دست برتر غربی‌ها در مذاکره با ایران

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان گفت: سکوت و انفعال ایران در چند سال اخیر ایران نسبت به برخی از رویدادهای جهان اسلام و آزار و اذیت مسلمانان باعث شده تا آمریکا و کشورهای غربی احساس کنند ایران در نقطه ضعف قرار دارد و باز هم در مذاکرات هسته‌ای از موضع قدرت با ایران وارد خواهند شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مجلس شورای اسلامی یک‌فوریت طرحی را تصویب کرد که دولت را موظف به افزایش تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد می‌کند. نمایندگان مجلس معتقد هستند با این طرح گام مهمی برای وادارسازی آمریکا و اروپا به لغو تحریم‌ها برداشته می‌شود، هر چند برخی کارشناسان این اقدام را سدی در برابر آغاز روند مذاکرات احتمالی با دولت جو بایدن می‌دانند.

مهدی رضایی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر از سرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم بیان کرد: ایران تا زمانی که نتواند آمریکا را به معاهده برجام بازگرداند، حاضر شدنش در مذاکرات اشتباه است. 

وی با تاکید بر اینکه گفتمان حاکم بر ایران نباید مذاکره باشد، گفت: ایران در مذاکرات با آمریکا و کشورهای اروپایی جز بدعهدی از طرف‌های مقابل هیچ عایده‌ای دریافت نکرده است، در نتیجه گفتمان فعال حاکم بر کشور باید مبتنی بر تقویت صنعت هسته‌ای و اقتصاد درون‌زا باشد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ادامه داد: چند دولت اخیر در ایران بارها مسیر مذاکره با آمریکا و اروپا را طی کردند و ضمن اعتماد و آزمودن غربی‌ها هیج سودی برای صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور به همراه نداشته است.

وی با اشاره به حقوق روابط بین‌الملل عنوان کرد: قدرت بازدارندگی یکی از ضمانت‌های اجرایی برای مفاد قراردادها یا مذاکرات است. ایران اگر این قدرت را داشته باشد و از موضع بالا در جلسات مذاکره هسته‌ای حاضر شود، قطعا از سمت یک برنده صحبت خواهد کرد؛ اما اگر با ضعف وارد روند مذاکرات شود ممکن است مذاکرات با شکست مواجه شود.

رضایی با انتقاد از سکوت برخی از مسئولان و وزارت امور خارجه مطرح کرد: متاسفانه در چند سال اخیر ایران نسبت به برخی از رویدادهای جهان اسلام و آزاد و اذیت مسلمانان موضع تند و صریح نداشته و تنها واکنش وزیر خارجه در حد توییت یا محکوم کردن بوده است. 

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: سکوت و انفعال ایران نسبت به مسائل مرتبط با مسلمانان جهان باعث شده تا آمریکا و کشورهای غربی احساس کنند ایران در نقطه ضعف قرار دارد. در نتیجه باز هم غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای از موضع قدرت با ایران وارد خواهد شد.

وی با بیان اینکه از سرگیری غنی‌سازی 20 درصد به معنای خروج ایران از برجام نیست، گفت: البته زمانی که طرف‌های برجام به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، لزومی ندارد ایران نیز تمام مفاد برجام را رعایت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086969

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =