آخرین وضعیت مرزهای مسافری و ترانزیتی با عراق

مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان راهداری گفت: کلیه مرزهای بازرگانی و تجاری ما با عراق و همچنین تردد مسافری با اقلیم کردستان عراق باز است و انسداد مرزها با این کشور منتفی شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ جواد هدایتی درباره آخرین وضعیت مرزهای ایران و عراق اظهار داشت: بعد از شیوع کرونا، بسیاری از کشورها برای در امان ماندن از کووید ۱۹، تصمیمات آنی و لحظه‌ای اتخاذ کرده یا می‌کنند؛ خیلی از کشورهای همسایه در همان اسفند سال گذشته مرزهای خود را بستند اما به تدریج متناسب با شرایط مختلف، تردد در مرزهای ما با همسایگانمان به حالت عادی بازگشت.

وی افزود: در پی شیوع ویروس کرونای انگلیسی که شدت انتقال و عفونت زایی آن بیشتر است، همه کشورها نگران شده و عراق هم اعلام کرد مرزهای خود را به مدت دو هفته با برخی کشورها از جمله ایران می‌بندد.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: پیگیری‌هایی که ما داشتیم به خصوص با اقلیم کردستان عراق به دلیل دارا بودن مراودات گسترده ما با این منطقه از عراق و همچنین انسداد مرزهایی که در اسفند ماه سال قبل داشتیم، روابط تجاری و مرزی ما با اقلیم به تدریج در حال بازگشت به حالت تردد عادی بود؛ اما با تصمیم اخیر دولت عراق، نگران بودیم که دوباره به وضعیت ماه‌های گذشته برگردیم.

وی یادآور شد: پس از آنکه از خرداد امسال توانستیم بر تردد عادی مرزی میان ایران و اقلیم کردستان با مسئولان اقلیم به توافق عملیاتی برسانیم، مقاومت‌های جدی در این منطقه علیه تردد کامیون‌های ما شکل گرفته و بعضاً درگیری‌هایی هم با رانندگان ایرانی در آن سوی هر سه مرز ما با اقلیم شامل باشماق، پرویزخان و تمرچین گزارش می‌شد.

به گفته هدایتی، با پیگیری‌های انجام شده، اکنون تردد به حالت عادی باز گشته است.

وی گفت: نگران بودیم اگر بار دیگر عراق مرزهای خود را ببندد، این اتفاقات تکرار شود؛ برای همین سعی کردیم تا موضوع را با همکاری دستگاه دیپلماسی پیگیری کنیم که خوشبختانه خبر رسید در فاز اول عراق موافقت کرده تا این انسداد مرزها محدود به همان بخش مسافری باشد و تردد بازرگانی و کامیون‌ها ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد: در فاز دوم، انسداد مرزی مسافری میان ایران و شمال عراق هم به طور کامل منتفی شود. تداوم تردد مسافری، صرفاً میان ایران و اقلیم کردستان عراق است و همچنان تردد مسافری که از اسفند سال گذشته با بخش عراق عرب عراق متوقف شده بود، ممنوع است. چون اقلیم شرایط متفاوتی دارد و تصمیم گیری ها در خصوص ترددها با جنوب عراق متمایز است. البته با مرزهای عربی عراق هم در ماه‌های اخیر تردد مسافری کم و بیش انجام می‌شد.

هدایتی ادامه داد: چون اقلیم در شرایط بن بست عبور و مرور با همسایگان قرار دارد، مناسبات تجاری و مسافری با ایران دارند و تناسبات ما با آنها نزدیکتر و بیشتر است. اما جنوب عراق به دلیل داشتن بندر و اتصال به خلیج فارس، شرایط متفاوت‌تری دارند.

وی تأکید کرد: توقف تردد مسافری با عراق در بخش اقلیم منتفی است اما مرزهای عربی عراق تردد مسافری را اعمال محدودیت خواهد کرد.

وزیر راه، رئیس شورای عالی ساماندهی مرزهای زمینی کشور شد

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره انتقال مسئولیت پایانه‌های مرزی به وزارت راه و شهرسازی هم گفت: در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، این انتقال مصوب شده و رئیس جمهور هم آن را ابلاغ کرده است.

وی ادامه داد: ما عملاً کار را به طور جد شروع کرده ایم و شورای ساماندهی مبادی مرزهای زمینی کشور به ریاست وزیر راه هم فعالیت خود را آغاز کرده است. دبیرخانه این شورای عالی هم در وزارت راه تشکیل شده و با قدرت در حال پیشبرد ساماندهی و مدیریت پایانه‌های مرزی است.

هدایتی گفت: اگر مرزها به خوبی کنترل نشوند، می‌توانند به منشأ شیوع کرونا تبدیل شوند از سوی دیگر کشور نیاز به صادرات به کشورهای همسایه و ارزآوری دارد که لازمه آن، فعال‌تر شدن مرزها و افزایش بهره وری مرزهاست؛ بنابراین در عین اینکه پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت می‌کنیم، تردد در مرزها و جریان صادرات به همسایگان را نیز تقویت خواهیم کرد.

انتهای پیام/

منبع:مهر

کد خبر: 1085589

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =