تلاش برای خوانشِ صحیحِ سلوک فردی و اجتماعی سردارسلیمانی

رویداد علمی دانشجویی بزرگداشت سردار شهید قاسم سلیمانی، به صورت حضوری و مجازی و به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، رویداد علمی دانشجویی بزرگداشت سیدالشهدای مقاومت؛ سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، روز گذشته (شنبه ۱۳ دی‌ماه)، مصادف با نخستین سالروز شهادت سردار دل‌ها، به صورت حضوری و مجازی و به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در محل سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، در چند پنل تخصصی و با حضور چهره‌های علمی، دانشگاهی و برخی مسئولان برگزار شد.

در هر بخش این رویداد، تعدادی از محققان و پژوهشگران در کسوت دانشجو از مقاطع مختلف، به ارائه مقالات علمی خود با محوریت تبیین شخصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و استراتژی‌های اتخاذ شده ایشان در حوزه‌های مختلف پرداختند.

از نکات قابل توجه این رویداد ملی، اذعان حاضران بر یک مسئله بود و آن اینکه جهاددانشگاهی جزو معدود نهادها و مجموعه‌هایی بوده که طی یکسال گذشته تلاش کرده در کنار کار تبلیغی و ترویجی در راستای گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، نسبت به معرفی و خوانش صحیح از سلوک فردی و اجتماعی سردار شهید سلیمانی اهتمام داشته باشد و اکنون موفق گردیده رویدادی علمی را در سطح ملی با محوریت تبیین شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور شخصیت‌های علمی و دانشگاهی برگزار کند.

در این رویداد و همایش یک‌روزه، شخصیت‌ها و افرادی همچون دکتر سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، حجت‌الاسلام تقوی، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، معاون راهبری و ارتباط با استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی، علیرضا دلخوش، مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به ایراد سخن پرداختند.

سیدحمیدرضا طیبی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس جهاددانشگاهی در این رویداد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی و با تسلیت ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی، در سخنانی اظهار کرد: مقام معظم رهبری طی ۱۰ سال گذشته، با نامگذاری‌های ابتدای سال، مشکل اصلی کشور را ناتوانی در توسعه اقتصادی می‌دانند و راهکار حل این مشکلات را نیز لزوم توجه به چرخه اقتصاد و تولید در داخل بیان می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از استراتژی‌ها در حل مشکلات اقتصادی و توسعه اقتصادی، تأمین امنیت است، ادامه داد: حوزه دفاعی و امنیتی ما بسیار خوب عمل کرده، آن‌گونه که نگین موفق در عرصه جنگ تحمیلی و حتی در عرصه بین‌الملل، تأمین امنیت بوده است.

به گفته طیبی؛ اگر رهبری عامل اصلی حل مشکلات کشور را توسعه اقتصادی می‌دانند، باید به عنوان کسانی که در این زمینه مسئولیت داریم، این موضوع را نصب‌العین خود قرار بدهیم.

وی با تأکید بر اینکه مصالح ملی کشور برای شهید سلیمانی بیش از هر چیز اولویت داشت، گفت: سردار شهید سلیمانی در این راستا جان‌فدا بود و در مسائل اصلی کشور فراجناحی می‌اندیشید. سیاسیون ما باید رویکرد ایشان را مدنظر داشته باشند و مسئله اصلی کشور را پیشرفت بدانند؛ پیشرفتی که حاصل برنامه‌ریزی جدی و درازمدت و هماهنگ عمل کردن و برنامه‌ریزی علمی درست است و این مسئله نباید در گردش‌های سیاسی کشور تغییر کند. اگر سیاسیون کشور این برنامه‌ریزی عالی درازمدت را انجام دهند، به آنچه مورد انتظار رهبری است، دست پیدا خواهیم کرد.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه شهید سلیمانی، زمان پایان استقرار داعش را با دقت اعلام می‌کنند و این نشان از آگاهی و اشراف ایشان و نهایت اتکال به خداوند است، گفت: یکی از اقدامات مهم رسانه‌ها این است که تلاش کنند در آینده‌ای نزدیک، دولتی شکل بگیرد که مدیران آن دارای ویژگی‌هایی خاص باشند و اعضای آن به اقتباس از سردار شهید سلیمانی، دارای ویژگی‌های ایشان باشند. وظیفه رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های جهاددانشگاهی، شناسایی این صفات و شکل‌گیری جریانی برای مطالبه عمومی در این زمینه است.

حجت‌الاسلام تقوی: لزوم ترسیم الگویی دست‌یافتنی از شهید سلیمانی برای جوانان

‌حجت‌الاسلام تقوی، معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور نیز به عنوان یکی از سخنران‌های این رویداد ملی، سخنان خود را با اشاره به ویژگی‌های سردار شهید سلیمانی از منظر قرآن آغاز و اظهار کرد: خداوند در قرآن درباره حضرت ابراهیم(ع) تعبیر امت را به کار می‌برد؛ «إِنَّ إِبْرَاهِیمَ کَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِیفًا»، مفسران درباره امت می‌گویند که این واژه درباره حضرت ابراهیم، به دلیل شخصیت عظیم و ذو ابعاد او در قرآن اطلاق شده است.

تقوی ادامه داد: مقام معظم رهبری درباره شهید سلیمانی تعبیر مکتب را به کار می‌برند. این نشان می‌دهد که این شهید ویژگی‌هایی دارد که این تعبیر برای ایشان به کار برده می‌شود و خوب که دقت کنیم، درمی‌یابیم که ایشان از هر زاویه و بعدی الگوست و به اصول و چارچوبی پایبند است که می‌تواند مسیر جامعه را به سمت صلاح و کمال حرکت دهد. در جریان مبارزه با ظلم در جبهه حق ایشان تبدیل به مکتبی شده که تمام کشورهای مسلمان منطقه از این مکتب الگو می‌گیرند.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های ذکر شده در قرآن که منطبق بر شخصیت این شهید بزرگمرد است، بحث ترساننده بودن برای دشمن است؛ «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ». خداوند متعال در این آیه شریفه تأکید می‌کند که همه ادوات و نیرویتان را به کار گیرید که دشمنان مورد ارعاب قرار گیرند. در بسیاری از مواقع، چه در سوریه، چه عراق، وقتی می‌گفتند سردار سلیمانی حضور دارد، دشمن عقب‌نشینی می‌کرد.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: ویژگی دیگر در وجود ایشان، فقر الی‌الله بود؛ مطابق این آیه شریفه که می‌فرماید: «یا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللَّه». فردی تعریف می‌کرد در یک سفر سردار سلیمانی را در هواپیما دیدیم، فرزندم از ایشان خواست چیزی برای او بنویسد و ایشان وقت گذاشت و متن زیبایی برای فرزندم نوشت که بعدتر وقتی ایشان شهید شد، فرزندم بسیار متأثر شد. شهید سلیمانی جامع همه خوبی‌ها بود و محبوب نسل جوان شده است، جوانان ما امروز به دنبال الگو می‌گردند، چراکه با خلأ آن مواجه هستند. وظیفه دانشگاهیان، علما و مراکز علمی این است که این الگو را به قشر جوان معرفی کنند، آن هم نه به گونه‌ای که این الگو دست‌یافتنی نباشد.

به گفته حجت‌الاسلام تقوی؛ محبوب خدا بودن، سبک زندگی پیامبرانه، عبودیت، شهادت، مقام محمود، جهاد کبیر و جهاد اکبر از جمله ویژگی‌های ذکر شده در قرآن است که شخصیت شهید سلیمانی قابل انطباق بر همه این ویژگی‌های قرآنی است.

فرزاد جهان‌بین: فداکاری شهید سلیمانی برای مردم، بدون خط‌کشی‌های سیاسی

دکتر فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ظهر امروز در رویداد ملی-دانشجویی بزرگداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که به صورت مجازی برگزار شد، اظهارکرد: مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند که حاج قاسم سلیمانی بیش از آنکه یک شخص باشد، یک مکتب است و شناخت این مکتب بسیار مهم است.

وی با اشاره به ۴ ویژگی اصلی سردار سلیمانی افزود: دفاع از اصل نظام، دفاع از ولایت فقیه و امامین انقلاب اسلامی، فداکاری برای مردم از هر سلیقه و طیف فکری و مقاومت، جزو ارکان اصلی مکتب سردار سلیمانی است.

جهان بین ادامه داد: ویژگی اول شهید سلیمانی دفاع از نظام سیاسی جمهوری است. جمهوری اسلامی حرمی است که باید حفظ شود و اگر این حرم تقویت شود، سایر حرم‌ها تقویت می‌شود و اگر تضعیف شود، سایر حرم‌ها نیز تضعیف می‌شوند. جریان‌های سیاسی اگر می‌خواهند نسبت خودشان را با مکتب سلیمانی بدانند، باید بررسی کنند که چقدر مواضع و اظهارنظرهایشان باعث تقویت یا تضعیف نظام اسلامی می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دومین ویژگی سردار سلیمانی تصریح کرد: این شهید بر اهمیت ولایت فقیه تاکید بسیار داشت. در اظهارنظرهای مختلف اهمیت این موضوع را اشاره کرده است به طوری که او اصل اساسی نظام اسلامی را ولی‌فقیه می‌دانست.

وی شاخص سوم شهید سلیمانی را فداکاری برای مردم دانست و گفت: شهید سلیمانی فداکاری برای مردم را بدون گرایش سیاسی در پیش می‌گرفت و خودی و غیرخودی در میان مردم نداشت؛ اما در احراز مسئولیت‌ها ایشان به شدت به خودی و غیرخودی اعتقاد داشت، که باید مورد توجه قرار گیرد.

جهان بین با اشاره به ویژگی چهارم سردار سلیمانی بیان کرد: شهید سلیمانی معتقد بود که جز در سایه مقاومت و ایستادگی نمی‌توان مقابل دشمن حاضر شد. پس از ظهور گروه تروریستی داعش در منطقه، عده‌ای معتقد بودند که به جای جنگ با این گروه، به مذاکره بپردازیم. درحالی که این گروه قتل و خونریزی را یکی از مولفه‌های اصلی خود می‌دانست لذا نمی‌شود با چنین گروهی مذاکره کرد.

جهان بین تصریح کرد: رسول خدا(ص) می‌فرمایند خداوند صلح و عزت را در سایه تیزی شمشیرها قرار داده است؛ درواقع اگر ما به دنبال صلح و آرامش هستیم، باید نسبت به تقویت بنیه دفاعی و نظامی و پایه های اقتدارخودمان حساسیت ویژه داشته باشیم و با گفتمان خواهش و التماس نمی توان موفقیت کسب کرد. فعالیت‌های حاج قاسم سلیمانی نمونه بارز این مسئله محسوب می‌شود.

وی ادامه داد، بصیرت نیاز امروز ماست. کسانی که دیروز مخالف حضور ایران در سوریه بودند و البته امروز مدعی حاج قاسم هستند نمی توانستند یک نگاه کلان داشته باشند و بفهمند که اگر آنجا حضور پیدا نمی کردیم امروز چه سرنوشتی داشتیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سردار حاج قاسم سلیمانی را یک سرمایه ملی دانست و گفت: ما باید این سرمایه ملی را که موجب وحدت آفرینی در جامعه می‌شود حفظ کنیم. البته ابعاد مکتبی این سرمایه ملی نباید در فضای احساسی جامعه گم شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر اندازه که مکتب حاج قاسم سلیمانی در جامعه، بیشتر تبیین شود، به تثبیت این اندیشه کمک بیشتری خواهد کرد.

معاون فرهنگی وزیر علوم: توأمانی امنیت نرم و سخت در عملکرد شهید سلیمانی

‌غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز که به صورت مجازی در این همایش شرکت کرده بود، سخن خود را با قرائت آیه ۲۳ سوره «احزاب» که می‌فرماید: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا؛ از مؤمنان مردانی هستند که به آنچه با خدا بر آن پیمان بستند [و آن ثبات قدم و دفاع از حق تا نثار جان بود] صادقانه وفا کردند، برخی از آنان پیمانشان را به انجام رساندند [و به شرف شهادت نایل شدند]و برخی از آنان [شهادت را] انتظار می‌برند و هیچ تغییر و تبدیلی [در پیمانشان] نداده‌اند»، آغاز کرد و گفت: استمرار امنیت در گرو این است که ما چگونه از چنین سرمایه‌ای به ویژه در مجموعه‌های فرهنگی در جامعه استفاده کنیم.

وی از مجموعه جهاد دانشگاهی که همواره نسبت به رسالت فرهنگی، علمی و پژوهشی کشور حساسیت داشته برای برگزاری این همایش تشکر کرد و گفت: یکی از مواردی که درباره سردار سلیمانی مطرح شده بحث امنیت است. طبیعتاً همه می‌دانیم که امنیت امروزه به عنوان یک خیر عمومی و اجتماعی مطرح می‌شود که همه جوامع به آن نیاز دارند و نه تنها امروز بلکه وقتی به تاریخ هم مراجعه می‌کنیم امنیت همواره مد نظر خیرخواهان بوده است.

غفاری ادامه داد: در متون دینی نیز زمانی که خداوند می‌خواهد به بندگانش نعمتی که به خاطر آن به آن‌ها منت می‌گذارد را نام ببرد، از امنیت سخن می‌گوید. حضرت علی(ع) هم زمانی که می‌خواهند در خصوص نعمت بعثت صحبت کنند، می‌گویند به یاد بیاورید که سرمه چشم شما اشک بود، ولی زمانی که بعثت آغاز شد، امنیت پیدا کردید و بین شما اخوت برقرار شد که از آن سودهای سرشاری بردید.

وی با اشاره به جایگاه امنیت در سطح جهانی و بحث‌های علمی مرتبط با آن، گفت: اکنون بحث امنیت در قالب امنیت نرم و سخت مطرح می‌شود. امنیت نرم ریشه در فرهنگ دارد و سردار سلیمانی اگرچه در نگاه اول به عنوان فردی نظامی مطرح هستند، اما توأمان امنیت سخت و نرم را ترکیب و با نگاهی که به مسائل داشتند به هر دو توجه کرده‌اند.

غفاری، به دست آوردن دل آحاد مردم جامعه، سعه صدر، قدرت عمل بالا و غیره سردار سلیمانی را بخشی از امنیت‌آفرینی ایشان در جامعه برشمرد و گفت: قطعاً تولیدات چنین رویدادی که با یک نگاه فراغ و علمی به این شخصیت برگزار می‌شود، می‌تواند در جامعه علمی و فرهنگی تأثیرگذار باشد.

حجت‌الاسلام حریزاوی: مکتب حاج قاسم، تعین و تجسم مکتب امام(ره) است

‌حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، معاون راهبری و ارتباط با استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این رویداد ملی که با محوریت بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار شد، با اشاره به مؤلفه‌های مکتب سلیمانی، اظهار کرد: رهبری از تعبیر مکتب در توصیف شهید سلیمانی استفاده کردند و از سایر عبارات استفاده نکردند. ایشان در نگاه آکادمیک به عنوان شخصی دانشمند، حوزوی یا دانشگاهی شناخته نمی‌شدند. واژه مکتب برای صاحبان اندیشه و تألیفات استفاده می‌شود و خیلی مرسوم نیست که برای ژنرالی موفق در سطح بین‌المللی چنین عباراتی به کار برده شود.

وی افزود: در روزهای پایانی ماه رمضان سال گذشته(۱۳ خرداد ۹۸)، رهبری در سخنانی، مکتب امام(ره) را با خوانش جدیدی ارائه کردند و آن خوانش همانا مکتب مقاومت بود و عباراتی مانند خط مقاومت، نظریه مقاومت و دکترین مقاومت را به کار بردند. از سخنان ایشان این‌طور به نظر می‌آید که شهید حاج قاسم سلیمانی یک تعین و تجسد از حضرت امام(ره) در میدان عمل جهاد و مقاومت بوده است.

حریزاوی با اشاره به رابطه عجیب و علقه مردم مناطق مختلف با شهید سلیمانی، افزود: ایزدی‌ها به شدت خود را مدیون حاج قاسم می‌دانند و تاریخ تمدن باستانی این سرزمین و کلیساهایی که رو به نابودی بود، به واسطه سردار سلیمانی نجات یافت؛ لذا همه قوم‌ها و نژادها از شهید سلیمانی به نیکی یاد می‌کنند. سردار سلیمانی حتی نسبت به دشمن با حساسیت رفتار می‌کردند؛ در جایی گفته‌اند دشمن اصلی ما داعش نیست، داعش دشمن فریب‌خورده است و تأکید داشتند که با کمترین تلفات، استقرار آن‌ها را از بین ببرند. همین موضوع باعث شده است که دشمنان هم از ایشان به نیکی یاد کنند؛ لذا برخورد ایشان با دشمن همچون برخورد امیرالمومنین(ع) با دشمنان اسلام بوده است.

وی با تأکید بر اینکه حاج قاسم سلیمانی تمام ظرفیت‌هایی را که خداوند در او قرار داده بود، به فعلیت رساند، اظهار کرد: شاکله مکتب سلیمانی عیناً همان مکتب حضرت امام(ره) است، در یک تقسیم‌بندی علمی پیرامون شاکله مکتب امام به سه حوزه بینشی، منشی و کنشی می‌توان اشاره کرد. در حوزه بینشی و معرفتی مکتب حاج قاسم، سطح بالایی از معرفت و سطح بالایی از معنویت را مشاهده می‌کنیم، چنان که در وصیت ایشان نیز مشهود است. توصیه ما به جوانان و همه مردم این است که یک‌دوره وصیت‌نامه ایشان را بخوانند یا بشنوند تا متوجه شوند که ایشان دقیقاً به چه چیز می‌اندیشید.

حریزاوی ادامه داد: در حوزه معنویت، نوعی عرفان حماسی را مشاهده می‌کنیم که این دو عنصر متعارض و متقابل هم هستند و ایشان توانسته بود زلالی و لطافت عارفی فرهیخته را در اوج حماسه جمع کند. در حوزه منشی نیز یک مدل از رفتار سیاسی، اجتماعی، خانوادگی و حتی تعامل با فرادستان و فرودستان را می‌بینیم که ممتاز است. حاج قاسم سلیمانی به اهداف و آرمان‌های بلندی فکر می‌کرد، آن‌گونه که این آرمان و هدف در حزب‌بندی‌ها و گروه‌بندی‌های سیاسی گیر نیفتد.

وی با بیان اینکه در حوزه کنش‌ها و رفتارها، حرکت حاج قاسم حرکتی تکلیف‌مدار بوده است، گفت: ایشان به دنبال آن چیزی بود که وظیفه دینی و ملی است و در خلال انتخاب مأموریت خود، آن نقطه را محور انجام وظیفه قرار می‌دادند که باری که بر زمینه مانده بود. از برجستگی‌های ایشان همین بس که طبق محاسبه دقیقی به وظیفه خود عمل کردند و جنگ را به پیروزی رساندند، سپس در دوره صلح به شهادت رسیدند.

حریزاوی در پایان تأکید کرد: ضروری است پایان‌نامه‌هایی با محوریت مکتب شهید سلیمانی و استراتژی‌های ایشان نگاشته شود و از این پژوهش‌ها نیز حمایت‌هایی صورت پذیرد.

علیرضا دلخوش: تنظیم کیفرخواست علیه دولت آمریکا در مراحل نهایی است

‌علیرضا دلخوش، مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه نیز در رویداد گرامیداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، طی سخنانی اظهار کرد: در خصوص ویژگی‌های شخصیتی و جایگاه سردار سلیمانی در حوزه روابط بین‌الملل گفتنی زیاد است و همگان شنونده یا شاهد این واقعیت بوده‌اند که مشی سردار سلیمانی در زنده نگاه داشتن جریان مقاومت اسلامی، سرفصلی در بیان مانیفست جمهوری اسلامی است. مانیفست جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر چند اصل بوده؛ اصل ۱۵۴ قانون اساسی، در واقع اساسنامه اعتقادی جمهوری اسلامی مبنی بر دفاع مستضعفان جهان است. اگر سردار سلیمانی را به عنوان مقام عالی‌رتبه نظامی بدانیم، نگاه و تحلیل‌های مبتنی بر شهادت ایشان را باید در چارچوب مرزهای داخل دنبال می‌کردیم، اما چیزی که در واقعیت وجود دارد، این است که ایشان نشان‌دهنده و راهنمای بسیار فصیح و روشنی از مانیفستی بود که مصداق آیه شریفه «اَشِدّآءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم» است.

مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت خارجه در ادامه با تأکید بر اینکه مرامنامه جمهوری اسلامی و اعتقاد راسخ به حقانیت پیام ایران دو عنصر اساسی است و اینکه شما نمی‌توانید بدون اعتقاد به حقانیت خود، مدافع خوبی نسبت به مرامنامه‌تان باشید، بیان کرد: شرط دیگر در این دفاع، اعتقاد به ضرورت کمک به مستضعفان جهان بدون در نظر گرفتن ملیت، دین و اعتقادات مذهبی افراد است. سردار سلیمانی، به اعتراف همگان، در راه‌اندازی جریان ضد تروریسم قائل به خط کشی‌ها و مرزبندی‌ها نبود. همین که عنصر تروریسم در یک منطقه دیده می‌شد، سردار سلیمانی برای تقابل با این جریان حضور مؤثر داشت. همین امر سبب گردید که جریان استکبار به بهای بی‌آبرو ساختن خود حاضر شود افتضاح بین‌الملل را بپذیرد، اما فیزیک سردار سلیمانی را از بین ببرد، غافل از آنکه سردار سلیمانی‌ها فرزندان مرام جمهوری اسلامی هستند و اگر سردار سلیمانی از بین ما رفتند، اما اندیشه ایشان در جای جای نظام جمهوری اسلامی جاری و ساری است و تشییع پیکر ایشان در آن روز خاص نشان از عظمت و جایگاه خاص ایشان در کشور و منطقه بود.

وی افزود: سردار سلیمانی در زمانی که به درجه افتخارآمیز شهادت نائل شدند، در کسوت یک نماینده ویژه دیپلماتیک نظام جمهوری اسلامی ایران در عراق حضور داشتند، یعنی ایشان نه در جامه فرمانده سپاه و نه در جامه مبارز و فعال در حوزه مقاومت، بلکه به عنوان یک پیام‌رسان و مأموری ویژه از سوی جمهوری اسلامی به عراق سفر کرده بودند. علامت شفاف این مأموریت، اظهارات نخست وزیر وقت عراق است که اعلام کرده بود: در ساعت ۸:۳۰ روز جمعه‌ای که در بامداد آن شهید سلیمانی به فیض شهادت نائل آمدند، در ساختمان نخست وزیری ملاقاتی با حاج قاسم سلیمانی داشتیم و قرار بود ایشان پیامی از سوی جمهوری اسلامی به طرف عراقی برسانند.

دلخوش اضافه کرد: از دیگر سو، بنا بر کنوانسیون ۱۹۶۹(یا کنوانسیون نیویورک)، یک سری مصونیت‌هایی به مأمور ویژه که می‌تواند فردی نظامی، اقتصاددان یا سیاسی باشد، داده می‌شود و شرط اینکه فرد مأمور این مصونیت‌ها را دارا باشد، رضایت کشور پذیرنده است. نخست‌وزیر وقت عراق اعلام کرده بود سردار سلیمانی با پاسپورت معتبر وارد فرودگاه عراق شده و سپس عازم محل اقامت خود شد تا در ساعت ۸:۳۰ ملاقات رسمی او انجام پذیرد. بنابراین، در وهله نخست، دولت پذیرنده اطلاع داشته و دوم اینکه دولت پذیرنده رضایت بر انجام این مأموریت در خاک عراق داشته است و سوم اینکه سردار سلیمانی، به عنوان نماینده دیپلماتیک جمهوری اسلامی در این کشور حضور یافته است. از سوی دیگر، مطابق قطعنامه ۳۳۱۴ که در خصوص تجاوز به خاک کشورها در مجمع عمومی تصویب شده است و بر اساس ملاک‌هایی که برای تجاوزکارانه یا متجاوزانه بودن حضور یک کشور در کشور دیگر و پارامترهایی که در این‌باره تبیین شده است، اگر کشوری طی معاهده و پیمانی در کشور دیگر حضور داشته باشد، به محض اینکه در کشور میزبان از حدود اختیارات خود تخطی کند، از آن لحظه، این کشور متجاوز محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بر هیچ کسی پوشیده نیست که در ساعت یک و نیم بامداد ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۸، کشور مهمان که آمریکا بوده و بر اساس یک قطعنامه در کشور عراق حضور دارد، از مقررات موافقت‌شده با این کشور تخطی کرده و نه تنها به مهمان رسمی این کشور در خاک عراق، بلکه به یک مقام عالی‌رتبه عراقی حمله و آنها را ترور کرده است، لذا هم از منظر حقوق دیپلماتیک و هم از منظر قطعنامه ۳۳۱۴، کشور آمریکا با این اقدام، بر حق حاکمیت عراق تجاوز کرده است و هم از حقوق دیپلماتیک برشمرده شده برای نماینده‌ای ویژه تخطی کرده است.

مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در پایان تأکید کرد: وزارت امور خارجه با همراهی قوه قضاییه و خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، پیگیری‌هایی از سوی دولت عراق و نیز در سطح بین‌الملل و شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل دارد و همچنین از طریق سیستم داخلی جمهوری اسلامی ایران موضوع در حال پیگیری است و شرح ماوقع و کیفرخواست مفصلی علیه دولت آمریکا تهیه شده و در مراحل نهایی است و قوه قضاییه آن را تحویل دولت عراق خواهد داد.

منتظمی: شاخصه استراتژیک وحدت‌محور مقاومت در منطقه

متین منتظمی، دکتری علوم سیاسی مقاله‌ای با موضوع «شهید سپهبد سلیمانی، شاخصه استراتژیک وحدت‌محور مقاومت در منطقه» را ارائه و اظهار کرد: این مقاله با محوریت شخصیت شهید سلیمانی و ویژگی‌های ایشان است و اینکه چه تأثیری بر منطقه و محور مقاومت داشته‌اند و پس از شهادت ایشان چه اتفاقی در منطقه و دنیا رخ داده است.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی، گفتمانی بر سیاست خارجی ایران شکل می‌گیرد و از منفعت‌طلبی فاصله می‌گیرد و به سمت آرمان‌گرایی واقع‌بینانه گسیل پیدا می‌کند. مطابق اصول قانون اساسی و بند ۱۶ اصل سوم آن، بر تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان جهان تأکید شده است. همچنین بر جلوگیری کامل از هرگونه دخالت از سوی سایر کشورها در قانون اساسی تأکید شده و نگاه سیاست خارجی ما به این‌گونه موارد تبیین شده که دفاع از مظلوم و مقابله با استکبار جزء اولویت‌ها باشد. براساس همین رویکرد، ساختار نیروی قدس سپاه به عنوان بازوی قدرتمند جمهوری اسلامی در خارج از مرزها تبیین می‌شود.

این دانشجوی دکترای علوم سیاسی با اشاره به رویکرد ایران نسبت به سیاست خارجی غرب آسیا، ادامه داد: تحولات فراوانی در طول تاریخ در این منطقه رقم خورده و گاه حتی مقاومتی نشده و با نگاه از بالا به پایین، عملیات‌های استعماری شکل گرفته است. بعد از شکل‌گیری جمهوری اسلامی و تشکیل نیروی قدس سپاه، محور مقاومت در برابر بیگانگان و دفاع از مستضعفان جهان در دستور کار فعالیت این گروه قرار گرفت.

منتظمی با طرح این پرسش که چرا باید نیروی قدس و نیروی برون‌مرزی سپاه تشکیل می‌شد، گفت: یکی از وظایف اصلی سپاه پاسداران، تعهد برادرانه و حمایت از مستضعفان جهان است و عمل به این اصل قانون اساسی است.

این دانشجو تصریح کرد: در نشریه نشنال اینترست (The National Interest) با چاپ مقاله‌ای و با اشاره به حوادث سوریه آورده است: نیروی قدس بر اساس آرمانی که تعریف کرده، توانسته جایگاه خود را پیدا کند و مسئله صدور انقلاب اسلامی و آرمان آن را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: در سال ۷۶، حاج قاسم سلیمانی به فرماندهی این گروه انتخاب می‌شود و با آگاهی کامل نسبت به مسائل غرب آسیا، موفق به ایجاد محور مقاومت و صدور انقلاب اسلامی در منطقه می‌شود. پس از شهادت ایشان، سیر صعودی در تکوین نیروی قدس را شاهد هستیم. از سوی دیگر ویژگی‌های شخصیتی ایشان باعث شد در دنیا، محوری در برابر آمریکا و اسرائیل شکل بگیرد؛ ایشان و نیروهای تربیت‌شده‌شان، نگاه دقیق‌تری به جنگ‌های شهری و پارتیزانی داشتند. همچنین خود سردار سلیمانی به‌عنوان فرمانده، در میدان حضور جدی داشتند. مسئله دیگر آگاهی به مسائل سیاسی و دیپلماسی کشور بود؛ حاج قاسم سلیمانی با محورهای مختلف دیپلماتیک آشنا بودند و با آگاهی کامل پیش می‌رفتند.

این دانشجوی دکتری علوم سیاسی اظهار کرد: در پی این حضور و آشنایی کامل شهید سلیمانی با مسائل و دیپلماسی غرب آسیا، دو اتفاق مهم را شاهد هستیم؛ نخست اینکه آمریکا و مستشاران نظامی و اسرائیل عقب رانده شدند و عملاً نتوانستند کاری انجام دهند و دیگر اینکه دو سیاست برای اتخاذ در پیش روی غرب گذاشته شد؛ اول اینکه به ترور حاج قاسم فکر کنند و دیگر آنکه به فشارهای دیپلماتیک و سیاسی علیه ایران بیفزایند. حضور حاج قاسم به عنوان شخصیت استراتژیک محور مقاومت، حضور و فعالیت آمریکا و اسرائیل و دست نشانده‌های آن‌ها را محدود کرد.

‌دستاوردهای فرماندهی سردار سلیمانی در نیروی قدس سپاه 

‌محمدعلی پرواز دوانی، دانشجوی کارشناسی‌ارشد علوم سیاسی نیز در این نشست مقاله‌ای با موضوع «دستاوردهای فرماندهی سردار شهید سلیمانی در نیروی قدس سپاه برای نظام جمهوری اسلامی» ارائه و اظهار کرد: تجلی حضور سردار به عنوان فرمانده نیروی قدس را در جنگ ۳۳ روزه شاهد هستیم و اهمیت این جنگ از مبارزه با داعش بیشتر بوده است. نقش مؤثر ایشان در این جنگ، موجب شد حزب‌الله لبنان به عنوان جریانی مهم در غرب آسیا شناخته شود. اگرچه بعدتر با شروع بهار عربی، جریانات هدایت‌شده‌ای به راه افتاد که راه برای جولان گروه‌های تکفیری در سوریه فراهم شد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۳، داعش فعالیت خود در عراق را آغاز کرد، گفت: داعشی‌ها در عراق و استان‌های غربی و مناطق کردنشین در نزدیکی مرز ایران پیشروی کردند و با حضور حاج قاسم سلیمانی در میدان و بعدتر تشکیل حشدالشعبی، شکست‌های پی در پی داعش رخ داد.

به گفته این محقق؛ آشنایی کامل سردار سلیمانی با جغرافیای عراق و ارتباط با نیروهای سازمان‌دهی شده این کشور، زمینه‌های مقابله با داعش را فراهم کرد. ابومهدی المهندس در چند مصاحبه گفته بود این پیروزی‌ها حاصل تلاش حاج قاسم بوده است. بعد از سردار سلیمانی، سردار قاآنی به عنوان مسئول نیروی قدس منصوب شد که وی نیز از سال ۶۰ فرماندهی جنگ را بر عهده داشته است.

کد خبر: 1086337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =