تحریم‌های دوران ترامپ علیه ایران بی‌سابقه بود اما...

دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال گفت: ترامپ تحریم‌های سختی علیه ایران وضع کرد و اقتصاد کشور را به سخت‌ترین دوران تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی دچار کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، زمزمه بازگشت آمریکا به برجام بعد از روی کار آمدن جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور کاخ سفید باعث شده تا موضوع روابط ایران و آمریکا و وضعیت تحریم‌‌های یکجانبه علیه کشور توسط کارشناسان و رسانه‌ها پررنگ‌تر شود.

میلاد پاسدار در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان اینکه انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا یکی از جنجالی‌ترین انتخابات  این کشور بوده است، گفت: انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا انتخاباتی نفس‌گیر و پرهیجان بود که به هر دلیل چشم تمام مردم جهان را به سمت نتایجی که از صندوق آرای ایالت‌های پنجاه‌گانه خارج می‌شد، خیره کرده بود.

وی ادامه داد: کشورهای  اروپایی به امید پایان داده شدن به چهار سال آزار و اذیت‌های  حزب راست افراطی که اصلی‌ترین حامی دونالد ترامپ بودند و همچنین بازگشت آمریکا به عنوان رفیق دیرینه اروپا که در این چهار سال رفاقتشان به خاطر زیاده‌خواهی‌های رئیس جمهور این کشور و دخالت در امور داخله اروپا، مخدوش شده بود بیش از همه به انتخابات آمریکا چشم دوخته بودند.

دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با اشاره به اینکه انتخابات آمریکا برای چین نیز حائز اهمیت بود، گفت: چین رقابت دیرینه و دشمنی سابقه‌داری  با آمریکا از دوران رهبری مائو  داشته است، این دشمنی در دوران ریاست دنگ ژیائو پنگ بر کشور چین که به دوران اصلاحات شهرت دارد تا حد زیادی به تعامل سازنده تبدیل شد.

نتیجه انتخابات آمریکا برای مردم اهمیت داشت

وی درباره قدمت تاریخی رابطه چین و آمریکا عنوان کرد: تعامل برد-برد بین چین و آمریکا تقریبا از دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر آغاز شده بود و جز یک وقفه در دوران جورج بوش پسر همواره ادامه داشته تا اینکه دونالد ترامپ بار دیگر دشمنی‌های دیرینه را زنده کرد و متقابلا ادبیات سیاسی دولت چین نیز به تندترین ادبیات ضدآمریکایی پس از دوران مائو تبدیل شد. 

پاسدار اضافه کرد: رژیم غاصب صهیونیستی و سلطنت ارتجاعی سعودی برخلاف اروپا و چین هیچگاه به اندازه چهار سال رئیس جمهوری ترامپ خود را به آمریکا نزدیک نکرده بودند، گرچه بهای این نزدیکی برای سعودی‌ها گرفتن لقب گاو شیرده از دونالد ترامپ بود؛ اما گویا سعودی‌ها این لقب برایشان مانند مدال افتخار نوکری و دست‌نشاندگی ارزشمند بوده است.

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: پیگیری ایرانی‌ها در مورد انتخابات آمریکا در فضای مجازی و حقیقی، تیتر روزنامه‌ها چه اصلاح‌طلب چه اصولگرا نشان می‌داد انتخابات آمریکا تا چه میزان  برای توده‌ مردم اهمیت دارد.

وی با اشاره به تاریخ 70 ساله روابط ایران و آمریکا مطرح کرد: همان هفتاد سال پیش که دولت دمکرات هری ترومن از شکایت محمد مصدق در دادگاه بین‌المللی برای ملی شدن نفت دفاع کرد و بریتانیای بزرگ را مجبور به عقب‌نشینی کرد؛ اما فقط بعد از چند ماه با پایان دولت ترومن و به قدرت رسیدن جمهوری‌خواهان با دولت آیزنهاور، طرح کودتای سیاه برای کنار زدن دولت ملی مصدق تاریخ ایران را تغییر داد، در طول این هفتاد سال تغییر دولت‌ها در آمریکا تغییراتی محسوس در روابط آنها با جهان و ایران ایجاد کرده و حتی در کشور سیاست‌های بسیاری را تحت تاثیر قرار داده است.

به گفته پاسدار، ترامپ تحریم‌های سختی علیه ایران وضع کرد و اقتصاد کشور را به سخت‌ترین دوران تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی دچار کرده است؛ اما آیا رفتن ترامپ یعنی پایان تحریم‌ها، کودتاها و دشمنی‌های آمریکاست؟ تاریخ تحریم‌های آمریکا علیه ایران نشان می‌دهد، تمام دولت‌های آمریکا سهمی هر چند متفاوت اما قابل توجه در اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران داشته‌اند چه بسا دمکرات‌ها بیش از جمهوری خواهان به این روش متوسل شده‌اند.

این فعال دانشجویی با انتقاد از سیاست‌های جنگ طلبانه حزب جمهوری‌خواه آمریکا بیان کرد: جمهوری خواهان همواره تندروتر و جنایتکارانه‌تر از دمکرات‌ها در مقابل مردم ایران و البته سایر ملل جهان برخورد کرده‌اند. بزرگترین جنگ‌های استعماری آمریکا از جنگ ویتنام و جنگ کره تا جنگ عراق و جنگ افغانستان را جمهوری‌خواهان آغاز کرده و اکثرشان را دمکرات‌ها پایان داده‌اند. بیشتر کودتاهای جهان نیز با حمایت جمهوری‌خواهان اتفاق افتاده از کودتای ۲۸ مرداد شاه علیه ملت در کشورمان که با حمایت دولت جمهوری خواه آیزنهاور انجام شد تا کودتای نظامیان مستبد زئیر علیه رئیس جمهور پاتریس لومومبا، از کودتای اخیر ترکیه تا کودتاهای سلسله کار در اروپای شرقی برای سرنگون کردن نظام‌های انقلابی و سوسیالیستی که همه در دوران جمهوری خواهان اتفاق افتاده است.

باید با فساد اداری مبارزه شود

وی با بیان اینکه ذوق زدگی از نتیجه انتخابات آمریکا حماقت است، خاطرنشان کرد: کسی از نتایج انتخابات آمریکا ذوق زده می شود که دلبسته به بازگشت کشور به بازی‌های دیپلماتیک با دیدگاه صفر و صدی است. 

پاسدار افزود: دموکرات‌ها نیز در ارتباط با ایران سیاست تساهل و تسامح را پیشه می‌کنند و آرزوی ساده لوحانه براندازی نظام را با تاکتیک استحاله درونی به نام اصلاح ساختار نظام تغییر داده‌اند. نگاه کوتاه به اکثر کشورهای وابسته به غرب مانند مصر، مکزیک، پاکستان، عربستان، تایلند و کلمبیا نشان می‌دهد که هیچکدام وضعیت اقتصادی بهتری از ایران ندارند.

وی در پایان با بیان اینکه ارتباط با غرب هیچ نتیجه‌ای نمی‌تواند برای کشور داشته باشد، خاطرنشان کرد: ایران  باید همزمان ارتباط با غرب، زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی کشور را نیز بازسازی و تولید داخلی را هدفمند افزایش دهد و تا حد ممکن وابستگی کشور به خارج از مرزها را به خصوص در تامین کالاهای اساسی قطع کرد. همچنین جلوی فساد سیستماتیک باید گرفته شود؛ چراکه جامعه‌ای که رشوه خواری در ادارات آن نهادینه باشد حتی اگر با غرب نیز ارتباط داشته باشد، روی سعادت را نمی‌بیند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =