اگر «حاج قاسم» نبود پرچم داعش در سوریه و عراق بالا میرفت

اگرنبود نقش و اثرگذاری حاج قاسم سلیمانی و نیروهایش در میادین مبارزه با تروریست ها، امروز امنیت و ثباتی در سوریه و عراق وجود نداشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ یکی از تفاوت های بارز و اساسی میان سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران با برخی کشورهای منطقه ای در این است که تهران امنیت خود را در امنیت منطقه تعریف کرده و بالعکس کشورهایی هستند که با همه توان در پی ایجاد ناامنی و افزایش تنش در منطقه برآمده اند.

این کشورها که عمدتا در حاشیه خلیج فارس هم قرار دارند امنیت خود را وابسته به عوامل خارجی تعریف و تجهیزات و نفرات نظامی از کشورهای غربی به کشور خود وارد کرده اند، بنابراین به تعبیری می می توان گفت که امنیت آنها کرایه ای است و به سیاست ها و منافع حامیان غربی اشان گره خورده است.

در راستای ایجاد و گسترش امنیت و ثبات پایدار در منطقه، ایران هزینه های زیادی را تا کنون پرداخته و با همین رویکرد است که تلاش کرده روابط خود در حوزههای مختلف با کشورهای همسایه گسترش دهد.

جمهوری اسلامی ایران با همسایگان خود از جمله سوریه و عراق اشتراکات زیادی در عرصه‌های گوناگون دارد؛ اشتراکات گسترده‌ای در حوزه‌های مذهبی، فرهنگی، تاریخی و غیره. بنابراین، وجود چنین اشتراکاتی موجب می‌شود تا تهران بیش از هر زمان دیگری نسبت به تحولات کشورهای همسایه خود حساسیت داشته باشد.

اما، شاهد بودیم که در سال های اخیر دشمنان اسلام و ایران امنیت و حاکمیت کشورهای سوریه و عراق را به‌طور خاص به خطر انداختند تا بتوانند متعاقب ناامن کردن منطقه، برای ایران هزینه تراشی کرده و به زعم خود زمینه تضعیف بیشتر تهران را فراهم آورند.

گروه های تروریستی دست پروده سه جبهه عربی، غربی و عبری در سال های اخیر خسارت های فراوان مالی و جانی به کشورهای منطقه وارد کردند که با نگاهی کلی می توان دریافت که اگر اقدامات ایران و اعضای جبهه مقاومت در مبارزه با تکفیری ها نبود، شرایط امروز منطقه به نحو دیگری بود.

 اگر حضور شهید سلیمانی، همرزمانش و دیگر فرماندهانی که در امر مستشاری فعال بودند، نمی‌بود و اگر همراهی و همدلی فرماندهان با ملت و حاکمیت سوریه و عراق محقق نمی‌شد و حمایت و فتوای مرجعیت نبود، قطعا حاکمیت این کشورها در دست داعش و گروه های تکفیری دیگر بود.

مردم و مسئولین سوریه و عراق به این امر واضح معترفند که اگر کمک های بی دریغ ایران و فرماندهان و نیروهای جان بر کفش در مبارزه با تروریست های تکفیری تا دندان مسلح نبود، پایتخت های آن دو کشور سقوط کرده و امروز دیگری نشانی از آن کشورها نبود.

به هرحال آنچه مشخص است اینکه امروز وظیفه همه ملت ها و دولت های دلسوز منطقه ای و فرامنطقه ای آن است که در راستای حفظ دستاوردهای حاصل شده متعاقب تلاش های گسترده فرماندهان مقاومت از جمله سرداران شهید «حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس» و نیروهایشان، تلاش کرده و اجازه ندهند که طرح و توطئه بدخواهان در راستای ناامن کردن منطقه عملیاتی شود.

جمهوری اسلامی ایران برای حل مشکلات منطقه ای بارها پیشنهاد داده که کشورهای منطقه با یکدیگر وارد گفتگو و مذاکره شده و بتوانند با همگرایی و تجمیع توانشان، نسبت به گسترش ثبات و امنیت پایدار گام برداند.

 اما در این میان کشورهایی که بالا به آنها اشاره شد همواره درصدد مخالفت و دشمنی با ایران هستند و با محاسبات اشتباه خود با دشمن پنداشتن ایران تلاش می کنند سیاست ها و اقدامات تهران را تهدیدی برای منطقه نشان دهند.

پُر واضح است که ایران نمی تواند برای همیشه به تنهایی هزینه تامین امنیت منطقه و البته به واسطه آن اروپا را تامین کند و اگر دیگر کشورهای منطقه ای و بین المللی در این زمینه همکاری نکنند ناامنی ایجاد شده می تواند حتی منافع حامیان آشکار و پنهان تروریست ها را نیز به خطر اندازد.

کد خبر: 1085920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شریف خیرخواه IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      1 0
      با سلام خداییش سردار شهید سلیمانی زحمات بسیاری کشید بخاطرما که امنیت داشته باشیم و او وهابی رو بسزای جنایت ها شان رسانید قدر چنین ادمهاییی بزرگ رابدانیم...