بازپرس ویژه جرایم اقتصادی به تبعیدگاه رفت

بازپرس شعبه ۲۰۹ دادسرای ناحیه دو مشهد که ویژه جرایم اقتصادی است، به شعبه ای دیگر انتقال یافت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ چند روزی است که در فضای مجازی برخی از خبرنگاران مشهدی ، فعالین دلسوز مدنی و جوانان انقلابی و جهادی ، نسبت به انتقال « امیرحسین جوانبخت » بازپرس شعبه ۲۰۹ دادسرای ناحیه ۲ مشهد ( ویژه جرایم اقتصادی ) به شعبه ای دیگر  واکنش نشان داده اند ؛ واکنشی که برخی از آن تحت عنوان « تبعیدگاه » یاد کرده اند .

آنچه در این پیام  و انتقاد ها حائز اهمیت بوده ، چرایی این انتقال آن هم در شرایطی است که این بازپرس انقلابی ، در پرونده  مدارک نامعتبر دو عضو شورای شهر مشهد،تخلفات شهردارسابق  ثامن ، دستگیری سلطان جعل مدارک و موارد مهم دیگر تلاش قابل ستایشی در جهت برخورد با مجرمین اقتصادی درشهر مقدس  مشهد داشته است . 

 حرف دل این خبرنگاران و فعالین مدنی این است که این اقدام، بر خلاف بیانات مقام معظم رهبری در شناخت و تعظیم و تکریم قضات شجاع و تاثیر گذار جهت چهره شدن آنها در مبارزه با فساد،عمل  شده است. 

رهبری در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه به مناسبت ایام سالروز شهادت شهید بهشتی و هفته‌ی قوه‌ قضائیه در تیرماه سال ۱۳۹۸ اینطور فرمودند که: «ما داریم قضاتی که با زندگی‌های سختی زندگی می کنند، پرونده‌های سنگین مهمّی هم دستشان هست، [امّا] یک ذرّه‌ هم تخطّی نمی کنند؛ اگر اهل خطا بودند ممکن بود زندگی‌های خیلی بهتری داشته باشند، ابداً [تخطّی نمیکنند]- یا قضات معمولی‌ای [هستند] که دارند کار خودشان را با امانت، با صداقت انجام میدهند.»

از طرفی دیگر، اینگونه اقدامات را برخلاف رویکرد عدالت محور و ظلم ستیز رئیس قوه قضائیه در مبارزه با فساد است. در این ارتباط آیت الله رئیسی در جلسه هیات عمومی دیوان عالی کشور در مرداد ۱۳۹۸ اینطور گفت که: «از نظر ما باید دست قاضی شجاع نفوذناپذیر که فقط خدا و قانون را می بیند و بدون توجه به اصحاب ثروت و قدرت بر مبنای حق و عدل رای می دهد، در مقابل همه مردم بالا برد و او را مورد تشویق قرار داد.»

آنچه که در تمامی این انتقادات بیش از همه خودنمایی می کند، ذکر سوالاتی است که باید به آن ها پاسخ داده شود؛ اینکه آیا پای شهرداری و شورای شهر مشهد در این انتقال مطرح است و تحت فشار آنها بازپرس شعبه ۲۰۹ دادسرای ناحیه ۲ مشهد، به شعبه ای دیگر منتقل می شود تا برخی این وسط نفس راحتی بکشند؟

آیا ورود به پرونده سید محمد پژمان شهردار اسبق مشهد و بازداشت شهردار سابق ثامن برای این بازپرس گران تمام شد؟ و سوالی مهم تر، آیا متهمانی هستند که قدرت تغییر سایر بازپرس ها را داشته باشند؟ بازپرسانی  که از پرونده های حساس جابه جا شدند آن هم در شرایطی که می دانیم در دستگاه قضایی  و به خصوص پس از محاکمه فردی مانند « طبری » با اینگونه تفکر مبارزه جدی تری می شود.  

با همه این توصیفات  باید منتظر ماند و دید که  در روزهای آینده، دادستانی مشهد نسبت به این دغدغه به حق مردم انقلابی مشهد، چه واکنشی نشان خواهد داد؟

کد خبر: 1085500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =