پروژه‌های دانشگاهی در راستای زنده نگهداشتن مکتب مقاومت تعریف شود/ بارگذاری بیش از ۱۰۰۰ پست در فضای مجازی با موضوع مقاومت

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآبادممسنی، گفت: به منظور جلوگیری از تحریف و تخریب مکتب مقاومت مجموعه دانشگاهیان باید در حوزه آموزش با تعریف دروس مقاومت و ایثار در گروه عمومی و علوم انسانی و در حوزه پژوهش با تعریف پروژه ها و رساله ها در راستای مکتب شهید سلیمانی و در حوزه فرهنگی نیر با اتخاذ سیاست ها و تصمیمات صحیح اقدام کنند.

علی کریمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآبادممسنی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: آرامش، صلح و امنیت حاکم بر این نظام و هر چه که داریم از مکتب شهید سلیمانی است که الهام گرفته از مکتب کتاب آسمانی قرآن کریم و سیره و سنت اهل بیت است. مکتب سلیمانی یک روش یا ایدئولوژی دانشگاهی نیست بلکه یک جریان و گفتمان انسان ساز متعالی است که غایت آن تشخیص مسیر حق از باطل و نیل به کمال الهی است.

وی تصریح کرد: از دیربازدانشگاه بعنوان مولد و مروج مکتب‌ها و ایدئولوژی‌ها نقش مهم و تاثیرگذاری در آگاهی بخشی و بصیرت‌افزایی جامعه داشته است. با عنایت، فضل پروردگار و با توجه به نقشه جامع علمی کشور و اسناد بالادستی جامعه دانشگاهی در عرصه توسعه و پیشرفت ملی و بین المللی خوش درخشید به طوریکه مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم با اشاره به شتاب رشد چشمگیر علمی کشور و کسب رتبه‌های برتر در سراسر جهان علی رغم تحریم ها و تهدید های بیشمار دشمنان بر توانایی و ظرفیت و استعداد کم نظیر جامعه دانشگاهی اشاره داشتند.

کریمی افزود: از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌توانیم به ظرفیت‌ها و نیروهای اصیل انقلاب همچون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی‌ها اشاره کنیم چراکه با عملشان همانند اصحاب امام حسین(ع) در کربلا بودند و در راستای اعتقاد و باورشان شهید شدند. شهید سلیمانی از منظر دانشگاهیان شخصیتی دانشمند، فرهیخته، مدیر و مدبر و از تربیت یافتگان مکتب امام راحل(ره) و دانشگاه امام حسینی (ع) بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآبادممسنی، ادامه داد: دانشگاه های کشور بالاخص دانشگاه آزاد اسلامی که با تصدی مسولان انقلابی، ولایی و با همکاری نهاد ارزشی سپاه پاسداران و سازمان بسیج اساتید در راستای تحقق مکتب شهید سلیمانی رویکرد و عملکرد قابل ملاحظه‌ای داشته است که می توان به بعضی از آن‌ها از جمله نشست‌های هم اندیشی و هم افزایی اساتید، برگزاری جشنواره‌های علمی، فرهنگی، اعتقادی و ادبی همچون جشنواره ملی «از حماسه تا حماسه» اشاره کرد.

وی استفاده از ظرفیت اساتید متخصص در حوزه های علوم انسانی جهت تهیه و تدوین دروس دانشگاهی جدید تحت عنوان "گفتمان سازی مقاومت و شهادت" با محوریت نظام شخصیت‌ شناسی و ارزش شناسی شهید سلیمانی، برگزاری جشنواره‌های بین المللی فرهنگی هنری علمی ادبی با استفاده از ظرفیت حوزه دانشجویی و اساتید، استفاده از ظرفیت‌های دانشجویی در ایجاد تشکل مقاومت و ایستادگی با محوریت مکتب شهید سلیمانی، تهیه و تدوین مستند فیلم از همه آحاد جامعه و احزاب سیاسی در راستای ارائه نظراتشان در مورد آرمان های و باور های شهید سلیمانی و ایجاد بستر مناسب جهت برپایی مراسمات سالروز گرامیداشت شهید سلیمانی با توجه به عرف محلی و منطقه ای را از عمده برنامه‌ها و فعالیت‌هایی مطرح کرد که می‌تواند در راستای تحکیم و ترویج مکتب شهید سلیمانی برای دانشجویان و جوانان نسل امروزی موجبات بصیرت افزایی و آگاهی بخشی را فراهم کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآبادممسنی، تصریح کرد: مجموعه دانشگاهیان با توجه به رسالت خود یعنی تولید علم و پرورش عالم در فضای دینی و معرفتی نقش کلید و اساسی در راستای حفظ و تداوم بخشی ارزش‌ها و آرمان‌های مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران و تحقق تمدین نوین اسلامی ایرانی دارد. از شاخصه‌های بنیادی و اساسی تمدین نوین اسلامی توجه به مکتب و روحیه مقاومت و ایثار است که مجموعه دانشگاهیان با ایجاد و گسترش چنین روحیه ای به تحقق هر چه بهتر و سریعتر تمدن نوین و حاکمیت اسلام کمک شایانی خواهند کرد.

کریمی اظهار کرد: در این راستا به منظور جلوگیری از تحریف و تخریب این مکتب مقدس الهی مجموعه دانشگاهیان باید در حوزه آموزش با تعریف دروس مقاومت و ایثار در گروه عمومی و علوم انسانی، در حوزه پژوهش با تعریف پروژه ها و رساله ها در راستای مکتب شهید سلیمانی و در حوزه فرهنگی نیر با اتخاذ سیاست ها و تصمیمات صحیح، عملی و کارآمد اقدام کنند.

وی افزود: مکتب شهید سلیمانی یک نوع ایجاد ارتباط و پیوند حداکثری تمام آحاد و اقشار جامعه از هر دیدگاه و جناحی است. مکتبی که برخاسته از اندیشه و مکتب امام خمینی(ره) و انسان ساز است. شخصیت شهید سلیمانی بعد از رشد و شکوفایی معنوی تبدیل به یک مکتب مشترک بین همه افراد جامعه شد و بعنوان الگو، شاخص‌های مسیر رشد و تعالی انسان در همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی و رفتاری را تبیین کرد.

کریمی ادامه داد: اصول معنویت، امت گرایی، ولایت مداری، دشمن شناسی، مجاهدت و مردم گرایی باعث ایحاد ویژیگی های بی نظیر مکتب شهید سلیمانی شد که می تواند الگوی آموزشی و تربیتی کشور باشد. در این راستا کتابی تحت عنوان "بیایید اینگونه باشیم، مبانی و اصول مکتب شهید سلیمانی" را به دانشجویان معرفی می کنم که به طور دقیق و عالی منظومه اصول مکتبی شهید سلیمانی را بیان کرده است و به چهار اصل اندیشه‌ای، الگویی، نمادی و ارزشی مکتب شهید سلیمانی پرداخته است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآبادممسنی، تصریح کرد: مهمترین اصولی که باعث شد مکتب سلیمانی پویا و زنده بماند همان روحیه مقاومت، ایثار، آزادگی و مردم داری است. با داشتن چنین روحیه ای هر لحظه و هر کجا که باشید آماده‌اید جان خود را فدای الله، آرمان‌ها و ارزش‌های اسلام، مردم و خاک ایران کنید و در این راستا شجاعانه و دلیرانه در تمام عرصه‌های  زندگی اعم از نظامی، علمی، اجتماعی و... جهت برقراری عدالت و ریشه کن کردن ظلم، ستم و بی عدالتی خواهید جنگید و از هیج کوشش لحظه ای دریغ نخواهید کرد.

کریمی گفت: ساختار ماهوی و فلسفه نظام مقدس جمهوری اسلام ایران بر اساس موازین اسلامی و دستورات الهی و با اراده ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی شکل گرفته است. در موازین و احکام الهی به طور پیوسته و مکرر به تلاش جهت برقراری قسط و عدالت، مبارزه با فساد، ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم، خودکامگی و استبداد، تلاش جهت رفع محرومیت‌ها، کمک به هم نوعان و تعالی و رشد جامعه انسانی در کمال الهی تاکید شده است که الگوی عصر نوین مبارزه با ظلم و استبداد، ایستادگی و مقاومت در برابر خوی طلبی و زیاده طلبی های کشورهای زورگو و سلطه طلب نظام مقدس جموری اسلامی ایران است.

وی اضافه کرد: در این راستا انقلاب اسلامی با رهبری بنیان گذار فقید انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و مکتب کتاب آسمانی قرآن کریم و سیره و سنت اهل بیت(ع) شکل گرفت که در آن حفظ این نظام الهی جهت تحقق یافتن تمدن نوین اسلامی و ظهور خورشید تابناک ولایت عظمی(ارواحنا الفداء) از اوج واجبات است و شهید سلیمانی با تمام اعتقاد و باوری که داشت در این راستا خود را فدای اسلام و کشور عزیزش ایران اسلامی کرد.   

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآبادممسنی، گفت: شهید سلیمانی شخصیتی فراملی بود که در داخل و خارج از مرزهای وطنی از محبوبیت خاصی بین مردم برخوردار بود. از دلایل اصلی این محبوبیت می توان به روحیه شکرگذاری و برای رضای خدا قدم برداشتن، داشتن روحیه بسیجی و خدمت رسانی به مردم محروم و در تمام شرایط بحرانی، در طبق اخلاص قرار دادن جان خود برای حفظ آرمان، باور ها، ارزش ها، امنیت و تمامیت ارضی ایران اسلامی اشاره کرد.

کریمی اظهار کرد: از اصول مهمی که شهید سلیمانی به دانشجویان و جوانان نسل امروزی وصیت کردند می توان به پیروی از ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی، حمایت از مردم مظلوم و فقیر ومقابله با دشمنان این نظام اشاره کرد که برجسته ترین فراز وصیت نامه شهید سلیمانی پیروی از ولایت فقیه است. از جمله پیام های دیگری که برای جوانان در وصیت نامه آوردند می توان به احترام به خانواده معظم و معزز شهدا و با پشتوانه و ایمان راسخ اسلام گام برداشتن، اشاره کردند.

وی افزود: با توجه به نقش قابل توجه و موثر اساتید در آگاهی بخشی و بصیرت‌افزایی قشر جوان و تحصیل کرده جامعه در راستای تحقق مکتب مقاومت و زنده نگه داشتن مکتب سلیمانی باید به صورت خودجوش و آتش به اختیار و مجاهدانه در هر لحظه و هر مکانی وارد عمل شویم و به ایفای نقش موثر در اجرای این رسالت مهم با سبک خاص خود بپردازیم. مهمترین نکته قابل ذکر این است که هر استاد باید از خودش شروع کند و به مراتب نهضت و حرکت پویای این مکتب را زنده نگه دارند.

کریمی ادامه داد: معاونت فرهنگی نیز با استفاده از ظرفیت توانمند دانشگاه ازجمله دفتر نهاد مقام معظم رهبری، بسیج اساتید و دانشجویان و کارکنان، دفتر هم اندیشی اساتید و تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی به عنوان محوریت با ارائه و هماهنگی برنامه های کارآمد در دانشگاه موجبات بستر هم افزایی و اشاعه مکتب شهید سلیمانی را تسهیل و مهیا می‌کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآبادممسنی، اظهار کرد: در کار و برنامه های فرهنگی بروکراسی و ساختارهای اداری جوابگو نیست. برنامه ریزی، سیاست گذاری و تصمیم گیری موثر و به موقع باعث پیشرفت در حوزه فرهنگی می‌شود ولی اینکه بخواهیم با دستورالعمل و بخشنامه بالادستی مکتب و فرهنگی شهید سلیمانی را تبیین کنیم سخت در اشتباه هستیم چرا که فرهنگ و مکتب شهید سلیمانی انسان ساز است و در ابتدا باید خودسازی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در سطح بالا سیاست‌های کلی مشخص می‌شود و اجرای این راهبردهای فرهنگی در مرحله اول باید توسط اساتید که الگوی جامعه دانشگاهی هستند صورت بپذیرد. اساتید علوم انسانی بالاخص گروه معارف باید در این روشنگری بعنوان افسران بصیرت افزایی در خط مقدم این نبرد نرم به تمام ابعاد مکتب شهید سلیمانی مسلط شوند و آتش به اختیار در فضای مجازی و دنیای واقعی به تبیین این مکتب ارزشمند و انسان ساز بپردازند.

کریمی تأکید کرد: حوزه معاونت فرهنگی نیز بعنوان پل ارتباطی بین اساتید، دانشجویان و کادر اداری دانشگاه در راستای تحقق برنامه‌ها باید به صورت دقیق و عملی زیرساخت‌ها و هماهنگی‌های لازم را ایجاد کند و با در نظر گرفتن ظرفیت های موجود و راهبردهای تشویقی موجبات مشارکت حداکثر را ایجاد کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآبادممسنی، تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر جامعه و تصمیمات شورای کرونای شهرستان جهت حفظ سلامت جامعه تمامی برنامه های این واحد از جمله جلسه هم اندیشی اساتید با دعوت از شخصیت های برجسته لشکری و همرزم سردار شهید سلیمانی در سوریه و عراق به صورت مجازی، برگزاری نشست تخصصی بین دانشجویان به منظور بصیرت افزایی مکتب شهید سلیمانی در فضای مجازی، برگزاری مسابقه روز حماسی مقاومت در فضای مجازی برگزار می‌شود. البته جلسه سخنرانی نیز دانشگاه با مجموعه های ارزشی و انقلابی شهرستان در فضای باز با تعداد محدود افراد به منظور گرامیداشت سالروز روز عهد و میثاق با ولایت و شهادت سردار سلیمانی(روز مقاومت) برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: حقیقتا از جمله برنامه‌های خوب، تاثیر گذار و کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگی می‌توان به جشنواره ملی «ازحماسه تا حماسه» اشاره کرد، چراکه در عرصه مجازی که در حال حاضر جولانگاه دشمنان خبیث این نظام هستند مجموعه دانشگاهی فعال شدند و از شرکت در این جشنواره استقبال بی نظیری می کنند. در واحد ممسنی نیز تعداد قابل توجهی از دانشگاهیان در این جشنواره شرکت کردند که جا دارد از همه اساتید، کارکنان و دانشجویان شرکت کننده در این جشنواره تقدیر و تشکر کنیم.

کریمی خاطرنشان کرد: تاکنون برای ایام روز عهد و میثاق با ولی فقیه و روز مقاومت بالغ بر ۱۰۰۰ پست در فضای مجازی قرار دادند که این همان نقطه شروع نهضت و انقلاب حرکت پیشرو در فضای مجازی است که به طور چشمگیری اکثر پست ها در حیطه مکتب مقاومت، عهد و میثاق با ولایت و روحیه شهادت طلبی و روحیه مردم داری و ولایی شهید سلیمانی است. برای گسترش، اشاعه و استمرار این مکتب و تفکر باید سایر مراکز آموزش عالی نیز با الگوی برداری از جشنواره ملی حماسه تا حماسه گام موثری در این راستا بردارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کیهان کریمی IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
      0 0
      بیانات و تحلیل دکتر علی کریمی معاون فرهنگی دانشگاه ازاد نوراباد ممسنی بسیار عالی وعمیق می باشد.