برگزاری اولین کنگره ملی با هدف بررسی پیامدهای بیماری کرونا بر دانشجویان

در همایش 2 روزه کنگره ملی دانشگاه و کووید - ۱۹ با حضور مسئولین و کارشناسان مربوط ۶ نشست تخصصی درباره مسائل و مشکلات خانواده دانشگاه در ایام کرونا و پساکرونا مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز) محمد مهدی مظاهری در کنگره ملی دانشگاه و کووید ۱۹ که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: چالش پاندمی کرونا منجر به دوربرگردان جدی در جریان زندگی شده و جامعه بشری را با سردرگمی بزرگ مواجه کرده است.

این استاد روانشناسی تاکید کرد: از دست دادن روابط اجتماعی، ایزوله شدن و سایر تبعات، تغییرات زیادی در زندگی افراد در همه موقعیت‌ها به جا گذاشته است؛ اما آنچه در زندگی خانوادگی دانشجو و غیردانشجو رخ داده بسیار گسترده است.
وی به تفاوت‌های ایام قبل و بعد از کرونا اشره کرد و افزود: آموزش و پرورش قبل از کرونا به والدین توصیه می‌کرد در آموزش فرزندان مداخله نکنند اما والدین ناگهان به همکار معلم در خانه تبدیل شدند.
مظاهری اظهار کرد: بر اساس آمارها، در ایام کرونا افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی خشونت‌های خانوادگی را شاهد بودیم، همچنین در پنج ماهه اول سال جاری شاهد افزایش ۱۱ درصدی طلاق بودیم، هر چند این میزان طلاق را فقط نباید به پاندمی نسبت دهیم.
این استاد دانشگاه درباره شرایط دانشجویان عنوان کرد: زندگی دانشجویی از آموزش گرفته تا فرآیندهای رشد و تحول حتی روابط خانوادگی آنها تحت تاثیر کرونا قرار گرفت. در حالی که حضور در جمع و ارتباطات با گروه خارج از خانواده عامل مهمی برای رشد توانمندی افراد است. دانشجویان در دوره‌ای قرار دارند که جدا شدن آنها از خانواده مهم و ورود به دوران دانشجویی با کاهش وابستگی به خانواده به خصوص برای دانشجویان شهرستانی روبرو است اما چالش‌هایی که از دانشجویان می‌شنویم، مشکل پیدا کردن با اعضای خانواده به خاطر کاهش خلوت‌ها و استقلال است.
وی ضمن تصریح ابعاد مختلف زندگی دانشجویی گفت: زندگی دانشجویی فقط کلاس نیست؛ بلکه ابعاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آنها تا حد زیادی با کاهش مواجه شد و دانشجویان خوابگاهی این مشکل را بیشتر از بقیه تجربه کردند.
مظاهری درباره مشکلات دانشجویان دختر به ویژه متاهلین خاطرنشان کرد: درصد دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها بیشتر از پسران است و درصدی از این گروه متاهل هستند که به دلیل تغییر نقش‌ در خانواده، آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است؛ وقتی با دانشجویان متاهل صحبت می‌کنیم، شاهد جدی تر بودن این موضوع هستیم، در حالی که این جنبه کمتر دیده می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: تاثیرات منفی پاندمی روی افراد یکسان نبوده است و این طور نیست که مشکلات همه مضاعف شده باشد. بسیاری از تحقیقات، تغییر معناداری در رابطه با کیفیت روابط با همسر، خانواده و گزارش نمی‌دهند. اگر روابط خانوادگی افراد خوب و گرم باشد، پاندمی فرصتی برای بیشتر با هم بودن را فراهم می‌کند که بر اساس آمارها با هم بودن، تجربه خوبی بود.

در این همایش ۲ روزه ۶ نشست تخصصی، خدمات مشاوره و مددکاری دانشگاهها در دوران کرونا، خدمات بهداشتی و پیشگیری از کرونا در دانشگاه‌ها، چالش‌های آموزش مجازی از منظر دانشجویان و اساتید در دوران کرونا، ابعاد روان‌شناختی خانواده دانشجو در دوران کرونا، ابعاد جامعه شناختی و فرهنگی دانشجویان در ایام کرونا و آموزش مجازی دانشجو در دوران کرونا و پسا کرونا برگزار می‌شود.

تعطیلی خوابگاه‌ها زندگی دانشجویان را مختل کرد

در ادامه این کنگره استاد تمام دانشگاه تهران گفت: تعطیلی خوابگاه‌ها و تخلیه آن موجب برهم خوردن برنامه‌های زندگی مثل دانش آموختگی و ‌تعطیلی کار دانشجویی شد.

محمد خدایاری‌فر اظهار کرد: استرس دانشجویان در پاندمی‌کرونا افزایش یافت؛ تحقیقات نشان داد منابع استرس دانشجویان شامل روابط خانوادگی و بین فردی، وضعیت شغلی، تحصیلی، شخصی و محیطی است. دلیل اولویت منبع استرس ناشی از روابط خانوادگی، از دست دادن منبع حمایت کننده است چرا که نقش حمایت کنندگی دارند.

وی افزود: منابع استرس در کرونا به موقعیت‌های مبهم ارتباط دارد و پاندمی با ابهاماتی در مورد آلوده بودن فرد، اطرافیان، سطوح، زمان پایداری ویروس و نوع مطلوب درمان در ارتباط است. دانشجو به عنوان بخشی از جامعه در شرایط پر ابهام با برخی منابع اختصاصی اضطراب در کرونا مانند آموزش آنلاین برای فعالیت‌های تحصیلی مثل دروس عملی، مواجه است.

به گفته خدایاری فر، برخی از دانشجویان ساکن منازل روستایی دسترسی محدود به اینترنت دارند. همچنین تعطیلی خوابگاه‌ها و تخلیه آن موجب برهم خوردن برنامه‌های زندگی مثل دانش آموختگی و ‌تعطیلی کار دانشجویی شد.
وی در پایان تاکید کرد: افزایش مشکلات پیشین سلامت به دلیل کاهش تحرک هم در برخی دانشجویان مشاهده شد؛ البته مقداری استرس برای مشغول نگه داشتن دانشجو جهت تحصیل مفید است اما افزایش آن آسیب پذیری پذیری در جنبه های زیستی خانوادگی و روانشناختی به دنبال دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =