«لغو تحریم ها» شرط بازگشت آمریکا به برجام/سیاست راهبردی ایران

بازگشت آمریکا به برجام باید با لغو تحریم های ایران همراه باشد و هرزمان که طرف مقبال به تعهدات هسته ای خود عمل کرد، ایران نیز متقابلا به مسیر انجام تعهداتش بازخواهد گشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، موضوع بازگشت آمریکا به برجام یکی از مهمترین نکات مورد توجه تیم بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا در قبال ایران بود از که از ابتدای اعلام نتایج ریاست جمهوری در آن کشور مطرح شد و بسیاری در خصوص آن تحلیل ها ارائه دادند.

بنا به گفته برخی کارشناسان، آقای بایدن که سابقه هشت سال معاونت باراک اوبامای دموکرات را در رزومه کاری خود دارد، می خواهد نسبت به ایران همانطور عمل کند که اوباما عمل کرده بود. به عبارت دیگر دوره سیاست های غیردیپلماتیک و خارج از قاعده ترامپ تمام شده اما خصومت آمریکا در قبال ایران به نحو دیگری ادامه پیدا خواهد کرد.

آنطور که پیش بینی می شود بایدن و تیمش در راستای تداوم سیاست فشارحداکثری علیه ایران حرکت خواهند کرد، اما با رویکردی متفاوت و در قالب سیاست فشارهوشمند.

بنابراین، مطرح کردن تمایل دولت بایدن به بازگشت به برجام و مذاکره با ایران را هم می توانیم در همین چارچوب تحلیل کنیم.

از طرف دیگر، با سخنان اخیر رهبری انقلاب در خصوص شرط بازگشت آمریکا به برجام، کاهش تعدات ایران در برجام و زیاده خواهی طرف مقابل، می توانیم سیاست های کلی ایران در قبال برجام را بازتعریف دیگری داشته باشیم
رهبری در خصوص بازگشت آمریکا به برجام به صراحت بیان کردند که نه عجله ای و نه اصراری بر این امر داریم و اگر آنها تحریم ها علیه ایران را لغو نکنند، بازگشت به برجامشان برای ایران نه تها سودی ندارد بلکه ضررهم دارد.

علاوه بر آن، رهبری نسبت به جبران خسارت های وارده به ایران از سوی آمریکا از زمان خروج از برجام هم اینطور فرمودند که می توان این موضوع را در مرحله بعدی از آمریکایی ها مطالبه کرد و به عبارت دیگر لغو تحریم ها اولویت بالاتری برای ما دارد.

همچنین، در سخنان اخیر رهبری نسبت به کاهش تعهدات ایران هم نکاتی مطرح شد از قبیل اینکه حرکت به سمت کاهش تعهدات از سوی ایران در قبال بدعهدی و نقض عهدهای طرف مقابل کاری حساب شده و درست بوده است
از سوی دیگر، رهبری بر این نکته هم تاکید کردند که در صورتی که طرف مقابل تعهداتش را انجام دهد، ما نیز به انجام تعهدات خود باز خواهیم گشت، موضوعی که بارها مسئولین امر آن را اعلام کرده اند.

هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که در توافقنامه ای که چند طرف حضور دارند، تنها یک طرف به تعهداتش پایبند باشد و دیگران نه تنها خود را متعهد به انجام تعهداتشان ندانند بلکه خواهان انجام اقداماتی بیشتر از طرف پایبند به تعهدات باشند و سیاست زیاده خواهانه ای را پیش بگیرند.

انتقادی هم در رهبری در این خصوص به برخی مسئولین امر داشتند قابل توجه بود و آن اینکه ایشان ضمن تاکید بر اینکه باید اقدامات ایران در برجام متناظر با اقدامات طرف مقابل باشد بیان کردند که از ابتدای برجام این موضوع را مطرح کردند، اما انجام نگرفت ولی حالا باید بشود.

در پایان آنکه، با توجه به خط مشی اعلام شده از سوی رهبری انقلاب در خصوص برجام و موارد مرتبط با آن در قبال آمریکا و اروپا و کاهش تعهدات هسته ای ایران، میتوان نقشه راه را بهتر ترسیم و برای دست یابی به اهداف تعیین شده در برنامه صلح آمیز هسته ای کشور برنامه ای بلند مدت، جامع و هوشمندانه طراحی و با همکاری قوای سه گانه، دستگاه ها و نهادهای مرتبط، آن را اجرایی کرد.

کد خبر: 1086974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =