آمریکا در آستانه بحران؛ تصمیم جنجالی ۱۴۰ نماینده حامی ترامپ

با نزدیک شدن به زمان مراسم تحلیف ریاست جمهوری در آمریکا، اخبار مربوط به بحران سیاسی در این کشور نیز افزایش یافته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ در جدیدترین مورد از خبرهای مربوط به در پیش بودن یک بحران سیاسی بزرگ در آمریکا، روزنامه گاردین گزارش داده که دست کم ۱۴۰ نفر از نمایندگان جمهوریخواه هوادار  ترامپ در کنگره آمریکا قصد دارند با رای اعلام شده از سوی الکترال کالج در مورد پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر مخالفت کنند.  

بر همین اساس اعلام شده حداقل ۱۴۰ جمهوریخواه در مجلس نمایندگان ایالات متحده در هنگامی که کنگره برای تأیید پیروزی جو بایدن رئیس جمهور منتخب برگزار می شود، به رای گیری در انتخابات مجلس اعتراض کنند.

در همین رابطه  «آدام کینزینجر» نماینده جمهوریخواه ایالت ایلینوی در مجلس آمریکا، می‌گوید در جلسه ۶ ژانویه (۱۷ دی) کنگره، بیش از ۱۰۰ تَن از هم حزبی‌هایش نتیجه آرای الکترال را به چالش خواهند کشید.

وی که از معدود اعضای جمهوریخواه کنگره است که از ادعاهای انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا ناراضی است؛ در این باره افزود: امیدوارم که پیش‌بینی‌ام اشتباه باشد.

با این حال، وی مدعی شد اقدامات جمهوریخواهان بیشتر با هدف حفظ آبرو انجام می‌شود و نه به امید تغییر نتیجه، چراکه گمان می‌کنند عدم مخالفت با تصمیم کالج الکترال مبنی بر پیروزی جو بایدن دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰، شانس محافظه‌کاران را در رقابت‌های آتی کاهش خواهد داد.

پیشتر نیز دادستان جمهوریخواه ایالت تگزاس در تلاشی نافرجام، از دیوان عالی آمریکا خواسته بود نتیجه آرا در ایالات کلیدی ویسکانسین، میشیگان، پنسیلوانیا، جورجیا و آریزونا را ابطال کند.

دادخواست اعطای مجوز به «مایک پنس» برای ابطال پیروزی بایدن رد شد

این در حالی است که در آخرین تقلای متحدان «دونالد ترامپ» برای ابطال نتیجه انتخابات سوم نوامبر، «لوئیس گومرت» نماینده ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکا و گروهی از اعضای جمهوریخواه مجمع گزینندگان از ایالت آریزونا دادخواستی اقامه کردند که در آن خواستار اعطای مجوز به «مایک پنس» برای ابطال آرای الکترال کالج در نشست روز ششم ژانویه در کنگره شدند.

اما «جرمی کرنادل» قاضی فدرال که به این دعوی رسیدگی می کرد، در حکمی با رد این دادخواست اعلام کرد که هیچگونه شواهدی دال بر اینکه خوانده ها بخاطر این اقدام به اصطلاح غیرقانونی پنس متحمل زیان شخصی «کاملاً مشخص» می شوند، ارائه نشده است، بنابراین خوانده ها فاقد اعتبار حقوقی برای طرح این دعوی هستند.

طبق حکم این قاضی فدرال، شرط برخورداری از اعتبار برای طرح دعوی حقوقی «به اجرای نقش محدود دادگاههای فدرال در سیستم قانونی ایالات متحده کمک می کند. و مشکل شاکیان این دعوی آن است که آنها فاقد اعتبار [لازم برای طرح این دعوی] هستند».

دعوت رسمی برای نافرمانی مدنی

از سوی دیگر  «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که واپسین روزهای دوران ریاست جمهوری خود را طی می‌کند، در تازه‌ترین توئیت خود طرفدارانش را به تظاهرات فراخواند.

ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: تجمع اعتراضی راس ساعت ۱۱ صبح ششم ژانویه در شهر نیویورک خواهد بود...جلوی سرقت (آراء) را بگیرید.

این وضعیت در حالی است که از پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تحولات این کشور نشان می داد که در صورت شکست ترامپ در این رقابت ها ایالت متحده شاهد بروز اعتراضات پسا انتخاباتی خواهد بود و حتی برخی تحلیلگران از احتمال بروز آشوب و آغاز جنگ خیابانی از سوی طرفداران ترامپ سخن گفته بودند. 

انتهای پیام/

منبع:مهر

کد خبر: 1086298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =