راه‌اندازی ۵ استارتاپ هوش مصنوعی در واحد قزوین/ اساتید دانشگاهی مطابق با علم روز تربیت شوند

سرپرست سرای نوآوری هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، از برگزاری چند رویداد در حوزه چالش هوش مصنوعی و برنامه نویسی کاربردی در این سرای نوآوری خبر داد و گفت: تا پایان سال ۵ استارتاپ در حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار با گرایش هوش مصنوعی راه‌اندازی خواهد شد.

سعید ابراهیمی جم سرپرست سرای نوآوری هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: امروزه شتاب‌دهنده‌ها و استارتاپ‌ها نقش بسزایی در توسعه و رونق اقتصادی کشور دارند و به نوعی در کنار درآمدزایی بستری برای ایجاد اشتغال بین کارآفرینان و نیروی خلاق فراهم می‌شود. در حال حاضر این شرکت‌ها مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

ابراهیمی‌جم گفت: هم‌اکنون دوره دانشگاه‌های نسل اول و دوم به اتمام رسیده است و باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم حرکت کنیم چرا که این مهم سبب می‌شود خروجی دانشگاهای کارآفرین به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ ختم شود.

سرپرست سرای نوآوری هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، ادامه داد: امروزه دانشگاه‌های ثروت‌آفرین خودشان خلق ثروت می کنند. بحثی که هم اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شده این است که به سمت درآمدهای غیرشهریه‌ای حرکت کند و این مهم یعنی همان دانشگاه‌های نسل چهارم ثروت‌آفرین است.

وی افزود: حدود یکسال است که سراهای نوآوری فعالیت خود را شروع کرده‌اند به طوری که آیین نامه‌ها تدوین و ابلاغ شده است؛ اما نکته‌ای که در این بین قابل توجه است اینکه این آیین‌نامه از نظر اجرایی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند و متاسفانه این بحث همچنان لاینحل مانده است. ابراهیمی‌جم گفت: مشکل اصلی بحث ساختار نیروی انسانی و موضوع استقلال و هویت حقوی و مالی این سراها است که باید تمام واحدهای دانشگاهی این مهم را قبول کنند که سرای نوآوری در راستای چابک‌سازی واحدها راه‌اندازی شده است.

سرپرست سرای نوآوری هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین تصریح کرد: هم‌اکنون فرایند اجرایی این آیین‌نامه با موانعی مواجه است؛ بنابراین درصدد رفع این موانع هستیم. هدف سرای نوآوری این است که علاوه بر تربیت نیروی خلاق و ماهر زمینه را برای درآمدزایی دانشگاه فراهم کند.

ابراهیمی‌جم افزود: هم اکنون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده حمایت مالی‌ می‌کند. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی مربی ماهر را در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهد تا فعالیتشان را گسترش دهند به طوری که برنامه یکساله برای شتاب‌دهنده و ۵ ساله برای شرکت‌های مستقر در مرکز رشد تدوین شده است تا فعالیت خود را به نتیجه برسانند.

وی افزود: در این مجموعه دو شتاب‌دهنده سورس و هکسین فعال است و در کنار آن حدود۶۰ شرکت در مرکز رشد این مجموعه مستقر است. شتابدهنده سورس در حوزه توسعه نرم افزاری و هکسین در حوزه سخت افزاری  فعال است. هم‌اکنون شتاب‌دهنده سورس بالای ۳۰ شتاب‌دهنده را تحت حمایت خود قرار داده است.

ابراهیمی‌جم تأکید کرد: در حال حاضر برخی از نرم‌افزارها و  بازی‌های کامپیوتری به مرحله تجاری سازی رسیده است. می توان گفت که ۳۵ استارتاپ در حوزه نرم افزار شتابدهنده سورس به مرحله تجاری سازی رسیدند.

سرپرست سرای نوآوری هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، ادامه داد: اتفاقی که سرای هوش مصنوعی رخ داده این است که نرم‌افزارهای کاربردی و هوشمند در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. چرا که مردم انتظار از تعامل با سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری عوض شده  و انتظار دارند که از نرم‌افزارهای به روز و هوشمند بهره ببرند.

ابراهیمی‌جم افزود: حوزه هوش مصنوعی خیلی با تجهیزات و امکانات کاری ندارد بلکه به توان برنامه نویسی بستگی دارد و ایران در این زمینه پیشرفت خوبی داشته است و مزیت رقابتی ما با کشورهای دیگر جوان بودن نیروی کار است.

وی تأکید کرد: باید برنامه‌نویس حرفه‌ای در دانشگاه‌ پرورش دهیم  متاسفانه این موضوع طی سال‌های اخیر کاهش یافته است. با کم‌رنگ‌شدن  ورود افراد به بحث برنامه نویسی در حوزه نرم افزار نوعی تهدید برای کشور محسوب می‌شود. در حالیکه کشور ما نسل جوانی است و این توانمندی را در این حوزه پیشرفت کرده و فاصله خود را با کشورهای خارجی در حوزه هوش مصنوعی کاهش دهد. کشورهای همسایه به صورت جدی به این قضیه ورود کردند اما هنوز در کشور ما جهت‌دهی مناسبی در این عرصه صورت نگرفته است.

سرپرست سرای نوآوری هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که در حوزه رشته نرم افزار از قدیم و الایام با آن مواجه هستیم بحث به روز نبودن روش‌های آموزشی است. متاسفانه مطالب آموزشی در این حوزه هنوز بروزرسانی نشده است مباحثی آموزش داده می‌شود که مطابق با علم روز نیست.

وی تأکید کرد: آموزش و مهارت‌های دانشگاهی برای دانشجویان و اساتید باید مطابق با علم روز بروزرسانی شود. هم‌اکنون اساتید دانشگاهی به علم روز آگاهی ندارند باید روی مهندسی کامپیوتر سرمایه گذاری شود. اگر دانشگاه آزاد اسلامی این موضوع را به عنوان ابزار مزیت رقابتی جهت دهی کند به طور یقین موفق خواهیم شد.

ابراهیمی‌جم از  برگزاری چند رویداد در حوزه چالش هوش مصنوعی، برنامه نویسی کاربردی است در این سرای نوآوری خبر داد و گفت: تا پایان سال ۵ استارتاپ در حوزه نرم افزار و سخت افزار با گرایش هوش مصنوعی جذب خواهیم کرد. همچنین مدرسه کسب و کار در بخش هوش مصنوعی برای اولین راه اندازی خواهد شد.

وی  حمایت از شرکت‌هایی که در مرکز رشد فعالیت می‌کنند را یکی دیگر از برنامه‌های عنوان کرد و افزود: درصدد هستیم که این شرکت‌ها بتوانند گواهی دانش بنیان را دریافت کنند. هم‌اکنون در مرکز رشد ۶۰ شرکت  مستقر بوده که از این تعداد ۲۲ شرکت دانش بینان است. همچنین تا پایان سال یک شرکت دانش بنیان در حوزه هوش مصنوعی راه اندازی خواهد شد هم‌اکنون در مرحله جذب سرمایه گذار برای این شرکت دانش بنیان هستیم.

ابراهیمی‌جم افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای هر استارتاپ حدود ۳۰ میلیون تومان کمک مالی می‌کند و دانشگاه آزاد  اسلامی نیز حمایت‌های معنوی را انجام می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086502

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =