اولین مرحله واکسیناسیون تا پایان ۹۹/ نگران موج چهارم کرونا هستیم

رئیس‌جمهور گفت: همه تلاش خود را انجام می‌دهیم که در سال ۹۹ واکسیناسیون در ایران شروع شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار داشت: انصافاً وجود فاطمه زهرا (س) و مولا امیرالمومنین (ع) دو معجزه انسانی بزرگ پیامبر عظیم الشان اسلام بود. یعنی اگر بگوییم پیامبر اسلام که این معجزات را داشت، اگر هیچ معجزه‌ای جز این دو نفر نداشت، برای رسالت، عظمت و اتصال پیامبر به آسمان کافی بود. البته پیامبر شاگردان و انسان‌های والایی را در مکه و مدینه تربیت کرد اما این دو بزرگوار جزء معجزات پیامبر اکرم است.

وی عنوان کرد: فاطمه اطهر همان کسی است که فرزندانی چون امام حسن مجتبی (ع) که باعث وحدت، صلح و نجات امت بود و حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) که باعث نجات دین از انحراف و هدایت راستین مردم در راه ثواب شد و آن شیر زن کربلا و همچنین حضرت ام کلثوم را به دنیا آورد. ان‌شاءالله همه ما بتوانیم پیرو راه پیامبر، شاگردان ایشان، ائمه هدی و فاطمه اطهر باشیم.

رئیس جمهور گفت: معمولاً در این ایام به دلیل احترام به حضرت صدیقه کبری و یک سنت، همواره عزاداری را اجرا می‌کردیم، امسال هم اجرا می‌کنیم. امسال همه ما موظف هستیم در کنار این مستحب بزرگ، یک واجب بزرگ یعنی پروتکل‌ها را هم مراعات کنیم و باید بدانیم روح پیامبر و ائمه هدی زمانی شاد می‌شود که ما به وظیفه شرعی، عقلی و واجب خود به خوبی عمل کرده باشیم.

روحانی تاکید کرد: امروز هم حفظ حیات خود و هم حفظ حیات دیگران بر ما واجب است و نباید موجب شویم که جان خودمان به خطر بیافتد و یا خدای ناکرده جان دیگری به خطر بیافتد. هر دوی اینها برای ما یک وظیفه و واجب است. ان شاءالله مردم ما هم در عزاداری حضور خواهند یافت و هم پروتکل‌ها را مراعات می‌کنند که اجر و ثواب مضاعف شامل حال آنها شود.

روحانی تصریح کرد: خوشحال هستیم که امروز در شیب مناسبی هم شاهد کاهش ابتلا و هم مرگ و میر هستیم. از اینکه بیش از یک هفته است در مسیر مرگ دو رقمی قرار گرفتیم برای ما افتخار آمیز است، گرچه همان دو رقم هم خیلی زیاد است و باید یک روزی به نقطه صفر برسیم اما در عین حال شاهد کار بسیار بزرگی هستیم. کادر درمان ما و مدیران کشور کار بزرگی انجام دادند و از همه مهمتر خود مردم که همه پروتکل‌ها را مراعات کردند و امروز کار بزرگی انجام گرفته است.

وی افزود: اینکه امروز اعلام می‌کنیم بخشی از کشور وضعیت آبی و بخشی وضعیت زرد و نسبتاً متناسبی دارد به مفهوم این نیست که پروتکل‌ها را ضعیف کنیم یا مراعات نکنیم. همه بازگشایی‌ها در صورتی مفید است که با دقت در اجرای همه پروتکل‌ها توام باشد. اگر پروتکل‌ها اجرا نشود یا ضعیف شود مجدد گرفتار و وارد فاز بعدی می‌شویم. ما دیدیم در طول این ۱۱ ماه این بیماری فراز و نشیب داشت و گاهی اوج گرفت و گاهی کاهش داشت. هر جا مردم همه مراعات کردند توانستیم کنترل کنیم و هر جا مراعات مورد تردید قرار گرفت دچار مشکلات زیادی شدیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: الحمدلله در زمینه مشاغل و کسب و کارها دستورالعمل‌ها در حال مراعات شدن هستند. اگر هم جایی مراعات نشود شدید برخورد یا پلمب و بسته می‌شود. در مسائل اداری هم تقریباً در حال مراعات هستند و آنجایی که لازم است برخی ادارات با دورکاری، کارها را انجام می‌دهند که در این شرایط وضعیت را مهار و کنترل کردیم.

روحانی بیان کرد: در زمینه آموزش، گرچه به آموزش نوجوانان و جوانان ما لطماتی وارد شده اما بخاطر پروتکل، حفظ حیات و جان مردم، دانش آموزان، معلمین و اساتید، آموزش حضوری به یک نحوی تقریباً به حالت تعطیلی در آمده و به صورت مجازی است و آموزش حضوری هم محدود در حال انجام است. دو موضوع است که اهمیت دارد. یکی مسائل مربوط به امور فرهنگی و مذهبی است و دیگری مربوط به اجتماعات و ترددها است که باید کاملاً مراعات شوند.

وی ادامه داد: امور فرهنگی و مذهبی گاهی تعطیل و گاهی باز شده است. گاهی گفتیم نماز جمعه نباشد و گاهی گفتیم با پروتکل آزاد است. گاهی گفتیم این مرکز تفریحی بسته شود و گاهی گفتیم با پروتکل باز شود. گاهی گفتیم سینما و تئاتر باز شود و گاهی گفتیم بسته شود. این جایی است که ما در لبه هستیم و خیلی باید مراعات کنیم. اینها می‌تواند باز شود به شرط اینکه ۱۰۰ درصد مراعات انجام گیرد و اگر خدای ناکرده مراعات نشود ۱۰۰ درصد خطرناک است. پس این مورد از موارد حاشیه دار است و باید کاملاً مراقبت کنیم. گزارشی در جلسه داده شد که در برخی شهرهای دینی، مذهبی و گردشگردی همه ضوابط و اصول مراعات نشده و اظهار نگرانی شد که واقعاً هم جای نگرانی دارد.

رئیس جمهور تاکید کرد: در زمینه اجتماعات و ترددها، مردم خیلی مراعات می‌کنند. این ایام، ایام عزا است و بعد به آخر ماه و ایام میلاد حضرت صدیقه کبری و شعبان و رجب و ماه عروسی‌ها می رسیم که ان شاءالله مردم مراعات می‌کنند. در این مسأله تردد افراد درون شهری و برون شهری و حضور در اجتماعات خانوادگی و دورهمی ها باید خیلی مراعات شود که لب مرز است و ممکن است ما را بلغزاند و خدای نکرده با خطر دیگری مواجه شویم. در این جلسه، مسئولین محترم بهداشتی مخصوصاً وزیر بهداشت نسبت به آینده و اینکه اگر پروتکل‌ها صد در صد اجرا نشود، مبتلا به موج چهارم شویم اظهار نگرانی کردند.

روحانی تصریح کرد: وقتی مسئولین اظهار نگرانی می‌کنند دلیلش این است که نگرانی وجود دارد. به دلایل و شواهدی که می‌بینند اظهار نگرانی می‌کنند و به تعبیری آنچه دیگران در آیینه می‌بینند را آنها در خشت خام می‌بینند. عده‌ای باید ببینند تخت‌ها پر شده است و عده‌ای از قبل با توجه به عدم مراعات‌ها می‌دانند که دو هفته دیگر هجوم به بیمارستان و خدای نکرده چند هفته دیگر به آرامستان ختم می‌شود. پس اظهار نگرانی به حق است.

وی گفت: سه دلیل وجود دارد که این نگرانی به حق است. غیر اینکه خود ویروس در ایران ریشه کن نشده و فعال است یک نگرانی این است که این ویروس موتاسیون یافته است که امکان دارد یا در داخل یا از بیرون وارد شود. ما امروز می‌بینیم در آمریکا و اروپا با چه مشکل عظیم و بزرگی مواجه هستند البته ما برای آنها هم متاسف و نگرانیم. هر انسانی در دنیا از بین رود ما متاثر و متاسف می‌شویم. همه انسان‌ها، انسان هستند و برای ما مهم است هر جا که می‌توانیم کمک کنیم. این مشکل می‌تواند پیش روی ما هم باشد و نمی‌توانیم بگوییم شرایطی جدای از شرایط دنیا داریم.

رئیس جمهور اضافه کرد: نگرانی دیگر زمستان و سردی هوا است و درهایی که بسته می‌شوند و همه یک جا جمع می‌شوند. تا این سرما هست، این نگرانی هم وجود دارد و تا آخر زمستان این نگرانی را داریم. مسأله سوم هم بحث هوا است. وقتی هوا ساکن می‌شود و باد و باران نیست وارونگی هوا اتفاق می‌افتاد و هوا نامساعد می‌شود که این شرایط به ویروس و بیماری از جهات مختلف کمک می‌کند.

روحانی بیان کرد: امروز هم در خصوص مجالس سوگواری تاکید شد که باید کاملاً در همه شهرها مراعات کنیم. آنجایی که مراکز دینی و مذهبی و تفریحی است توقع ما بیشتر است و مردم باید همه مراعات کنند که این مساله می‌تواند برای ما مشکل درست کند. همچنین برای مراسم ۲۲ بهمن که در چند هفته آینده پیش رو داریم تصمیم گرفتند که با توجه به شرایط ویژه ای که داریم، مراسم با شرایط خاصی که عمدتاً به صورت خودرویی، موتوری و نمادین است، برگزار شود. ان شاءالله هم مراسم داشته باشیم هم مشکلی برای مردم و جمع ما اتفاق نیافتد.

وی ادامه داد: بحثی هم راجع به واکسن داشتیم. ما در چند مرحله باید به دنبال واکسیناسیون برویم که اولین مرحله آن در زمستان است. یعنی ما داریم همه تلاش خود را انجام می‌دهیم که در سال ۹۹ واکسیناسیون در ایران شروع شود و آنهایی که شرایط پرخطری دارند و کادر درمان هستند بتوانند از این واکسن در امسال استفاده کنند نه ۱۴۰۰.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ هم باز واکسن‌های دیگری داریم و واکسن‌هایی که از کواکس خریداری کردیم ممکن است آخر امسال یا اوایل سال آینده به دست ما برسد. واکسن‌های دیگری هم که خریدیم هم به دست ما می‌رسد. واکسن دیگری هم هست که با کمک یک کشور دیگر مشترکا داریم نهایی می‌کنیم به اسم پاستور که در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و به بهار سال آینده مربوط می‌شود.

رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: واکسن‌های دیگری هم داریم که برای دو موردش مجوز تست بالینی صادر شده است و عمدتاً مربوط به تابستان سال آینده می‌شود و ان شاءالله امیدواریم در مراحل مختلف زمستان، بهار و تابستان به تدریج واکسن‌های مورد نیاز در اختیار مردم قرار گیرد تا از این معضل فاصله بگیریم. باز هم تاکید می‌کنم اگر واکسن هم در اختیار باشد و واکسیناسیون هم انجام گیرد همچنان برای یک برهه زمان باید پروتکل‌ها را همچنان رعایت کنیم زیرا آثار واکسن‌ها معلوم نیست و باید روشن شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =