الگوسازی زندگی سردار سلیمانی در تفکر دانشجویان تاثیرگذار است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیله‌سوار گفت: منظومه فکری شهدا بعنوان پیشروان مکتب مقاومت بایستی در بدنه نظام آموزش عالی کشور جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. فراهم‌آوردن شرایط آشنایی و انس گرفتن دانشجویان با سبک سیر و سلوک شهدا و الگوسازی زندگی ایشان می‌تواند در قالب‌بندی تفکر دانشجویان نقش بسزایی ایفا کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «برای تبیین مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی باید اول مکتب اسلام را بشناسیم. پس از آن، سراغ تشریح مکتب پیامبر(ص) و اولیای الهی برویم و مکتب حضرت سیدالشهدا(ع) را دقیق و عمیق بشناسیم. آن زمان است که مکتب امام خمینی(ره) نمود پیدا می‌کند. با شناخت مکتب خمینی کبیر، شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی نیز شناخته شده است.

در همین راستا گفت‌وگویی با سیدناصر موسوی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیله سوار، ترتیب دادیم  که در ادامه می‌آید:

دانشگاه‌های کشور چقدر در ترویج مکتب شهید سلیمانی موفق بودند؟

دانشگاه آزاد اسلامی از اولین روزهای شهادت سردار دل‌ها در ترویج مکتب این شهید والامقام پیشرو بوده است و این امر را جزو اهم فعالیت‌های فرهنگی خود قرار داده است. با این حال تبیین فرهنگ جهاد و شهادت هرگز یک فعالیت مقطعی تصور نشده است و واحدهای دانشگاهی به این امر به عنوان یک فعالیت مستمر نگاه می‌کنند. بنا به فرموده  مقام معظم رهبری، فضیلت زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست. در همین راستا برگزاری مستمر یادواره‌های شهدا می‌تواند در زنده نگه داشتن و تبیین فرهنگ جهاد و مقاومت میان دانشجویان موثر باشد.

دانشگاهیان در حفظ اصول و محورهای کلیدی مکتب مقاومت چه نقشی دارند و برای جلوگیری از تحریف در این راستا باید چه کار کرد؟

منظومه فکری شهدا بعنوان پیشروان مکتب مقاومت بایستی در بدنه نظام آموزش عالی کشور جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. فراهم آوردن شرایط آشنایی و انس گرفتن دانشجویان با سبک سیر و سلوک شهدا، مدون کردن وصیت نامه ایشان و الگوسازی زندگی ایشان می‌تواند در قالب بندی تفکر دانشجویان نقش بسزایی را ایفا کند.

  اصلی‌ترین شاخصه‌هایی که باعث شده مکتب مقاومت تا این حد پویا و زنده باشد چیست؟

 سردار شهید ذوب در ولایت بود. شخصی که از شیرین‌ترین دارایی انسان یعنی جان خود در راه ولایت و خدمت به ملت و کشور خود می‌گذرد، نفس وجودش باعث پویایی مکتبش می شود. فارغ از تعلقات سیاسی و جناحی، تمامی اقشار جامعه عاشق مکتب شهید سلیمانی هستند و منشا این عشق، تواضع، مردمی بودن، ایثار، عشق به ولایت، حمایت از مستضعفین عالم، ساده زیستی، و مستکبرستیزی ایشان است.

دفاع از نظام و انقلاب در مکتب حاج قاسم چه جایگاهی دارد و چرا شهید سلیمانی معتقد بود حفظ نظام سیاسی از اوجب واجبات است؟

ایشان با داشتن شناخت عمیق از اوضاع روز جهان و تاریخ ایران و جهان و همچنین وقایع ۴۰ ساله گذشته نظام اسلامی، همواره مدافع نظام و انقلاب بوده و بر حفظ نظام سیاسی تاکید داشته اند. علم ایشان به هدف استکبار جهانی و همینطور عوامل داخلی آنان نسبت به اخلال در امور کشور و برنامه ریزی برای ایجاد ناامنی در منطقه باعث شد تا ایشان عمر و زندگی خود را وقف حفظ یکپارچگی و حفاظت از امنیت ملی کشور کند.

علت اصلی محبوبیت و مردمداری سردار در چیست؟

در نظر مردم ایشان سردارترین سرباز و سربازترین سردار هستند. شخصی که در اوج قدرت، نزد فقرا و فرزندان شهدا متواضع ترین فرد بودند. شخصی که علیرغم محبوبیت زاید الوصف، هیچ تمایلی به زرق و برق زندگی نداشتند و با الگو قرار دادن زندگی ائمه معصومین (ع) ساده زیستی را پیشه خود ساخته و در نهایت به آرزوی دیرینه خود یعنی شهادت نایل شدند. شخصی که مصداق آیه شریف " أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم" بوده  و با کسانی که نگاه خبیثانه به مرز و بوم این کشور داشتند تا پای جان مبارزه کردند. ایثار ایشان و در طبق اخلاص گذاشتن تمام هستی خویش رمز و راز محبوبیت ایشان است.

وصیت نامه سردار سلیمانی چه پیامی را برای دانشجویان و نسل جوان به همراه داشت؟

وصیت نامه ایشان سراسر حاوی نکات مهمی است که بعضاً در کشور ما مورد غفلت واقع شده اند. از شکرگزاری پیوسته در محضر خداوند، ولایت پذیری و عشق به ولایت، تا مخاطب قرار دادن سیاسیون نسبت به ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی. تمامی این موضوعات اول بایستی توسط جامعه دانشگاهی بعنوان خط مش مد نظر قرار گیرد و در مرحله بعد مورد نشر و تبیین واقع شود. موضوعات مطرح در این وصیت نامه باید در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی سر فصل مباحث باشد و ملاک تصمیم گیری برای حمایت یا عدم حمایت از یک گروه یا افراد خاص.   

شهید سلیمانی در پیروزی های منطقه چه نقشی داشتند و پس از شهادت سردار سلیمانی منطقه دچار چه تحولاتی شد؟

شهید سلیمانی در طول حیاتشان با تلاش‌های منحصر بفرد و مجاهدت‌هایش و همینطور کادرسازی منطقه‌ای برای تثبیت مکتب مقاومت و بعد از شهادتشان با ایجاد موج جدید تنفر از استکبار جهانی نقش بسزایی در متحد و منسجم کردن این مکتب داشته‌اند. چهره واقعی و تروریست بودن آمریکای جنایتکار بیش از پیش برای جهانیان مشخص‌تر شد و انزجار مردم منطقه از آمریکا و پی بردن به نیرنگ  و خدعه استکبار جهانی بیشتر از هر زمان دیگری است.

سکوت مجامع حقوقی و بین المللی پس از ترور سردار سلیمانی از دیدگاه سیاسی و بین الملل چه پیامی دارد؟

سکوت مجامع حقوقی و بین المللی پس از ترور سردار سلیمانی دوباره نشان داد که بحث مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق بشر تنها ابزاری است که استکبار جهانی برای سرپوش گذاشتن روی اقدامات استکباری خود و فشار به ملت های منطقه استفاده می‌کند و در عمل نه تنها با تروریسم و تروریست مبارزه نمی‌کند بلکه خود اولین و بزرگترین حامی تروریسم در سراسر جهان است.

 مهمترین برنامه‌های فرهنگی و معرفت‌افزایی در هفته بزرگداشت سردار چیست؟

برگزاری گرامیداشت اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، برگزاری نشست تبیین وصیت نامه این شهید بزرگوار و تبیین مکتب شهید سلیمانی در شبکه‌های مجازی از اهم برنامه‌های فرهنگی و معرفت افزایی است. در مورد جشنواره از حماسه تا حماسه، در شبکه های مجازی و کلاس‌های درس به نحو احسن اطلاع رسانی صورت گرفته و با استقبال خوبی از طرف دانشجویان برخوردار بوده است. دلنوشته، ایجاد کانال در فضای مجازی با محوریت مکتب سلیمانی و تهیه کلیپ های تاثیر گذار از اهم آثار منتشر شده تاکنون است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =