عملکرد نادرست بازارگردان‌ها مهم‌ترین عامل بی‌ثباتی بورس

یک کارشناس بازار سرمایه درباره آشفتگی‌ این روزهای بورس گفت: دلایل مختلفی می‌توان برای بی‌ثبات بودن بورس ذکر کرد و مهم‌ترین آن، عملکرد نادرست بازارگردان‌ها و یک سری از بزرگان بازار است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشین شدن مردم، بازار بورس و سرمایه‌گذاری رونق تازه‌ای گرفت؛ اما چند هفته‌ای است که بی‌ثباتی آن، موجب نگرانی سهام‌داران شده است. از این رو می‌توان برای یافتن این مشکل، عوامل مختلف موثری چون عملکرد بازارگردان‌ها را مورد بررسی قرار داد.

قاسم صادقی، ‏در گفت‌وگو ‏با ایسکانیوز، ضمن تاکید بر عملکرد نادرست بازارگردان‌ها و یک سری از بزرگان بازار به عنوان یک عامل مهم بر بی‌ثبات بودن بورس، گفت: این اتفاق در بین همه بازارگردان‌ها و حقوقی‌ها نیز شایع شده و بعضی از آن‌ها در حال انجام تخلف و نوسان‌گیری هستند.

وی ادامه داد: عملکرد بازارگردان‌ها و حقوقی‌ها نقش بسیار مهمی در بازار بورس دارد و تقریبا حدود سه هفته است که این موضوع، مقداری بازار را دچار روند خنثی(رِنج) کرده است. از طرفی هم از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و ریاست آن، اقدام خاصی صورت نگرفته یا اگر هم گرفته، اعلام نشده و نتیجه‌ای در بر نداشته است.

این تحلیلگر بازار بورس، با اشاره به نوسان‌گیری غلط بزرگان بازار که به این بازار لطمه وارد می‌کند، متذکر شد: این کار باعث می‌شود که در بازار یک روند رنجی ایجاد بشود، یعنی در عمل نتواند روند صعودی را به شکل کامل بگذراند و دچار اصلاح زمانی بشود.

صادقی، نیاز به یک اصلاح زمانی در این بازه را لازم دانست و خاطرنشان کرد: به صورت کلی وقتی که ما اصلاح عمیقی داشته باشیم، زمان می‌برد تا این اصلاح کامل شود. قرار نیست که روند به صورت کاملا صعودی و شارپی در مدت یک ماه برگردد و زمان بیشتری از جهت تکنیکال، روانشناختی بازار، اصلاح زمانی و مباحث دیگر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شاخص کل می‌تواند درجا بزند و روند رنجی به خود بگیرد، به شرطی که این اتفاق بدون هیچ هیجانی باشد، گفت: درجا زدن در واقع همیشه چیز بدی نیست؛ اما اینکه در ۲ تا سه روز، به یکباره شاهد این باشیم که تمام سهم‌های بازار، صف فروش بشود، این هیجان جالب نیست؛ اینکه نصف صف خرید و نصف آن فروش یا منفی باشد، مشکلی ندارد و تعادل بازار را بهتر می‌کند.

آیا بودجه ۱۴۰۰ تاثیری در بازار سرمایه دارد؟

کارشناس بازار سرمایه، بسیاری از پارامترهای بودجه ۱۴۰۰ مانند قیمت دلار و فروش نفت را غیرقابل تحقق خواند و اظهار کرد: در سال آینده شاهد کسری بودجه خواهیم شد و برای این موضوع دولت راهی را در بازار سرمایه تعبیه کرده است و در نظر دارد تا اوراق دولتی را بیشتر عرضه کند.

صادقی با تاکید بر نیاز بازار سرمایه به شرایط متعادل و بهتر که باید با استقبال مردم نیز روبه‌رو باشد گفت: باید برای مردم جذابیت ایجاد شود و این در عملکرد و ذهنیت بزرگان بازار تاثیرگذار است و همچنین دید خوشبینانه‌ای ایجاد می‌کند که معامله در بازار سرمایه در گردش است و آینده بدی در انتظار کار بورس نیست.

وی افزود: قرار نیست روندی که در بازار داریم به صورت شارپی(مجموعه‌ای از روندهای صعودی یا نزولی) باشد، می‌تواند رنج و آرام آرام، روند صعودی را بگذراند و برگشت به سقف قبلی نیز اتفاق خواهد افتاد اما زمان‌بر است.

قوانین نظارت بر بازار بورس باید اصلاح شود

این تحلیلگر بازار بورس، در پاسخ به این پرسش که آیا قوانینی برای نظارت بر بورس وجود دارد یا خیر، گفت: قوانینی وجود دارد؛ اما نظر شخصی بنده این است که باید این قوانین اصلاح و یک مقدار سخت‌گیرانه‌تر اجرا شود، چون اگر کارساز بودند، اتفاقات این چنینی تاکنون رخ نمی‌داد، یعنی میبایست بازارگردان و حقوقی بابت نوسان‌گیری‌های بی‌مورد جریمه می‌شدند.

صادقی با مهم خواندن نیاز به قانونی که بازارگردان‌ها و حقوقی‌ها را از این نوسان‌گیری‌های منع کند، یادآور شد: این نوسان‌گیری باید حداقل در شرایط خاص انجام می‌گرفت نه الان، چون هیچ صلاحیتی برای آن وجود ندارد و فقط باعث می‌شود اعتماد سهام‌دارانی که کلی ضرر کرده و منتظر جبران‌اند، نسبت به عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز بزرگان بازار منفی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =