لزوم وحدت رویه در سنجش دوره‌های آموزش قرآن کریم

عزیززاده عضو شورای سیاستگذاری نوزدهمین آزمون سراسری قرآن از نبود وحدت رویه بین دستگاه‌های قرآنی برای رسیدن به یک استاندارد واحد در سنجش آموزش‌های قرآنی نام برده و آنرا تهدید به حساب آورد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محمدمهدی عزیززاده عضو شورای سیاستگذاری نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت به دلایل شکل‌گیری آزمون سراسری قرآن و عترت اشاره کرد و گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجموعه‌ای از آموزش‌های قرآنی در مؤسسات قرآنی کشور در حوزه آموزش عمومی قرآن دنبال می‌شود. همیشه به دنبال شرایطی بوده‌ایم تا هم سنجش دقیقی از میزان موفقیت این آموزش‌ها صورت بگیرد و هم اینکه عملکرد مؤسسات را در زمینه ارائه خدمات آموزشی بررسی کنیم. شکل‌گیری یک فضای مسابقه و ایجاد شور و نشاطی که قرآن آموزان در پایان یک دوره آموزشی موفق نیاز دارند باعث شد تا آزمون‌های قرآن و عترت شکل بگیرد.

وی افزود: برای اینکه این وضعیت در شرایط منصفانه و یکسانی در کشور برگزار شود به شکل سراسری پیش بینی شد تا همه نقاط کشور از دور افتاده‌ترین روستاها تا تهران در یک روز و با یک سبک استاندارد آزمون را برگزار کنند. به اعتقاد من هر اقدام انگیزه ساز و تشویق کننده برای اینکه قرآن آموزها از قرار گرفتن در مسیر آموزشی و تعلیم قرآن احساس نشاط و انگیزه بیشتری کنند اقدام مفید و مؤثری است.

عزیززاده تصریح کرد: کار دیگری که در آزمون اتفاق افتاد این بود که تنها برگزیدگان اول و دوم و سوم تجلیل نمی‌شد بلکه از تعداد قابل توجهی از برگزیدگان در سطح استانی و ملی تجلیل می‌شد و این از نکات مثبت آزمون در طول ادوار بوده است.

عضو شورای سیاستگذاری نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت در ادامه به برخی اشکالات موجود در آزمون در گذشته اشاره و تاکید کرد: به اعتقاد من نیازی نیست که وزارت ارشاد خود را در این حد متمرکز بر اجرای آزمون کند. هر چند در یکی دو سال گذشته سعی شده است مؤسسات مشارکت بیشتری در آزمون داشته باشند. من به عنوان عضو شورای سیاستگذاری آزمون همواره به این موضوع اعتقاد داشته‌ام و باید تا حد بسیار بالایی از موارد اجرایی آزمون را هم به مؤسسات بسپاریم و ما تنها سیاست گذار و ناظر راهبر کلان برنامه باشیم به این معنا که استانداردهای یک آزمون دقیق و قابل اعتماد و اعتنا در نتایج را کنترل کنیم تا اتفاق بیفتد. یکی از نقاط مشترکی که وزارت ارشاد و اتحادیه مؤسسات کشور می‌توانند داشته باشند همین آزمون است.

عزیززاده خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اشکالات گره زدن بسیاری از حمایت‌های آموزشی به نتایج آزمون است. یعنی مؤسسات به تعداد قبولی در آزمون از سرانه حمایتی بهره‌مند می‌شوند. این موضوع باعث شکل‌گیری یک رقابت منفی شده است و فضایی در مؤسسات ایجاد کرده که همه چیز بسته به این آزمون است در حالی که اینگونه نیست. مؤسسات باید شاخص‌های دقیق‌تر و بیشتری برای ارزیابی و سنجش داشته باشند اگرچه آزمون شاخص دقیقی برای ارزیابی است اما جامع نیست.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های مختلف در اجزای مختلف آزمون حضور داشته است، گفت: زمان برگزاری آزمون برای نظارت به دور افتاده‌ترین روستاها رفته‌ام و در ادامه در برخی ادوار در تیم شورای سیاستگذاری نیز حضور داشته‌ام و به آسیب‌زا بودن این رقابت منفی رسیده‌ام. آزمون باید به اندازه خود وزن و سهم در حمایت کردن از مؤسسات داشته باشد.

عزیززاده با اشاره به اینکه به شدت خلأ یک جایگاه در سطح ملی برای سنجش دانش و مهارت قرآنی احساس می‌شود، افزود: برای همین دوره‌های آموزشی در دستگاه‌های مختلف سبک‌های متفاوت تعریف شده است. به نظر می‌رسد مدارکی که در این سنجش‌ها اهدا می‌شود وقتی اعتبار کافی پیدا می‌کند که اعتبار فرا دستگاهی و ملی داشته باشد. متأسفانه دستگاه‌های قرآنی کشور از اوقاف تا ارشاد و تبلیغات اسلامی و … هنوز نتوانسته‌اند بر سر یک استاندارد در برگزاری و سنجش دوره‌های آموزشی به یک توافق جامع برسند.

عزیززاده با اشاره به اینکه وزارت ارشاد می‌تواند محور این فعالیت‌ها باشد، گفت: اگر سایر دستگاه‌ها می‌خواهند آموزش داخلی داشته باشند اما سنجش را بر اساس آزمون‌های وزارت ارشاد انجام دهند. این باعث می‌شود دوره‌های آموزشی هم به صورت هماهنگ پیش بروند و وحدت رویه در آموزش‌ها ایجاد شود. این البته از وظایف کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم است که باید فکری به حال سنجش متمرکز و معتبر انجام دهد. اگر یک طیف آزمون در کشور باشد اعتبار پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

منبع:مهر

کد خبر: 1086707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =