۸۰ درصد کاهش یافته است و ۲۵ هزار و ۸۱۱ واحد صنفی متخلف در سطح کشور پلمپ شده‌اند.

سخنگوی دولت گفت: ضمن تشکر مجدد از رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط مردم عزیز، باید همگان این موضوع را به نحوی نهادینه کنیم و در رفتارهای خود آن را منعکس سازیم و تا آخر از شیوع کرونا جلوگیری کنیم. مراقبت بهداشتی، مداومت در رعایت دستورالعمل های بهداشتی و حمایت اجتماعی از یکدیگر و به خصوص از کادر سلامت اصولی است که تا پایان کرونا باید به نحو شایسته استمرار یابد.

ربیعی اظهار کرد: مسئله دیگر در خصوص مبارزه با کرونا، متاسفانه این روزها با مشکل جدیدی در پیشگیری از شیوع مواجه شده ایم، وقتی تیم غربالگری و نیروهای بهداشتی به روستاها و محله ها مراجعه می کنند برخی مخالفت می‌کنند و اجازه نمی دهند و می گویند آبروی ما پیش دیگران می رود اگر که نتیجه تست مثبت باشد و کرونا گرفته باشیم. اگر مردم اجازه هم ندهند از آنها تست گرفته شود نتیجه این می شود که ویروس بین مردم همچنان می‌چرخد و زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع نمی‌شود.

وی افزود: بنابراین مردم عزیز توجه داشته باشند کرونا انگ و برچسب نیست و اگر فردی به هر دلیلی کرونا بگیرد، گناهکار نیست بلکه یک فردی است که دچار یک بیماری شده و باید مثل بقیه بیماران درمان شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: نکته دیگری را هم لازم است خدمت مردم بگویم و آن اینکه اگر دچار بیماری دیگری به جز کرونا هستند، نگران نباشند و با خیال راحت به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه کنند و مطمئن باشند که تمهیداتی اتخاذ شده است که کرونا آنها را تهدید نمی‌کند.

ربیعی گفت: مردم مطمئن باشند کادر بهداشت و درمان ما، مراکز کووید ۱۹ را از مراکز خدمات برای سایر بیماری‌ها جدا کرده اند. در واقع در بیمارستان‌ها، مسیرهای کرونا و بقیه بیماری ها جدا از هم هستند. بنابراین هر کسی که به هر بیماری دچار است، با خیال راحت برای درمان مشکلش راحت مراجعه کند و پیگیر درمان بیماری اش باشد. ما نباید شاهد افزایش مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های دیگر بخصوص بیماری‌های زمینه‌ای باشیم.

وی در ادامه با تبریک ولادت حضرت عیسی(ع)، گفت: پیشاپیش در نهایت مسرت میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) بشارت دهنده توحید، صلح، مدارا و نوع دوستی و منادی رهایی انسان از اسارت نفس را خدمت همه مسیحیان جهان و مسحیان کشورمان تبریک می‌گوییم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ایران در همه قرون تمدنی و اسلامی خود همواره کانون همزیستی مسلمانان و مسحیان و همه موحدین و یکتاپرستان وهمه پیروان ادیان ابراهیمی بوده است. فراخوان سازمان مللی ایران برای جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری تکیه بر ارزش‌های عموم بشری دارد که پیامبران بزرگ نخستین منادی آن بودند.

رهبر انقلاب اجازه برداشت از منابع صندوق توسعه برای مصارف بودجه ۱۴۰۰ را ندادند

ربیعی در خصوص برخی انتقادات به بودجه ۱۴۰۰ و برنامه دولت برای اصلاحات آن گفت: مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور فرمودند که سهم صندوق توسعه ملی مازاد بر فروش یک میلیون بشکه نفت همان ۳۸ درصد قانون باشد. ولی یک میلیون بشکه این سهم با ۲۹ درصد محاسبه می‌شود.

وی افزود: تسهیلات سررسید شده صندوق از محل سهم دولت از مازاد مذکور پرداخت می‌شود و نیز تبصره ۴ از بودجه عمومی تامین خواهد شد. همین طور رهبر انقلاب برداشت از منابع صندوق برای مصارف بودجه ۱۴۰۰ را مجاز ندانستند.

سخنگوی دولت گفت: با این نظر ناترازی و کسری بودجه منابع نسبت به مصارف به میزان ۹۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. دولت برای جبران ناترازی بودجه مجموعه اقداماتی شامل کاهش هزینه‌ها، افزایش سهم مالیات و فروش اوراق و سهام دنبال خواهد کرد. بنابر تصمیم ستاد اقتصادی کاهش هزینه‌های دولت شامل افزایش حقوق در نظر گرفته برای سال آینده و برنامه‌های حمایت معیشتی نخواهد بود.

سند ۲۰۳۰ جایگاهی در برنامه‌های آموزش و پرورش ندارد

ربیعی در پاسخ به ادعایی در خصوص در نظر گرفتن اعتبار برای اجرای سند ۲۰۳۰ در بودجه سال آینده، گفت: متاسفانه عده‌ای این روزها بدون هیچ سوال و مذاکره‌ای براساس یک برداشت، اقدام به قضاوت عجولانه می‌کنند و در این مورد هم یک برداشت اشتباه صورت گرفته است. بودجه شامل یک ماده واحد با ۵ جلد پیوست جداول کلان است که در هیچ جای این ۵ جلد پیوستی بحثی از ۲۰۳۰ نشده است. اصل بودجه هم همین لایحه و ۵ جلد پیوستی است.

وی افزود: به لحاظ ایجاد شفافیت و آگاهی نمایندگان مجلس، ۱۰ جلد از مطالعات پیرامون قانون برنامه ششم توسعه صرفا جهت اطلاع نه اثرگذاری در بودجه ارسال شده است که بند مورد استناد، در پیوست‌هایی است که شامل سوابق بوده است که این سوابق هم مربوط به مطالبه از سال ۹۵ به بعد بوده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اساسا سند ۲۰۳۰ هیچ جایگاهی در برنامه ها و اقدامات وزارت آموزش و پرورش ندارد و با وجود سند بنیادین آموزش و پرورش کلیه برنامه ها و اقدامات آموزش و پرورش بر مبنای سند بنیادین انجام می شود. وزارت آموزش و پرورش سند ۲۰۳۰ را مغایر با اهداف، آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی مورد پذیرش سند تحول بنیادین می‌داند و خود را متعهد می‌داند که در هیچ سطحی از آموزش و پرورش برنامه و اقدامی براساس آن انجام نشود.

ربیعی گفت: تاکید می‌کنم اساسا دولت موضوعی به نام سند ۲۰۳۰ را به رسمیت نمی‌شناسد و اختصاص بودجه برای اجرایی کردن، پیگیری یا هر آنچه مربوط به ۲۰۳۰ باشد را تکذیب می‌کنم. تعجب می‌کنم که یکی از اقایان مصاحبه کرده بود که ردیف ۲۰۳۰ را از بودجه حذف می‌کنیم و متاسفانه و اساسا نگاهی به بودجه نکرده است. این ردیف کجاست که می خواهید حذف کنید؟ چه خوب است قبل از هر گونه ایجاد ذهنیت در افکار عمومی یک سوال یا تماس با سازمان برنامه و بودجه صورت می‌گرفت.

بودجه ۱۴۰۰ واقعی تنظیم شده است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه رئیس مجلس اخیرا گفته است که مجلس ارقام و برآوردهای غیرواقعی بودجه ۱۴۰۰ را واقعی می‌کند و بند به بند لایحه بودجه را با اصلاحات اساسی بررسی خواهد کرد. آیا دولت ارقام بودجه را غیرواقعی می‌داند؟ و چقدر در مسیر اصلاحات اساسی لایحه بودجه با مجلس همراهی خواهد کرد؟، گفت: دولت بودجه را براساس واقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی موجود و با پیش‌بینی از شرایط آینده نزدیک تنظیم و تلاش کرده که در بودجه‌های سالانه اصلاحات ساختاری را در قالب تبصره‌ها نیز مدنظر قرار دهد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: البته ارقام پیش بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ براساس واقعیات پیش رو تنظیم شده است و نحوه تنظیم بودجه هم براساس قانون اساسی از اختیارات قوه مجریه و شخص رئیس‌جمهور است. همان گونه که تصویب بودجه از اختیارات و وظایف قوه مقننه است و حق هر گونه اعمال نظر و حق اصلاح برای مجلس محفوظ است.

ربیعی تاکید کرد: از سنوات  قبل به یاد داریم براساس سنت بعد از ارائه بودجه، اصلاحات در جریان بوده است. در هر حال دولت به لحاظ بحث کارشناسی کاملا با مجلس همراهی خواهد کرد و از تمام توان کارشناسی خود برای داشتن یک بودجه موثر و مناسب دریغ نخواهد کرد.

وی ادامه داد: امیدواریم در نهایت هزینه‌های دولت افزایش نیابد و درآمدهای واهی به آن نیز افزایش پیدا نکند. این مشکلی است که در سال‌های گذشته ما همواره داشته‌ایم. همچنین امروز عصر به منظور هم اندیشی و گفتگو در خصوص لایحه بودجه، جلسه‌ای مشترک بین رئیس‌جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی و باحضور تعدادی از نمایندگان مجلس و برخی از اعضای هیات دولت برگزار می‌شود.

مطالبات کانادا درباره حادثه هواپیمای اوکراینی زیاده خواهانه است

سخنگوی دولت در خصوص اظهارات  وزیر خارجه کانادا که خطای انسانی نمی‌تواند دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی باشد، گفت: دولت معتقد است که بررسی علل سانحه باید طبق قوانین و مقررات داخلی خود و وفق تعهدات بین المللی و با پرهیز از هر گونه سیاسی کاری و در فضایی کاملا حرفه ای انجام بگیرد.

ربیعی تاکید کرد: کمیته تعیین شده در دولت با اهتمام زیاد همه جوانب را بررسی کرده است و تمام کارشناسان و مطلعین مورد مصاحبه قرار گرفتند و گزارشی نیز تهیه شده است. مقامات وزارت راه و شهرسازی این نتایج را به اطلاع طرف‌های ذیربط می‌رسانند.

وی افزود: ما تاکنون در قالب دو دور مذاکرات، کلیه یافته‌های خود را در اختیار طرف اوکراینی قرار داده‌ایم اما متاسفانه رویکرد دولت کانادا نسبت به موضوع سانحه هواپیمای اوکراینی کاملا رویکردی سیاسی و غیرحقوقی است. مدام هم اظهارات سیاسی می‌کنند. ما از ابتدای این سانحه همکاری و تحقیقات لازم را برای روشن شدن ابعاد حادثه و نیز اطلاع رسانی شفاف به طرف‌های ذی‌نفع بعمل آورده‌ایم و تلاش‌ها و همکاری‌های خود را با حسن نیت ادامه خواهیم داد.

سخنگوی دولت گفت: در عین حال، طرح درخواست‌های غیرقانونی از سوی کانادا را اقدامی غیرحرفه ای، غیرسازنده و زیاده خواهانه در روند این همکاری ها می‌دانیم. اینکه دولت کانادا بدون تحقیقات فنی و حقوقی چنین ادعاهایی طرح کرده، تاسف انگیز است. معتقدیم چنین اظهارات و مواضعی در روند رسیدگی آثار سوء می‌گذارد و این در راستای التیام آلام بازماندگان نیست. به دولت کانادا توصیه می‌کنیم که بدون دخالت در امور داخلی کشورمان، روند همکاری‌های دو جانبه ایران و اوکراین، به عنوان دو دولت ذیربط، مختل نکند.

ربیعی خاطرنشان کرد: همچنین ما به شفافیت و اطلاع رسانی دقیق همه جزییات سانحه هواپیمایی اوکراین و جلوگیری از تضییع حقوق خانواده های جانباختگان متعهدیم. به خانواده های جانباختگان  این سانحه اطمینان می‌دهیم که کلیه دستگاهها با هماهنگی و همکاری، تمام ظرفیت ها و تلاش خود را جهت پیگیری حقوق قربانیان به کار خواهند بست.

وی ادامه داد: همانطور که قبلا گفته شد رسیدگی کیفری در مورد مسئولیت کیفری در دادسرا و دادگاه نظامی انجام می شود و باید بر پایه اصول حقوقی و جزییات دقیق مقرر در آیین دادرسی باشد. امیدواریم که مرجع قضایی "دادگاه نظامی" بتواند زودتر نتیجه رسیدگی ها را اعلام کند.
در مورد مسئولیت مدنی هم قبلا اعلام شده و معاونت حقوقی ریاست جمهوری تصریح کرد که براساس عرف ها و معیارهای بین المللی و بدون تبعیض براساس تابعیت و با برخورد برابر با اتباع ایران و اتباع خارجی خسارت جان باختگان باید پرداخت شود. حتما پیگیری می شود که منابع لازم تامین شود.

سخنگوی دولت گفت: در هر حال، مسئولیت مدنی و جبران خسارت، جایگزین رسیدگی قضایی و مسئولیت کیفری نیست. ما ضمن ابراز همدردی مجدد با خانواده های بازماندگان، امیدواریم  نشست میان خانواده های جانباختگان و مسئولین محترم قضایی کشور جهت اطلاع خانواده های جانباختگان از روند قضایی حادثه و پاسخ به سوالات و ابهامات احتمالی پیرامون سانحه برگزار شود.

هنوز نمی‌توان اعتباری برای شعارهای دولتمردان جدید آمریکا قائل شد

ربیعی در خصوص شنیده هایی مبنی بر ارسال پیام از سوی بایدن به ایران گفت: دولت جدید آمریکا هنوز مستقر نشده و چنین مباحثی صرفا گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است. اظهارات علنی مقامات دولت جدید آمریکا نیز تاکنون جنبه شعارهای انتخاباتی داشته که نمی‌توان چندان اعتباری برای آنها قائل شد. جمهوری اسلامی ایران نه به اظهارات، بلکه به اقدامات دولت آینده آمریکا در خصوص بازگشت به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل توجه خواهد کرد.

وی تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران به روشنی توسط مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری در خصوص برجام و احتمال بازگشت طرف‌های مقابل اعلام شده است.

تحریف بیانات رهبری در هر شکل و از هر جهت قابل قبول نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی مبنی بر انعکاس تحریف آمیز سخنان هفته گذشته رهبری توسط برخی رسانه ها گفت: تحریف بیانات ایشان در هر شکل و از هر جهت قابل قبول نیست. اخیرا مقام معظم رهبری ضمن تاکید درست و استراتژیک مبنی بر اولویت خنثی سازی تحریم داشته و فرمودند: «البته نمی‌گویم دنبال رفع تحریم نباشیم؛ چرا واقعا اگر بتوانیم تحریم رفع کنیم یک ساعت هم نباید تاخیر کنیم».

وی با تاکید براینکه دولت هم معتقد به خنثی سازی تحریم است، ادامه داد: بدون تردید قوی ساختن اقتصاد و مقاوم سازی آن با نگاه به ظرفیت های قابل توجه در داخل و افزایش قدرت ملی دشمن را از تهاجم تحریم و امثال اینها مایوس می‌سازد. و اتفاقا شکستن تحریم با قدرت داخلی شکستن و به عقب راندن عزت‌مندانه تحریم است. در غیر این صورت ما عبور از تحریم ملتمسانه خواهیم داشت.  

ربیعی در ادامه تحریف را تهی کردن یک موضوع از محتوای اصلی و آدرس غلط دادن  عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۰ مرداد ۹۹ به مناسبت عید سعید قربان نکاتی را فرمودند که بدون هیچ کاهش و تقطیعی عین جملات معظم له را قرائت می کنم: " اوضاع را بد جلوه می‌دهند، با صدها زبان، با صدها وسیله. اگر نقطه‌ قوتی در کشور باشد که مطلقاً انکار می‌کنند؛ یا به سکوت برگزار می‌کنند یا انکار می‌کنند. خب، کارهای خوبی در کشور دارد انجام می‌گیرد؛ مطلقاً [حتّی] یکی از اینها در تبلیغات خارجی دشمنان ما منعکس نیست. نقطه‌ ضعفی اگر وجود داشته باشد، آن را ده‌برابر می‌کنند، گاهی صد برابر می‌کنند که این نقطه‌ ضعف را بزرگ کنند؛ برای چیست؟ برای این است که روحیه‌ مردم تضعیف بشود؛ امید مردم، به‌خصوص امید جوان‌ها؛ چون وقتی امیدوار باشند، تحرک جوان‌ها، تحرک فوق‌العاده است، جوانها پیشتازند، پیش‌رانند؛ اگر چنانچه امید از آنها گرفته شد، متوقف می‌شوند، مثل ماشینی که بنزینش تمام می‌شود، این جور [متوقف] می‌شوند. "

وی افزود: معتقدم نشانه شناسی تحریف را باید این روزها بررسی کرد. باید مشخص شود چه کسانی امروز با «صدها زبان و صدها وسیله» اوضاع را بد جلوه می‌دهند؟ چه کسانی نقاط قوت را انکار می‌کنند؟ و چه کسانی امید را به مثابه بنزین حرکت جامعه و جوانان نادیده می‌گیرند؟

ربیعی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم بیانات خود معظم له در پاسخ به این سوال کافی است. اما پاسخ من همان است که روز شنبه در یادداشت راهبردهای خنثی سازی و رفع تحریم نوشته‌ام: «رهنمودهای رهبری همواره راهنمای عمل دولت بوده و هست و زمانی به بهترین وجه محقق می‌شود که همگان خود را مخاطب آن خوانده و بدون تفسیر به رای به همان صراحتی که هستند مبنای سیاست ورزی قرار گیرند.

آژانس در چهارچوب وظایف ومسئولیت‌های خود عمل کند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات  اخیر مدیر کل آژانس بین المللی مبنی بر اینکه بازگشت به خانه اول در برجام امکان پذیر نیست، ‌گفت: پاسخ این سوال را پیشتر نماینده دایم کشورمان در وین داده است، خود آقای گروسی به نماینده دائم ایران گفته است که صرفاً به جنبه فنی مسئله اشاره کرده است.

 وی افزود: از آنجا که آژانس بین المللی انرژی اتمی یک نهاد فنی است، انتظار می‌رود که در چارچوب وظایف و مسئولیت‌های خود در حوزه‌های نظارت و راستی آزمایی اقدامات مرتبط هسته ای و ارائه گزارشات بروزرسانی، عمل کرده و از ورود به دیگر موضوعات خارج از چارچوب مسئولیت‌های آژانس و مدیرکل خودداری نماید.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهور گفت: مدیرکل اعلام کرده است که ظاهراً سوء برداشتی از اظهارات ایشان انجام شده است و منظور ایشان مطابق با آنچه در رسانه‌ها انعکاس یافته نبوده است. در عین حال، نظارت بر ابعاد فنی برنامه‌های هسته‌ای به آن پیچیدگی که در برخی رسانه‌ها انعکاس یافته نیست، لذا نیازی به مذاکره با آژانس در این خصوص احساس نمی‌شود.

اروپا به جای ابراز نگرانی، تعهداتش را اجرا کند

سخنگوی دولت در خصوص سوالی مبنی بر اینکه سخنگوی وزارت خارجه فرانسه مدعی شده، پیامدهای نقض تعهدات برجامی جدی است و ایران باید فورا به همه مفاد برجام پایبند باشد. این موضع‌گیری فرانسه را در آستانه نشست کمیسیون برجام در سطح وزیران خارجه چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران طرف شاکی در خصوص نقض تعهد و ناپایبندی اساسی به تعهدات از سوی آمریکا و اروپا است. پر واضح است که ایران نمی تواند به اجرای یک طرفه تعهدات بپردازد و کشورهای اروپایی به جای ابراز نگرانی بهتر است که به تعهدات خود بازگردند تا زمینه حفظ برجام که به نفع همه است فراهم شود.

ربیعی گفت: اقدامات جبرانی جمهوری اسلامی ایران وفق گام‌های پنجگانه منطبق با حقوق به رسمیت شناخته شده ما ذیل مواد ۲۶ و ۳۶ برجام قرار دارد و در صورت بازگشت سریع طرف های برجام به انجام تعهداتشان، اجرای آنها متوقف می‌شود. بنابرین ادعای عدم پایبندی ایران به برجام حرف صحیحی نیست.

وی تصریح کرد: فرانسه و سایر طرف‌های اروپایی اگر واقعاً خواستار حفظ و احیای برجام به نحوی که ایران از آن منتفع شود هستند باید به تعهدات برجامی خود عمل کنند و برای برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه علیه ایران تلاش کنند.

سخنگوی دولت در خصوص برنامه دولت برای خرید واکسن کرونا و مشکلات ناشی از عدم اجرای FATF در این خصوص گفت: نپیوستن به FATF آثار خود را در مراودات مالی نشان داده و این مساله بهانه‌ای برای تحمیل فشار به کشورمان شده است.

ربیعی تاکید کرد: امیدواریم با راه‌گشایی‌های مقام معظم رهبری که در مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد کردند بتوانیم مصلحت کشور را تامین کنیم.

نباید قانون اساسی را تکه‌تکه و تحریف کنیم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آقای روحانی به سراغ واژه نظارت در قانون اساسی رفته است و این در حالی است که طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی تصویب‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های دولت به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی می‌رسد. نظر دولت در این باره چیست؟، گفت: نظر دولت همان نظر رئیس‌جمهور است. ما معتقدیم قانون اساسی میثاق ملی ماست که مفهوم دولت، ملت و ارزش آراء مردم را به روشنی تبیین می‌کند. معتقدیم قانون اساسی را نباید تکه تکه و آن را تحریف کرد.

سخنگوی دولت گفت: به طور مشخص در اصل ۱۳۴ قانون اساسی نظارت بر کار وزراء از حقوق انحصاری رئیس‌جمهور بر شمرده شده است که در این تردیدی نیست. در فهرست وظایف و اختیارات مجلس شورای اسلامی موضوع فصل ششم قانون اساسی شامل اصول ۶۲ تا ۹۰، نظارت جزو وظایف مجلس ذکر نشده است.

ربیعی تاکید کرد: مطابق اصل ۶۰ قانون اساسی، اعمال قوه مجریه صرفا برعهده رئیس‌جمهور و وزراء است و مسئله تطبیق و تشخیص مغایرت آیین‌نامه‌های اجرایی و مصوبات دولت با قوانین، موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی در حقیقت وظیفه مجلس شورای اسلامی در همکاری نسبت به فرآیند صدور مصوبات تلقی می‌شود و نه نظارت بر دولت. کما اینکه تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی از سوی شورای نگهبان به عنوان "نظارت شورای نگهبان" بر عملکرد مجلس محسوب نمی گردد، بلکه همکاری شورای نگهبان در فرآیند تصویب قوانین به حساب می آید.

وی اضافه کرد: اصل ۱۱۳ قانون اساسی به صراحت گفته که رئیس‌جمهور نفر دوم کشور است. گوهر اصلی قانون اساسی توجه به مخدوش نشدن مرزهای تقنین و اجراست. مخدوش نشدن مرزهای دخالت و نظارت است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: همچنین طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی «تصویب‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های دولت و مصوبات کمیسیون‌های مذکور در این اصل، ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی می‌رسد تا در صورتی که آنها را بر خلاف قوانین بیابد با ذکر دلیل برای تجدیدنظر به هیات وزیران بفرستند. طبق تصریح این اصل، نظارت بر اجرا وجود ندارد، نظارت بر اجرا از کجای این اصل استخراج شده است.

ربیعی تاکید کرد: در نهایت می توان گفت بنابر بر اصل ۱۳۸ صرفا در چارجوب هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین بر مصوبات و تصمیمات عام شمول هیات دولت نظارت صورت می گیرد.

وی ادامه داد: حق تذکر، سوال، استیضاح و تحقق و تفحص ناشی از رای اعتماد مجلس به وزرا است و در حقیقت نمایندگان با ابزار فوق از وزراء می‌خواهند که نسبت به عملکرد خویش به مجلس گزارش دهند، تا در صورتی که وزرا را در انجام عملکرد خویش ناتوان تشخیص دهند. رای اعتماد خود به ایشان را پیش بگیرند. لذا این اقدامات "نظارت" به آن مفهوم که برخی تلقی می کنند نیست  بلکه راستی آزمایی مجلس نسبت به رای اعتماد اولیه به وزرا محسوب می‌شود.

سخنگوی دولت گفت: این روزها، روزهای حساس در حوزه بین الملل است، خیلی نیاز به انسجام داریم. به جای اینکه در لبه اختیارات خود بایستیم در کانون اختیارات خود قرار گیریم. امروز به شدت به انسجام داخلی نیاز داریم. همه باید به قانون اساسی وفادار باشیم و آن را پاس بداریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =