شرایط خوبی برای برگزاری جشنواره نداریم/ فیلم دیدن در سالن مقدس است

کارگردان سینما درباره جشنواره فیلم فجر گفت: آثاری که به صورت آنلاین نمایش داده می‌شوند ماندگاری ندارند. بر این نظر هستم که شرایط خوبی برای برگزاری جشنواره نداریم و سینما در حال خوبی نیست.

ایسکانیوز - گروه فرهنگی - مجید فاضلی: برگزاری جشنواره فیلم فجر در بهمن‌ماه سال جاری با سوالات و حواشی مختلفی روبرو شده است. سوالاتی که پیرامون بودجه، نحوه برگزاری و مسائل حاشیه‌ای ‌آن وجود دارد و از این رو می‌طلبد تا پاسخی برای آن یافت. از این رو با مجید قاری‌زاده، کارگردان سینما به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه متن آن را می‌خوانید.

*فیلم‌ها در نمایش آنلاین از یاد می‌روند

ایسکانیوز: منتقدانی معتقدند اگر جشنواره فیلم فجر در اردیبهشت برگزار شود حتما اتفاقات خوبی خواهد افتاد، آیا شما موافق این نظر هستید یا نظر دیگری دارد؟

اکنون در شرایط خاصی قرار داریم و هنوز واکسن ویروس کرونا به صورت عمومی توزیع نشده است. حتی دیدیم هیچ کدام از جشنواره‌های کشور به صورت حضوری برگزرار نشده و سالن سینما هم تعطیل است. به نظر می‌رسد اگر جشنواره فیلم فجر در اردیبهشت برگزار شود شرایط نیز بهتر خواهد شد. اما باید بدانیم تمام شور و شوق جشنواره فیلم فجر به حضور نفس به نفس مردم و خبرنگاران است. آن‌چیزی که به جشنواره در این سال‌ها معنا داده همین عوامل بوده است. این را هم بگویم اگر نمایش فیلم‌ها به صورت آنلاین باشد این آثار خیلی زود از ذهن‌ها فراموش خواهد شد.

* شرایط خوبی برای برگزاری جشنواره نداریم

ایسکانیوز: اوضاع سینما با این شرایط چگونه است؟

یادم است که سال قبل در عرض دو ساعت بلیت‌های جشنواره فیلم فجر فروخته شد. مردم برای دیدن فیلم‌های جشنواره در صف می‌ایستادند همین مورد یکی از زیبایی‌های جشنواره بود. چنین زیبایی‌ها را نمی‌توان از طریق دیگر نشان داد.

آثاری هم که به صورت آنلاین نمایش داده می‌شوند ماندگاری ندارند. بر این نظر هستم که شرایط خوبی برای برگزاری جشنواره نداریم و سینما در حال خوبی نیست. افرادی که بودجه می‌گذرانند و این جشنواره را برگزار می‌کنند کمی هم فکر کنند که اهالی سینما چگونه زندگی خود را می‌گذراندند. با نمایش سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی اندک، درد بچه‌ها دوا نمی‌شود. وضعیت اقتصادی اهالی سینما خوب نیست. با این حال باید توجه داشت طبق آنچه گفتم جشنواره با حضور مردم معنا پیدا می‌کند. برخی اینطور فکر می‌کنند چون دولت سال آینده نیست بودجه‌ای باید برای جشنواره فیلم فجر واریز و بعد هم صرف این رویداد فرهنگی شود. لطفا مدیران این را فراموش کنند که سال دیگر نیستند.

در طول این دوران مدیران زیادی دیدیم، آنهایی که خوب کار کردند ماندگار شدند. افرادی هم بودند که اسمی از آن‌ها برده نمی‌شود. ای کاش به شکلی دلسوزانه عاشق سینما باشیم و درک کنیم سینما در چه شرایطی قرار دارد.

با شرایط کنونی تماشاچی نگران این است که برای تماشای فیلم زیر یک سقف برود. حتی شرایط برای انجام برخی کارها مشکل است. فکر می‌کنم بدنه سینما این اعتماد را به دست نیاورده تا در یک سالن باشد. حتی دیده شده جلسات صنفی به دلیل شرایط موجود برگزار نمی‌شود. البته شرایط حاد است. چشم بسته نمی‌توان داخل این موضوع رفت.

برخی نسبت به شفاف نبودن بودجه جشنواره فیلم فجر انتقادات زیادی دارند و خواهان شفاف شدن بودجه جشنواره فیلم فجر هستند.

*بودجه‌ای که شفاف نیست

ایسکانیوز: به نظر شما دلیل اینکه چنین مسئله‌ای هنوز به صورت شفاف بیان نشده چیست؟

دوستان مثل بقیه کارهای خود هیچ وقت بودجه را شفاف اعلام نکردند. دوست داشتم تا رئیس سازمان سینمایی در نشستی از اهالی سینما می‌خواست که عوامل سینمایی بگویند چگونه زندگی خود را می‌گذرانند. برخی نگران بودجه هستند زیرا شنیدم طبق قانون اگر بودجه بماند باید آن را بازگردانند. از این رو به دنبال برگزاری جشنواره فیلم فجر هستند. باید پرسید جشنواره‌های آنلاین چرا فراموش می‌شوند؟ شرایط ساخت یک فیلم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با برگزاری جشنواره فیلم فجر به کلی با هم فرق دارند. باید دید ما می‌خواهیم بعد از برگزاری جشنواره، آن را تعطیل کنیم یا اسفند و عید اکران داشته باشیم. آیا این مورد آزمایشی برای سنجش میزان اعتماد مخاطب به سینما است؟ وقتی می‌بینیم مخاطب به سینما اعتمادی ندارد، درمی‌یابیم که جشنواره، یک شو است که معنای اصلی خود را نخواهد داشت. از این رو مجبور می‌شویم سال بعد برگزار کنیم.

*کار سینما ناامید کردن مردم نیست

ایسکانیوز: عده‌ای نسبت به فضای کلی سینمای ایران این انتقاد را دارند که فیلم‌های ناامید کننده‌ای به نمایش در می‌آید. نظر شما در این خصوص چیست؟

همیشه احساس کردم نباید تماشاچی را ناامید کرد. این خواسته‌ام بوده است.

به نظرم بعضی از فیلم‌ها ژورنالیست سیاسی است و اصلا فیلم سینمایی نیست. برخی فیلم‌ها روزنامه‌ای هستند و زود فراموش می‌شوند. فیلم‌های ماندگار و آثاری که مردم در رویای آن لذت ببرند و باز راضی به تماشای آن باشند، متاسفانه کم شده است.

فیلم‌هایی هستند که وقتی تمام می‌شوند تماشاچی حتی موسیقی و نوع آن را از یاد می‌برد. تعدادی از فیلم‌ها نیز به دنبال جشنواره هستند و این اتفاقی است که در نسل فیلم سازان تازه‌نفس می‌افتد. ای کاش راهنمایی شوند که اگر با مردم خود ارتباط برقرار کنید خیلی خوب است، بعد به فکر جشنواره‌ها باشید. مشخص است که جشنواره‌ها از فیلمساز چه می‌خواهند. شما یک فیلم نام ببرید که از زندگی ما ایرانی‌ها سر و شکل خوبی نشان داده و در جشنواره‌ها به نمایش درآمده است؟! چنین چیزی در مورد سینمای ایران نمایش می‌‎دهند که مردم احساس کنند ما اینگونه زندگی کنیم. این آثار ماندگار نیست.

فیلمی بسازیم که تماشاچی با آن همزاد پنداری می‌کند و از آن ناامید نشود. کار سینما ناامید کردن مردم نیست. مخصوصا بچه‌ها و نسل آینده که باید پویایی داشته باشد. فیلم‌هایی هستند که اصلا فیلم سینمایی نیست که اگر باشد ماندگار خواهد شد. فیلم‌هایی هستند که وقتی می‌بیند حالتان خوب می‌شود. طنز الان لودگی است که در سریال‌های تلویزیونی هم مد شده است. امیدوارم سینما به شکل خوبی برسد و راه خودش را پیدا کند.

*فیلم دیدن در سالن مقدس است

ایسکانیوز درباره اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی چه نظری دارید، با توجه به اینکه دیدیم برخی فیلم‌های سینمایی آنطور که باید و شاید به سود خود نرسیدند؟!

این مدل از نمایش جدید است و زمان می‌برد تا مردم با آن هماهنگ شوند. یعنی اینکه کسی بخواهد تلویزیون اینترنتی داشته باشد و با آن عضو سرویس‌هایی چون فیلیمو یا نماوا شود و بعد فیلم ببیند. با این حال اما داخل سالن فیلم دیدن مقدس است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =