با قلبی آکنده از درد، یاد قربانیان تراژدی پرواز ۷۵۲ هواپیمای اوکراینی را گرامی می‌داریم

وزیر امور خارجه در سالگرد سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در توئیتی با بیان اینکه با قلبی آکنده از درد، یاد قربانیان تراژدی پرواز ۷۵۲ را گرامی می‌داریم، نوشت: هیچ چیز نمی‌تواند فقدان عزیزان را جبران کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (چهارشنبه) در آستانه سالگرد سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در توئیتر نوشت: با قلبی آکنده از درد، یاد قربانیان تراژدی پرواز ۷۵۲ را گرامی می‌داریم.

وی با بیان اینکه هیچ چیز نمی‌تواند فقدان عزیزان را جبران کند، افزود: تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، جبران خسارت مطابق با قواعد شناخته شده بین‌المللی است و اینکه مسببان این حادثه را پاسخگو کنیم.

ظریف در پایان عنوان کرد: عدالت محقق خواهد شد.

وزیر امور خارجه پیش از این نیز در صفحه اینستاگرامش پستی در این خصوص منتشر کرد و نوشت: یک سال از سحرگاه تلخ ۱۸ دی ۹۸ و فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی و شهادت فرزندان نخبه این مرز و بوم و قربانی شدن انسان‌های بیگناه می‌گذرد. فاجعه‌ای که تمامی ایران را داغدار کرده است.

وی افزود: در آن ساعت‌های تلخ بعدازظهر جمعه نیک می‌دانستم که اذعان به چنین واقعیت تلخی در جهان بی سابقه یا بسیار کم سابقه است و چه میزان فشار بین‌المللی برای من و همکارانم به دنبال خواهد داشت و درک می‌کردم پذیرش خطای دهشتناک یک یا چند تن برای دلاورمردانی که جان خود را برای دفاع از این مردم و مرز و بوم در طبق اخلاص گذاشته‌اند، چقدر دشوار است. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، ۱۸ دی ماه سال گذشته (۱۳۹۸) بود که یک فروند هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین بر اثر خطای انسانی و شلیک موشک بعد از برخاستن از فرودگاه امام خمینی (ره) سقوط کرد و ۱۷۶ سرنشین آن شامل اتباع ایرانی، کانادایی، افغانستانی، سوئدی، انگلیسی و کادر پرواز اوکراینی جان باختند. بنا بر اعلام دولت کانادا، ۶۳ نفر از مسافران این هواپیما تابعیت کانادایی داشته‌اند. در این هواپیما ۱۱ اوکراینی، ۱۷ سوئدی، چهار افغان و چهار انگلیسی نیز حضور داشته‌اند. جمهوری اسلامی ایران پس از وقوع این حادثه آمادگی خود را برای پرداخت غرامت اعلام کرد. صبح  ۲۱ دی ماه، ستادکل نیروهای مسلح اعلام کرد که بلافاصله مقصر این حادثه را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی می‌کند تا با خطای صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.

در همین خصوص نیز «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس گفت که پیش نویس نهایی گزارش سانحه هواپیمای اوکراینی تکمیل و برای اطلاع کشورهای ذیربط ارسال شده و براساس مقررات بین‌المللی، این کشورها دو ماه وقت دارند که نظرات و سؤالات خود را برای تیم بررسی سانحه به منظور درج در گزارش و پاسخ احتمالی آن ارسال کنند. پس از آن، گزارش برای همه کشورهای جهان قابل انتشار خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پرداخت غرامت به خانواده‌های جانباختگان این سانحه نیز خاطرنشان کرد: امروز نیز هیأت دولت تصویب کرد که در ازای هر جانباخته ۱۵۰ هزار دلار به وراث و خانواده‌های آنها پرداخت شود. این مبلغ به همه وراث جانباختگان بدون توجه به ملیت، تابعیت، جنسیت و مانند اینها پرداخت می‌شود و همه جانباختگان مساوی در نظر گرفته شده‌اند.

سپاه پاسداران نیز امروز در بیانیه‌ای با گرامیداشت سالروز شهادت جمعی از هموطنان در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، اعلام کرد: ماجراجویی‌های تروریستی آمریکا این اتفاق تلخ را رقم زد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =