کرسی‌های آزاد اندیشی نباید به فضاهای دانشگاه محدود شود

سید ایمان احمدی گفت: موضوعات در کرسی‌های آزاد اندیشی باید توسعه پیدا کند و صرفا محدود و منحصر به موضوعات سیاسی و صنفی نباشد و در مورد دیگر مسائل جامعه نیز کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار شود.

به گزارش گروه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، سید ایمان احمدی دبیر انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در برنامه گفتگوی فرهنگی در رابطه با کرسی‌های آزاد اندیشی و بررسی وضعیت آنها بیان داشت: در رده مسئولان عزم جدی برای برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی وجود ندارد و برخی از مسئولین دانشگاه‌ها و معاون‌های فرهنگی و اجتماعی اعتقاد جدی به کرسی‌های آزاد اندیشی و نقشی که می‌توانند ایفا کنند، ندارند.

وی افزود: انتقادی که در دانشگاه دنبال آن هستیم، انقادی عالمانه است که از سرتعصب و فضاسازی‌های سیاسی نیست.

احمدی با بیان اینکه در دانشگاه تریبون آزاد و کرسی آزاد اندیشی داریم، گفت: تریبون آزاد فضای است که افراد در رابطه با موضوعی بدون هیچ داوری و کارشناسی به صحبت می‌نشینند و جنس آن هیجانی است تا نخبگانی. مدل مواجه افراد که پشت تریبون قرار می‌گیرند، اغنایی نیست و نوع نگاه سیاسی و مناظره‌ای است و همچنین مخاطبان نیز معمولا در فضای عمومی دانشگاه پر سر و صدا است. ولی در کرسی آزاد اندیشی فردی که در پشت تریبون قرار می‌گیرد، عموما موافقین و مخالفین موضوع خاصی هستند که راجب به آن موضوع کار کرده‌اند و نظر دارند.

وی درباره انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل توضیح داد: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در ۱۳ آبانماه سال ۱۳۷۸ اعلام موجودیت می‌کند. زمانیکه دفتر تحکیم وحدتوقت دچار انحرافات سیاسی و فکری می‌شود، در طی این انحرافات حدود هجده دفتر از دفتر تحکیم وحدت اعلام جدایی می‌کنند و مجموع جدیدی با عنوان انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تاسیس می‌کنند.

احمدی با بیان اینکه واژه مستقل دو مفهوم دارد، عنوان کرد: یک مفهوم واژه مستقل به واقعه تاریخی است که به معنای مستقل بودن از انجمن‌های اسلامی است و مفهوم دیگر آن، به معنای استقلال دستگاه محاسباتی و عملیاتی است که به معنای تحلیل و کنش از احزاب، اشخاص و جریانات سیاسی می‌باشد. به این معنا که در اعلام مواضع خود در کنشگری‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی خود تحت تاثیر یک حزب یا یک شخص فعالیت نمی‌کنیم و موضع گیری‌های سیاسی مبنی بر منفعت و خواست یک جریان و حزب سیاسی نداریم و نوع تعامل خود را با احزاب، براساس نقد و گفت و گو و مطالبه و آرمان خواهی تشکیل شده است و اگر جایی لازم باشد این حزب اصول گرا یا اصلاح طلب باشد، قبیله گرایی به ماجرا نگاه نمی‌کنیم، و حرف خود را صریح و آزادانه می‌گویم.

وی با اشاره به اینکه در انجمن اسلامی دانشجویان مستقل انتخاب افراد و ساختار از پائین به بالا است، در ادامه گفت: موضوعات در کرسی‌های آزاد اندیشی باید توسعه پیدا کند و صرفا محدود و منحصر به موضوعات سیاسی و صنفی نباشد و در مورد دیگر مسائل جامعه نیز کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار شود.

احمدی در پایان گفت: دانشگاه تمدن ساز و دانشگاهی که مبداء تحولات و مقدرات به تعبیر امام (ره)، دانشگاهی است که مروج روحیه حقیقت جویی و آزاد فکری باشد که کرسی‌های آزاداندیشی، بهترین ساز و کار است، منتهی نباید لزوما به فضاهای دانشگاه محدود شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =