آمریکا؛ مشوق و حامی سرقت ثروت نفتی سوریه

فرستاده ترامپ در امور سوریه به کنگره اعتراف کرد آمریکا کردهای سوریه را تشویق کرد با شرکت انرژی دلتا کرسنت که یک شرکت نفتی سایه به مدیریت حامیان مالی جمهوریخواه است، وارد معامله شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) به نقل از «رسپانسیبل استِت کرافت»، دولت ترامپ به حامیان مالی حزب جمهوریخواه کمک کرد تا قرارداد نفتی سوریه را به‌دست بیاورند. فرستاده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا برای سوریه در جلسه کنگره اعتراف کرد که به حامیان جمهوریخواه کمک کرده تا معامله نفتی سوریه را به دست بیاورند.

سناتور لیندزی گراها  برای اولین بار در ماه ژوئیه اعلام کرد که نیروهای به رهبری کردها و مورد حمایت آمریکا امتیازتوافق‌نامه‌ای برای «نوسازی میادین نفتی» در مناطقی از شمال شرقی سوریه که توسط نیروهای آمریکایی محافظت می‌شود، را به یک شرکت آمریکایی اعطا کرده‌اند.

جوئل رایبورن، فرستاده ویژه در جلسه استماع کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان تایید کرد که این شرکت  همان دلتا کرسنت است، شرکتی که توسط چندین نفر از حامیان اهداف جمهوری خواهان، به سران این حزب از جمله خود گراهام کمک مالی کرده‌ است.

رایبورن همچنین اذعان کرد که دولت ترامپ برای دریافت مجوز بهره‌برداری از نفت سوریه فقط شرکت دلتا کرسنت را معرفی کرده است؛ نه هیچ شرکت دیگری را. رایبورن افزود: «ما هیچ کس را برای معامله معرفی نکردیم»، اما «ما با اعضای آن شرکت، با مقامات محلی، با [مقام کرد کرد عراق] نچیروان بارزانی دیدار کردیم.»(این فرد جمهوریخواه برای اولین بار چند ماه پیش در مورد جلسات مذکور گزارش داده بود.)

رایبورن همچنین گفت که وزارت امور خارجه «رهنمودهای سیاست خارجی» را صادر کرد و پس از آن وزارت خزانه‌داری آمریکا معافیت ویژه‌ای از تحریم‌ها را برای شرکت دلتا کرسنت صادر کرد.

در پاسخ به سوال خواکین کاسترو یک نماینده کنگره که پرسید «آیا شما در مورد معاملات شرکت‌های آمریکایی دیگری بحث کرده‌اید؟»، رایبورن پاسخ داد: «تا آنجایی که من درگیر بودم، نه». مقامات اداره خودگردان تحت رهبری کردهای سوریه در شمال شرقی سوریه که میادین نفتی را با همکاری نیروهای آمریکایی کنترل می‌کنند، تمایل خود را برای همکاری با چندین شرکت خارجی ابراز کرده‌اند.

در حال حاضر آمریکایی‌ها طبق تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه سوریه از همکاری نفتی با سوریه منع شده‌اند و فقط شرکت دلتا کرسنت تنها شرکت شناخته شده‌ای است که از طرف خزانه‌داری آمریکا معافیت تحریمی دریافت کرده است.

مشخص نیست که واقعا چه مقدار کار در میادین نفتی سوریه توسط شرکت دلتا کرسنت انجام شده است. مظلوم کوبانی ماه گذشته به المانیتور گفت که گفتگوهای مربوط به صادرات نفت «به آرامی پیش می‌رود». شرکت دلتا کرسنت  توسط جیمز ریز، بازنشسته سابق ارتش آمریکا و دیپلمات سابق جیمز کاین و جان پی. دوریر جونیور مدیر سابق گلف سندز پترولیوم تاسیس شد. این شرکت ارتباط خوبی با دو محافل جمهوریخواه و ارتش آمریکا دارد.

کاین یک فعال قدیمی جمهوریخواه است که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ در کمیته ملی جمهوریخواهان فعالیت می‌کرد. سوابق کمیسیون انتخابات فدرال نشان می‌دهد که وی از سال ۲۰۰۳ حداقل ۳۰۶۸۱ دلار به اهداف جمهوریخواهان کمک کرده است.

دوریر از سال ۲۰۱۶ تاکنون به میزان ۶ میلیون و ۹۴۷ هزار دلار به اهداف جمهوریخواهان کمک کرده است، از جمله کمک ۵۰۰ دلاری به مبارزات انتخاباتی گراهام در سال ۲۰۱۹. تنها کمک سیاسی آقای دوریر قبل از ۲۰۱۶ که در پرونده های اف.ای.سی. ذکر شده است، کمک ۵۰۰ دلاری به کمیته سناتور ملی جمهوری‌خواه در سال ۲۰۰۵ است.

آقای ریز اکنون یک شرکت امنیتی خصوصی بحث‌برانگیز به نام تایگر سوان را اداره می‌کند. تایگر سوان اولین بار در سال ۲۰۱۶ مشهور شد؛ چون به سرکوب اعتراضات بومیان آمریکا و طرفداران محیط زیست علیه خط لوله انتقال نفت در داکوتای شمالی کمک کرد. این شرکت اخیرا یک پرونده قضایی را برای فعالیت بدون مجوز در داکوتای شمالی حل و فصل کرده و درگیر طرح رشوه‌خواری در پنسیلوانیا است، هرچند که این تخلفات را رد می‌کند.

طبق گزارش سال ۲۰۱۸ نیویورکر، تایگر سوان در سوریه نیز فعال بوده و به محافظت از عملیات مین روبی با پشتیبانی ایالات متحده در شهر رقه کمک می‌کند. وزارت دفاع پذیرفته است اما هنوز به درخواست آزادی اطلاعات که در ماه سپتامبر توسط این گزارشگر برای به دست آوردن قرارداد تایگر سوان ارسال شده است، پاسخ نداده است.

هنگامی که ترامپ تمایل خود را برای خروج از سوریه اعلام کرد، نفت سوریه به اولویت دولت ترامپ تبدیل شد. دولت ترامپ نیروهای کُرد سوریه را متقاعد کرد که مواضع خود را در مرز با ترکیه تخریب کنند، قول داده بود که یک نیروی صلح به رهبری ایالات متحده از منطقه محافظت خواهد کرد.

ترامپ در اکتبر ۲۰۱۹ قول خود را زیر پا گذاشت، نیروهای خود را بیرون کشید و اجازه حمله به ترکیه را داد. اما بلافاصله پس از آن، مسیر خود را تغییر داد و «برای تأمین نفت« نیروهای خود را به سوریه بازگرداند. گراهام و دیگر تندروها از مسئله نفت برای فروش ترامپ برای ادامه حضور آمریکا در سوریه استفاده کردند.

گراهام در اظهاراتی در اکتبر ۲۰۱۹ گفت: «با ادامه کنترل بر میادین نفتی در سوریه، [بشار اسد رئس جمهور سوریه] و ایران را از این پول محروم خواهیم کرد.» «ما همچنین می‌توانیم برخی از درآمدهای حاصل از فروش بعدی نفت را صرف پرداخت هزینه‌های تعهد نظامی خود در سوریه کنیم.» ترامپ چند روز بعد گفت که «در مورد نفت کاملا با گراهام موافق است.»

دولت مرکزی سوریه گزارش فعالیت‌های نفتی آمریکا را به عنوان طرحی برای «سرقت نفت سوریه» و «حمله به حاکمیت سوریه» محکوم کرد. اما رایبورن روز چهارشنبه استدلال کرد که شرکت دلتا کرسنت در سوریه است تا به نفع مردم محلی فعالیت کند.

وی گفت: «ما از تلاش برای رونق بخشیدن به اقتصاد شمال شرقی سوریه در حد توان در شرایط فعلی جنگ حمایت می‌کنیم. ما در مورد جامعه‌ای صحبت می کنیم که قربانی داعش شده است».

ریز در مصاحبه آوریل ۲۰۱۸ با فاکس نیوز، در توضیح اینکه استراتژی ایالات متحده در خاورمیانه باید چه باشد، گفته بود: «ما کل قسمت شرقی سوریه را در اختیار داریم. این مال ماست. ما نمی‌توانیم این کار را رها کنیم».

گفتنی است هنوز نیروهای سوریه دموکراتیک، در مورد چرایی همکاری با آمریکا برای سرقت نفت سوریه توضیحی نداده‌اند.

کد خبر: 1086664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =