کنفرانس مجازی دانشگاه‌های منتخب افغانستان و دانشگاه‌ آزاد اسلامی برگزار شد

اولین کنفرانس مجازی دانشگاه‌های منتخب کشور افغانستان و دانشگاه های منتخب دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اولین کنفرانس مجازی دانشگاه های منتخب کشور افغانستان و دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز به ریاست محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور عباس بصیر وزیر تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان، علاءالدین بروجردی معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه، جواد علمائی معاون علوم، ی و کشاورزی دانشگاه و سفرای دو کشور ایران و افغانستان برگزار شد.

در این جلسه، رؤسای واحدهای منتخب دانشگاه آزاد اسلامی (علوم و تحقیقات، نجف آباد، علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران) و رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان های تهران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، قزوین، اصفهان، فارس، کرمان و قم و رؤسای دانشگاه های کابل، پلی‌تکنیک، تعلیم و تربیه شهید استاد ربانی، علوم طبی کابل «ابوعلی سینا»، قندهار، ننگرهار، هرات و بلخ حضور داشتند.

راه‌اندازی کرسی تدریس زبان پشتون، گسترش همکاری‌های علمی، راه‌اندازی رشته های علوم پزشکی و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کابل، استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دو کشور و برگزاری دوره‌های مشترک ازجمله موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

محمدرضا کاشفی دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، عزیز نجف‌پور آقابیگلو سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، جمعی از مسئولان سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در ایران و اساتید دانشگاه های افغانستان از دیگر حاضران این جلسه بودند.

علاءالدین بروجردی معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه گفت: برگزاری این کنفرانس نشان‌دهنده اوج علاقمندی و اراده مشترک مسئولان آموزش عالی افغانستان و دانشگاه آزاد اسلامی برای گسترش همکاری های علمی، آموزشی و فرهنگی است.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی هیچ محدودیتی برای گسترش همکاری علمی با افغانستان ندارد و از همکاری دانشگاه های استانی دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر نهایت استفاده را خواهیم برد.

سیدمحمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران نیز با اشاره به ظرفیت های علمی، پژوهشی و فرهنگی این دانشگاه، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران دارای 20 واحد دانشگاهی در نقاط مختلف استان است که با دارا بودن بیش از 5 هزار عضو هیأت علمی تمام‌وقت و 10هزار عضو هیأت علمی مدعو، در 750 رشته فعال است و تاکنون پذیرای بیش از 10 هزار دانشجوی بین‌المللی بوده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، تجربه خوبی از آموزش دانشجویان غیرایرانی دارد، گفت: امیدوارم بتوانیم با گسترش همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، با آموزش هدفمند دانشجویان افغان، آنها را برای رفع نیازهای کشور افغانستان تربیت کنیم.

آقامیری خاطرنشان کرد: با توجه به نظر خاص مقام معظم رهبری در بحث آموزش عزیزان افغانستانی در سطح مدارس و دانشگاه ها، وظیفه خود می دانیم در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نکنیم. دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران آمادگی دارد براساس توافق سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت تحصیلات عالی افغانستان، در تمامی زمینه ها در خدمت دانشجویان، اساتید و پژوهشگران افغانستانی باشد.

در ادامه، محمدعثمان بابری رئیس دانشگاه کابل که از طریق ویدئوکنفرانس در این جلسه حضور داشت، با قدردانی از ابتکار دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری این نشست، گفت: از همدردی صمیمانه دانشگاه آزاد اسلامی در محکومیت حمله تروریستی به دانشگاه کابل تشکر و قدردانی می کنم. متأسفانه افغانستان در چهار دهه گذشته دستخوش ناملایمات و جنگ بوده و نیاز است به تحصیلات عالی و معارف توجه جدی شود.

وی افزود: دانشگاه کابل در دو دهه گذشته شاهد تحولات خوبی بوده و اکنون نیز توسعه تحصیلات تکمیلی، توجه به علم و علم‌آفرینی و احیای زیربناها را بسیار جدی دانسته و خود را متعهد می‌دانیم تا پاسخگوی نیازهای کشورمان باشیم و بتوانیم نقش مهمی در توسعه علمی، منطقه‌ای و جهانی ایفا کنیم.

رئیس دانشگاه کابل خاطرنشان کرد: این دانشگاه علاقمند به گسترش همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه شعبه کابل است. با گسترس روابط علمی، بدون شک شاهد پیشرفت‌های خوبی خواهیم بود که البته در این خصوص با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کابل مذاکرات سازنده‌ای داشته‌ایم. امیدوارم گام های عملی در راستای همکاری‌های مشترک برداشته شود و در بعد همکاری‌های علمی، تحقیقاتی و توسعه تحصیلات تکمیلی برنامه های خوبی داشته باشیم.

در ادامه این جلسه، علیرضا خوشدل رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با اشاره به قدمت 35 ساله این دانشگاه، گفت: دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بیش از 75 رشته در گروه های مختلف علوم پزشکی و پرستاری در 8 دانشکده تخصصی دارد که در بیش از 700 تخت بیمارستانی در 3 بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی و 1700 تخت بیمارستانی دیگر که طرف قرارداد با این دانشگاه هستند، آموزش می‌بینند.

وی خاطرنشان کرد: 540 عضو هیأت علمی تمام‌وقت و 600 عضو مدعو در علوم پایه و بالینی با دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران همکاری دارند و اکنون 25 هزار دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند.

خوشدل با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران مهمان بیش از 250 دانشجوی غیرایرانی است، گفت: این دانشگاه با دارا بودن 16 مرکز تحقیقاتی، 70 آزمایشگاه آموزشی و پژوهشی و 4 نشریه بین‌المللی آماده گسترش همکاری های علمی و پژوهشی با دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان کشور افغانستان است. در این راستا می توان در برگزاری دوره های کوتاه‌مدت آموزش کمک‌پرستار و بهیار، ایجاد مراکز توسعه آموزش پزشکی با محوریت علوم همگرا و برگزاری کنفرانس‌ها و برنامه‌های علمی مشترک، همکاری‌های مفید و مثمر ثمر داشت.

خانم شریفی رئیس دانشگاه تعلیم و تربیت استاد ربانی افغانستان نیز که به صورت مجازی در این جلسه حضور داشت، بر استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی دو طرف تأکید کرد و گفت: یکی از راه‌های نجات بشریت از مشکلات، توسعه روابط علمی و دانشگاهی است. دانشگاه تعلیم و تربیت استاد ربانی به عنوان دانشگاه مادر در این حوزه آمادگی گسترش همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی را دارد.

سلطانعلی میر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت‌های این دانشگاه برای همکاری با دانشگاه‌های کشور افغانستان، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در جنوب‌شرقی ایران واقع شده و 35 سال سابقه فعالیت دارد. این دانشگاه با دارا بودن مرز مشترک با افغانستان، آمادگی دارد که ظرفیت‌های عظیم خود را برای همکاری های مشترک علمی، گسترش تحصیلات تکمیلی و علوم پزشکی، با افغانستان به اشتراک بگذارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 200 دانشجوی افغان در دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان مشغول تحصیل هستند، اظهار داشت: این دانشگاه امکانات خوب خوابگاهی و اقامتی برای دانشجویان غیرایرانی در اختیار دارد که می تواند در اختیار دانشجویان و اساتید افغانستانی قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =