نیازهای غذایی سالمندان در دوران کرونا چیست؟

یک کارشناس تغذیه ساده‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را تغذیه درست و کنترل وزن دانست و گفت: می‌توان با انجام برخی توصیه‌ها مانند کاهش وزن یا انجام نرمش‌های ساده در منزل از ابتلا به این ویروس جلوگیری کرد.

یگانه کیان کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با بیان اینکه اکثر افراد سالمند دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند و پیشگیری و مراقبت از این گروه سنی در برابر کرونا اهمیت زیادی دارد، گفت: داشتن تغذیه مناسب برای حفظ عملکرد طبیعی بدن، از مهم‌ترین نکات هنگام بروز بیماری کرونا در سالمندان است.

وی با اشاره به اینکه یکی از نکات مهم تغذیه سالمندان مصرف روزانه ۳ تا ۳.۵ لیتر مایعات است، افزود: داشتن رژیم غذایی پرکالری و مصرف مواد غذایی نرم برای بلع راحت‌تر در صورت ابتلا به اضافه‌وزن مفید است. همچنین استفاده از آب‌میوه و سبزیجات تازه، مصرف فیبر، سبوس، پرهیز از مصرف کربوهیدرات پیچیده و مواد غذایی از قبیل قند، شکر و چربی‌های ناسالم از نکاتی است که باید رعایت کرد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان از ویتامین‌های E,C,B۶ و مواد معدنی مانند سلنیوم استفاده کرد.

وی با بیان اینکه عارضه گوارشی از جمله نکات مهم تغذیه برای افراد باردار و شیرده است، تصریح کرد: وعده‌های غذایی باید در حجم کم و تعداد زیاد تقسیم شود؛ این وعده‌های غذایی باید از ارزش غذایی بالا نظیر انواع پروتئین و کربوهیدرات و چربی‌های مفید برخوردار باشند.

کیان با اشاره به اینکه ممکن است در این دوران فرد باردار دچار عارضه گوارشی مثل اسهال شود، بیان کرد: در این شرایط فرد باید از مصرف قندهای ساده، لبنیاتی مانند شیر، میوه‌های هلو و انجیر خودداری کند و غذاهای خیلی داغ و خیلی سرد و پرچرب پرهیز شود.

ویروس کرونا سن و سال نمی‌شناسد

وی با تأکید بر اینکه ابتلا به ویروس کرونا سن مشخصی ندارد و ممکن است از نوزاد ۴۸ ساعته تا کودک ۱۲ ساله هم درگیر این ویروس شوند، گفت: کرونا در اغلب کودکان به شکل سرماخوردگی ساده بروز می‌کند و والدین را دچار اشتباه می‌کند. اغلب کودکان از مواد غذایی فرآوری شده دارای رنگ مصنوعی و قندهای ساده و کنسروی استفاده می‌کنند که همه این موارد باعث آسیب دیدن سیستم ایمنی بدن کودک می‌شود.

کیان با توصیه به مصرف میان وعده‌های سالم از قبیل میوه، سبزیجات و مغزها برای کودکان افزود: عسل به خاطر امکان وجود میکروب بوتولیسم در آن، برای کودکان زیر یکسال ممنوع است. همچنین باید از مصرف شیر پاستوریزه گاو به خاطر ایجاد آلرژی شدید برای کودکان زیر یکسال خودداری کرد.

وی با بیان اینکه اگر بعد آزمایش مشخص شود که بدن ما دچار کمبود ویتامین است باید زیر نظر پزشک متخصص تغذیه از مکمل و مولتی‌ویتامین موردنیاز استفاده کنیم، گفت: مصرف خودسرانه و زیاد ویتامین بار کلیوی بدن را زیاد می‌کند و باعث آسیب رساندن به بدن و به ویژه کبد می‌شود.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه برخی از ویتامین‌ها نقش تخصصی‌تری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند، تصریح کرد: از مهم‌ترین این ویتامین‌ها می‌توان به ویتامین D اشاره کرد که بیشتر در موادی مانند تخم‌مرغ، شیر و کره موجود است و  ویتامین A موجود در هویج، کلم، انبه و تخم‌مرغ نیز بسیار مفید است.

 کیان با تأکید بر اینکه بازار دارویی مکمل‌های تخصصی جهت تقویت سیستم ایمنی هستند که به شکل قرص یا شربت عرضه می‌شود، گفت: ویتامین B۶ در گوشت، سینه مرغ، حبوبات، ماهی و جگر زیاد است. ویتامین C در انواع میوه و سبزیجات تازه مثل فلفل سبز شیرین و مرکبات و ویتامین E در کدوحلوایی، مغزها و زیتون موجود است که برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

این کارشناس تغذیه اضافه‌وزن یا تجمع چربی در حفره شکم را یکی از عوامل افزایش خطر ابتلا به ویروس کرونا دانست و گفت: به افراد مبتلا به اضافه وزن توصیه می‌کنیم در این ایام تحت نظر پزشک تغذیه نسبت به کاهش وزن خود اقدام کنند تا از بروز بیماری‌های ناشی از چاقی در امان باشند.

وی با تاکید براینکه افراد باید در این دوران نسبت به وزن و وضعیت آب بدن توجه داشته باشند، افزود: کم‌آبی، وزن زیاد و چربی از عوامل خطر ابتلا به ویروس کرونا است برهمین اساس اگر رژیم غذایی اصولی و طبق شرایط فرد طراحی شود می‌تواند در کاهش وزن، کاهش درصد چربی و رسیدن فرد به وزن ایده آل در این ایام مفید و یا عامل پیشگیری از ابتلا به این ویروس باشد.

این کارشناس ارشد تغذیه ورزشی با بیان اینکه یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها، تغذیه سالم و کنترل وزن است، افزود: می‌توان با انجام برخی توصیه‌ها مثل انجام نرمش‌های خیلی ساده در منزل جهت افزایش گردش خون از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه عدم مصرف کافئین بالا و مصرف آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی مثل لیکوپن و بتاکاروتن از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد، گفت: مصرف مواد غذایی مثل دارچین، زنجبیل، فلفل، سیر و چای‌های گیاهی که آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی دارند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سپیده IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      2 0
      خانم دکتر کیان بینظیرن تو کارشون حرف ندارن