رایزنی‌های عراقچی با وزرای خارجه و دفاع قطر در دوحه درباره تهدیدات موجود در منطقه

در دیدار امروز معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با وزرای خارجه و دفاع قطر در دوحه طرفین درباره آخرین تحولات منطقه خلیج فارس و تهدیدات موجود بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) در رأس هیأتی به دوحه سفر و با «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر و همچنین «خالد العطیه» معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدارها طرفین درباره آخرین تحولات منطقه خلیج فارس و تهدیدات موجود بحث و تبادل نظر کردند.

در رایزنی‌های عراقچی با مقامات قطری روابط دوجانبه و راه‌های تعمیق و گسترش مناسبات مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

پیش از این خبرگزاری رسمی قطر (قنا) از دیدار عراقچی با وزیر خارجه قطر در دوحه خبر داد و اعلام کرد که دو طرف در این دیدار روابط دوجانبه و مسائل مورد اهتمام مشترک را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

به گزارش فارس، سفر عراقچی به دوحه پس از آن صورت می‌گیرد که وزیر خارجه قطر دیروز در تماسی تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفت‌وگو کرد.

«شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر روز سه شنبه (نهم دی ماه) در گفت‌وگوی تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آخرین مسائل روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار داد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو با تبیین دیدگاه جمهوری اسلامی مبنی بر لزوم مشارکت همه کشورهای منطقه در تامین ثبات و امنیت فراگیر به دور از دخالت بیگانگان و اجتناب از هرگونه تنش، ضمن اشاره به برخی تحرکات مشکوک و شیطنت‌های ایالات متحده در منطقه، تاکید کرد: مسئولیت عواقب هرگونه ماجراجویی احتمالی بر عهده واشنگتن خواهد بود.

به گزارش فارس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز عصر روز (دوشنبه) هشتم دی ماه در واکنش به افزایش تحرک ارتش آمریکا در منطقه در توئیترش نوشت: افزایش تحرک ارتش آمریکا در منطقه، نمایشی پدافندی و ناشی از ترس، به دلیل شرارت‌های گذشته است. این اقدامات، آنتروپی ناامنی را بالا برده و موجب سوء تفاهم‌های زیان بار می‌شود. امنیت در منطقه تنها با خروج عوامل خارجی ضد ثبات محقق می‌شود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره تحرکات آمریکا در منطقه نیز گفت: ما به طور روشن گفته‌ و هشدار داده‌ایم مسئولیت هرگونه توطئه چینی با آمریکاست. برخی شیطنت‌ها را شنیده‌ایم به آمریکا و دوستان در منطقه پیام داده‌ایم که آمریکا در روزهای پایانی حیات خود در کاخ سفید دست به ماجراجویی‌ جدیدی نزند. به دنبال تنش در منطقه نبوده و نیستیم. درباره دفاع از کشور ذره‌ای تردید نداریم، همه امتحان کرده‌اند و پاسخ‌های ما را دیدند. امیدواریم عقلایی که در واشنگتن هستند تنش زدایی کنند.

وی همچنین در خصوص حرکت زیردریایی اتمی آمریکا به خلیج فارس هم گفت: ما به دنبال تنش نیستیم ولی مسئولیت هرگونه تنش آفرینی و ماجراجویی به عهده آمریکاست و می‌دانند جمهوری اسلامی ایران درباره امنیت و منافع ملی خود با کسی شوخی ندارد و امیدواریم عقل بر ماجراجویی نزد برخی از جنگ طلبان بچربد.

خطیب زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا پیش بینی می‌کنید دولت ترامپ در روزهای باقیمانده اقدام نظامی را علیه ایران صورت دهد؟ اظهار داشت: پیش بینی نه کار سیاستمداران است، نه دیپلمات‌ها و حتی کار محققان هم نیست. ما به عنوان یک دولت برای هر سناریویی آمادگی داریم و به همه سناریوها فکر می‌کنیم و برای هر سناریویی پاسخ لازم خود را آماده داریم. امیدواریم در این روزهای آخر خروج از کاخ سفید از هر تنش زایی دست بردارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =