تعامل با روسیه از دستاوردهای سردار سلیمانی بود

یکی از فرماندهان نظامی هم‌دوره شهید سردار سلیمانی، نقش کلیدی او در تعاملات با منطقه را یادآور شد و در توصیف بیان نافذ و تاثیرگذار حاج قاسم گفت: هم خوب حرف می‌زد، هم حرفِ خوب می‌زد.

به گزارش خبرنگار واحد دانشگاه ایسکانیوز، دایره فعالیت های حاج قاسم سلیمانی فراتر از ابعاد نظامی بود و وی به عنوان یک شخصیت برجسته تاثیر بسزایی در  امور سیاسی داشت. امیر حیات‌مقدم از فرماندهان نظامی و همرزمان سردار سلیمانی در گفت‌وگو با ایسکانیوز از نقش‌آفرینی‌ حاج قاسم در عرصه‌های مختلف یاد کرد و توفیقاتش را نتیجه الطاف خداوند و اخلاص او دانست.

حیات مقدم درباره جامعیت شخصیت سردار سلیمانی گفت: در سپاه و ارتش عبارتی داریم که می‌گوید «سردارها همه رسته‌ای هستند»؛ یعنی در همه رسته‌ها می‌توانند ایفای نقش کنند. سردار سلیمانی هم شخصیتی چند بعدی داشت. هم نظامی بود هم اجتماعی، سیاسی و فرهنگی؛ البته در حوزه نظامی برجسته‌تر بود و با تجارب بالایی که از زمان جنگ داشت دستاوردهای زیادی به‌دست آورد.

رئیس اسبق ستاد نیروی زمینی سپاه با اشاره به نقش‌آفرینی قاسم سلیمانی در حوزه سیاسی اظهار کرد: سفر حاج قاسم به روسیه و هماهنگی با پوتین از اقدامات بسیار مهم او بود. مذاکرات او بود که روس‌ها را برای گام‌های بعدی توافقات متقاعد کرد و بعد از همین تعاملات روند مبارزه با داعش قدرت و سرعت گرفت.

وی با تاکید بر نبوغ قاسم سلیمانی بیان کرد: نکته جالب درباره سردار سلیمانی این است که او تخصص و تحصیلات دانشگاهی نظامی نداشت. این عملکرد بی نظیر او بدون گذراندن دوره های مربوط نشان دهنده بلوغ، نبوغ، ذکاوت و انگیزه‌اش بود. به ویژه انگیزه بالایی که برای مجاهدت داشت او را سرآمد همه فرماندهان هم سطح خودش کرده‌ بود.

حیاتمقدم اثرگذاری حاج قاسم را منحصربه‌فرد برشمرد و افزود: بیان بسیار نافذ و برنده‌ای داشت که بر شنونده تاثیرگذاری بالایی داشت. هم خوب حرف می‌زد و هم حرفِ خوب می‌زد. با عنایت خدا برخی شخصیت‌ها طوری پرورش می‌یابند که الگویی برای سایرین شوند. سردار سلیمانی الگویی مطلوب برای افراد نظامی، سیاستمداران و حتی فعالان فرهنگی شده است که همه می‌توانند از این الگو در جهت عملکرد بهتر و خالصانه درس بگیرند.

رئیس اسبق ستاد نیروی زمینی سپاه اخلاص را کلید قفل‌هایی که حاج قاسم آن‌ها را باز کرد دانست و گفت: حاج قاسم بسیار مخلص بود و همه تلاش‌هایش معطوف خدا بود. کسی که این‌طور در کارهایش خلوص داشته باشد خدا هم به او نظر ویژه‌ای خواهد داشت. لطف خدا به سردار سلیمانی او را محبوب کرد و همین باعث شد در ارتباطاتش با فرماندهان داخلی و خارجی موفق باشد. تعاملات هدفمند و کارساز او با سید حسن نصرالله، انقلابیون یمن، افغانستان و عراق مصداق این حسن رابطه است.

وی با یادآوری تواضع و فرمان‌پذیری همیشگی شخصیت سردار سلیمانی بیان کرد: هیچ‌گاه نگفت «من سرلشکرم یا فرمانده نیروی قدس سپاهم!» خیلی تواضع داشت و در عین حال قاطع بود. در دفترش نمی‌نشست و دیگران را صدا نمی‌کرد، بلکه هرجا لازم بود در هر فضایی حضور داشت. در ولایت‌پذیری مطیع بود و ترکیب این ولایت‌پذیری با خلوص نتایج برجسته‌تر و توفقیات بیشتری به دنبال داشت.

حیات مقدم در پایان با یادآوری خاطرات سال‌های دفاع مقدس و مجاهدت در کنار سردار سلیمانی گفت : صدای حاج قاسم را به یاد دارم که در کربلای پنج زیر آتش سنگین دشمن بسیار قوی، حماسی و غیرتمندانه با بیسیم حرف می‌زد. او به همراه سرداران کوثری، قربانی و قالیباف در 48 ساعت محاصره دشمن بودند. همه ما جوان بودیم و در شرایط سخت جنگی مقاومت کار ساده‌ای نبود اما نکته‌ای که فراموش نمی‌کنم این است که با همه فشارهای جنگ لحظه‌ای و به اندازه ذره‌ای ترس در روحیات حاج قاسم ندیدم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =