فعالیت ۴۹ هسته و واحد فناور در واحد اصفهان/ ۴۴ چالش گیاهان دارویی احصا شد

مدیر مرکز رشد گیاهان دارویی واحد اصفهان، با بیان اینکه در این مرکز ۴۹ هسته فناور و واحد فناور فعال است، گفت: هم‌اکنون محصولات تولیدی این شرکت‌ها به کشورهای منطقه و آمریکای شمالی(کانادا) صادر می‌شود.

کامران صفوی سرپرست سرای نوآوری گیاهان دارویی و مدیر مرکز رشد گیاهان دارویی واحد اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: با ایجاد سرای نوآوری در دانشگاه‌ها خلاء موجود در حوزه فناوری دانشگاه‌ها برطرف شد و مراکز رشدی که در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌ندازی و توسعه پیدا کرده بود می بایست به عنوان بخش پایه ای در سرا فعال باشد و بخش‌های دیگر با همکاری یکدیگر موفقیت‌هایی را در عرصه فناوری و  تجاری سازی فناوری ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: در حقیقت سراهای نوآوری در دانشگاه‌ها در راستای ایجاد هم‌افزایی بین بخش‌های مختلف که با هدف ایجاد اشتغال بر پایه دانش و تجاری سازی یافته های علمی دانشگاهی می‌باشد راه‌اندازی شده است؛همچنین در بحث انتقال فناوری و اکتشافات جدید علمی می‌تواند موثر باشد. می‌توان گفت سراهای نوآوری باعث قطع یکسری وابستگی‌ها به کشورهای خارجی شده که سبب می‌شود به‌جای واردات یکسری از محصولات مورد نیاز در کشور تولید و صادر شود.
 

2

سرپرست سرای نوآوری گیاهان دارویی واحد اصفهان گفت: در حوزه گیاهان دارویی اسناد بالادستی کشور بسیار قوی است و یکی از پتانسیل‌های بزرگ کشور حوزه گیاهان دارویی است که واقعا نیاز به توجه ویژه دارد. به همین منظور معاونت علمی وفناوری یکی از ستادهای این معاونت را تحت عنوان گیاهان دارویی راه اندازی کرد و این مهم بیانگر اهمیت این موضوع در سطح کلان ملی است.

صفوی یادآور شد: سال ۸۸ مجوز مرکز رشد گیاهان دارویی از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی توسط واحد اصفهان دریافت شد و با عملکرد خوب توانست موافقت قطعی وزارت بهداشت را در سال ۹۷ اخذ کند. هم اکنون هسته ها و شرکت های زیادی در این مرکز مستقر هستند.

 مدیر مرکز رشد گیاهان دارویی واحد اصفهان، با بیان اینکه در این مرکز ۴۹هسته فناور و واحد فناور فعال است، گفت: در سال‌جاری توانستیم ۱۹ هسته و واحد فناور را به این لیست اضافه کنیم. این واحدها در ایده های مختلف فعالیت می کنند. دیدگاه مهم در حوزه گیاهان دارویی این بود که بتوانیم در رشته‌های مختلف گیاهان دارویی فعالیت گسترده‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: بسیاری تصور بر این داشتند که گیاهان دارویی تنها منوط به یک رشته است در حالی که گیاهان دارویی در حوزه پزشکی، خوراک دام، صنایع غذایی، شیرینی جات، آرایشی و بهداشتی داروسازی و مکمل‌ها را نیز شامل می‌شود.

صفوی با تأکید براینکه بسیاری از محصولات شرکت‌های تولید کننده به مرحله تجاری سازی رسیده است، اظهار کرد : ۲۹ شرکت در زمینه‌های مختلف اصلاح نباتات و گیاهان دارویی، بیوتکنولوژی، کشت بافت، شوینده دهان و دندان، خوراک دام و بیماری‌های دام و طیور و زعفران و آرایشی و بهداشتی و مکمل ها محصولات خود را تولید کرده‌اند.
 

گیاهان دارویی

وی ادامه داد: همچنین یکسری از این شرکت‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که توانستند از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مجوز دانش‌بنیان را دریافت کنند. در حال حاضر ۵ شرکت دانش‌بنیان در این مرکز مستقر است.

مدیر مرکز رشد گیاهان دارویی واحد اصفهان، اضافه کرد: یکی از دیگر از بخش‌های مهم حوزه واحدهای آرندی و تحقیق و توسعه است که ارتباط مناسبی بین صنایع بزرگ و شرکت‌هایی که در مرکز رشد مستقر هستند ایجاد می کند.

سرپرست سرای نوآوری گیاهان دارویی، از صادرات محصول به کشورهای خارجی خبر داد و گفت: در حال حاضر ادویه‌جات و چاشنی‌ها به آمریکای شمالی (کانادا) و شیرینی‌جات فراسودمند به کشورهای منطقه صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: امکاناتی مناسبی در حوزه فضاهای آزمایشگاهی،  اداری و کمک‌های مالی در اختیار تیم ها قرار می‌گیرد. حتی اگر تیم‌ها به منابع مالی کلان نیاز داشته باشند در شورای اقتصاد دانش‌بنیان استان و مرکز مطرح و حمایت لازم صورت می گیرد.

صفوی ادامه داد: میزان اشتغالزایی در این واحدها به ازای هر تیم حداقل سه نفر است و هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ نفر در مجموعه مشغول به کار هستند.

وی از برگزاری کلاس‌های آموزشی در مدارس خلاقیت کسب وکار خبر داد و افزود: تاکنون ۱۱ دوره آموزشی برگزار شده است؛ بنابراین یکی از وظایف مراکز رشد و سراها توانمند کردن تیم‌ها است تا بتوانیم آنها را در حوزه بازاریابی، برنامه نویسی‌ و کسب‌وکار مذاکره و روش‌های خلاقیت توانمند کنیم.

صفوی همچنین از اخذ مجوز برای راه‌اندازی بخش تجاری سازی در سرای نوآوری این واحد دانشگاهی خبر داد و افزود: در حال حاضر بخش‌های مهم این واحد تکمیل شده است. همچنین با اخد مجوز تولید از سازمان غذا و دارو حدود ۱۲۰۰ متر فضای برای این منظور اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری ۸۵۰ میلیارد تومانی به صورت مشارکتی میان این واحد دانشگاهی و صندوق پژوهش و نوآوری استان اصفهان برای بخش تجاری سازی در حال انجام است. همچنین یک آزمایشگاه تخصصی و اختصاصی برای سراهای نوآوری راه اندازی کردیم که شرکت‌ها از آن استفاده می‌کنند.

همچنین در جهت تکمیل بخش های سرا مجوز راه اندازی شتابدهنده گیاهان دارویی نیز از سازمان مرکزی اخذ شده است.

همچنین راه اندازی مدرسه مهارت نیز در دستور کار قرار گرفته و طرح جهت تصویب ارسال شده است

صفوی اضافه کرد: موضوع دیگری که در دست پیگری است راه‌اندازی وب سایت فروش محصولات فناوری و دانش بنیان است که به زودی با عنوان بازار آزاد در کشور راه اندازی خواهد شد و محلی برای فروش محصولات فناورانه و دانش‌بنیان سراهای نوآوری و دانشگاه آزاد اسلامی است.

مدیر مرکز رشد گیاهان دارویی واحد اصفهان، از برگزاری چالش ملی فناوری گیاهان دارویی در بهمن‌ماه سالجاری خبر داد و افزود: به همین منظور حدود ۶۰ ایده و چالش از صنایع استان و سایر صنایع کشور دریافت کردیم و بعد از بررسی و غربالگری از بین آنها ۴۴ چالش در حال حاضر احصا و به فناوران کشور ارسال شده است تا بتوانند برای این چالش‌ها راه حلیارائه دهند.

1

انتهای پیام/

کد خبر: 1085343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =