تلاش برای بازگرداندن اعضای اروپایی داعش به کشورهایشان

دو هیئت اروپایی و مقامات اداره روابط خارجی اداره خودمختار شمال و شرق سوریه، توافق کردند تعدادی از کودکان و زنان آلمانی و فنلاندی عضو داعش به کشورهای خود بازگردانده شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ اعضای هیئت‌های اتحادیه اروپا که از مناطق کردنشین سوریه بازدید کردند بر وجود مشکلات در این منطقه صحه گذاشته‌اند. اعضای دو هیئت اروپایی تایید کردند که از شمال شرقی سوریه دیدن کرده‌اند تا با مسئولان اداره خودگردان گفتگو کنند و از وضعیت حقوقی و نقض حقوق بشردوستانه در آنجا مطلع شوند.

یک مقام فنلاندی به مشکلات مختلف و متعدد اردوگاه‌های پناهندگان اشاره کرد. هفته گذشته دو هیئت آلمانی و فنلاندی طی دو بازدید جداگانه وارد شمال شرق سوریه شدند. در این سفر دو روزه، دو هیئت با مقامات اداره خودگردان و شورای دموکراتیک سوریه دیدارهایی انجام دادند. اعضای هیئت فنلاندی یوسی تانر، نماینده ویژه امور وزارت امور خارجه فنلاند در سازمان ملل، و آنتی بونکنن، کارشناس کنسولی وزارت امور خارجه فنلاند، بودند.

ترکیب هیئت آلمانی نیز شامل کورت جورج اشتوکل اشتوکل فراید، مدیر امور کنسولی و مهاجرت در وزارت امور خارجه آلمان، و مانگا کلیس، رئیس بخش کمک‌های کنسولی آلمان در خارج از کشور، بود.

این دو هیئت با دانیا رمضان، عبدالکریم عمر، و معاونان آنها ابر الیا و فنر الکیت عاطف نمایندگان رئیس بخش روابط خارجی، کمال عاطف سخنگوی رسمی این بخش و مزگین احمد، نماینده اداره خودگردان در اروپا دیدار کردند.

در یک نشست جداگانه، هیئت فنلاندی با شورای دموکراتیک سوریه در دفتر مرکزی این شورا در قامیشلو دیدار کرد و مورد استقبال آمنه عمر، رئیس مشترک، سنهاریب برسوم عضو هیئت حاکم و ابراهیم الطلاج و نصرالدین اعضای روابط عمومی ناصرالدین قرار گرفت.

به گفته دانیا رمضان و ابراهیم الطلاج، در طول جلسات، مناطق اداره خودگردان شمال و شمال شرق سوریه، سیستم اداری آنها، و حملات ارتش ترکیه و نیروهای مورد حمایت آن مورد بحث قرار گرفت.

آنها اظهار داشتند که این دو هیئت از آخرین تحولات سیاسی در شمال شرق سوریه، فعالیت‌های اخیر شورای دموکراتیک سوریه و نیاز به حضور اداره خودگردان برای شرکت در روند سیاسی و جلسات کمیته ژنو و کمیته قانون اساسی مطلع شده‌اند.

آنها افزودند: «ما وضعیت انسانی در منطقه در برابر حملات ترکیه و قطع آب شرب بیش از یک میلیون سوری در شهر حسکه و حومه آن همچنین موضوع محاکمه مزدوران داعش را مطرح نمودیم». در حاشیه این دیدار، یوسی تانر، نماینده ویژه امور وزارت امور خارجه فنلاند در سازمان ملل، در اظهاراتی، به خبرگزاری هاوار گفت که آنها برای گفتگو با اداره خودگردان از منطقه بازدید کرده‌اند تا از وضعیت اردوگاه‌ها مطلع شوند.

وی شرایط اردوگاه‌ها را دشوار توصیف کرد. یوسی تانر افزود که به خاطر امنیت بین‌الملی، به جنبه‌های مشترک به ویژه در رابطه با «مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم؛ اکنون و در آینده» به این منطقه توجه ویژه می‌شود.

در پایان، یوسی تانر تایید کرد که مشاهدات خود را به کشورش منتقل خواهد نمود، و بر لزوم «خویشتنداری» تا برقراری صلح در منطقه تاکید کرد.

کورت جورج استاکل اشتوکل فرید، مدیر امور کنسولی و مهاجرت در وزارت امور خارجه آلمان، نیز خود به خبرگزاری هاوار گفت: «دلیل دیدار ما از مناطق کردنشین سوریه، بشردوستانه است.» وی با اشاره به اینکه آنها با اداره خودگردان گفتگو کرده‌اند، افزود: «در مورد سهم بزرگی که آلمان در زمینه کمک‌های بشردوستانه ارائه می‌کند، صحبت و مشارکت‌های آلمان را در سطح بین‌المللی و در سطح سازمان‌های بشردوستانه توضیح دادیم».

مهمترین مصوبه این مذاکرات، این بود که دو هیئت اروپایی و مقامات اداره روابط خارجی اداره خودمختار شمال و شرق سوریه، توافق کردند تعدادی از کودکان و زنان آلمانی و فنلاندی- عضو داعش و گروه‌های تروریستی- به کشورهای خود مسترد شوند. این امر طبق پروتکل رسمی امضا شده در مرکز دپارتمان روابط خارجی در قامیشلو انجام شد.

کد خبر: 1086631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =