۳۰ درصد رساله‌های دوره دکتری در مرحله پیش‌دفاع مردود می‌شوند

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد رساله‌های دوره دکتری در مرحله پیش‌دفاع مردود می‌شوند، گفت: متأسفانه در بسیاری موارد دیده شده که این رساله از طرف استاد راهنما و مشاور حتی مطالعه نشده و اشکالات فنی و محتوایی در آنها کاملا مشهود و مبرهن هست که باید این موارد به‌شدت مورد نظارت و پایش قرار بگیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در نشست با هیئت‌ اندیشه‌ورز  و مدیران گروه‌های آموزشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس با تأکید بر راه‌اندازی دانشکده علوم و فنون دریایی در بندرعباس بیان کرد: استفاده از تجربیات سایر کشورهای توسعه‌یافته در این مورد یک گام به جلو است.

وی تأکید کرد: باید تمام پیوست‌های موضوعی دانشکده علوم و فنون دریایی مورد مطالعه و پژوهش قرار گیرد و از رساله‌های منتشر شده در این حوزه بهره لازم گرفته شود و زیرساخت‌ها و نیازمندی به‌خوبی پیش‌بینی و محقق شوند تا راه‌اندازی این دانشکده بتواند منطبق بر نیازهای منطقه بنا شود و رشد کند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر راه‌اندازی اندیشکده در هیئت‌های اندیشه‌ورز خواستار فعال کردن کرسی نظریه‌پردازی و ترویجی در این راستا شد.

خسروپناه خاطرنشان کرد: اعضای هیئت علمی باید با تولید مقالات علمی متعدد و ارائه کرسی‌های نظریه‌پردازی از این مقالات گام‌های مؤثری برای ترویج و توسعه علوم انسانی اسلامی بردارند.

این مسئول گفت: امروز کرسی‌های نظریه‌پردازی و تولید مقالات علمی و فعالیت در حوزه پژوهشی، چاپ کتاب، شرکت در همایش‌های و سمینارهای علمی و ارائه مقالات متعدد در این حوزه‌ها می‌تواند نقش علوم انسانی  را در جامعه پررنگ‌تر و مؤثرتر کند.

خسروپناه با تأکید بر روند ایجاد رشته، چاپ مقالات علمی  و آیین‌نامه ارتقای استادان دانشگاه یادآور شد: دستورالعمل‌های صادرشده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان قانون و فرایند کار است که دانشگاه آزاد هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد؛ بنابراین همه مسئولان، استادان و دست‌اندرکاران باید با رعایت دستورالعمل‌ها و فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم، تکمیل کادر هیئت علمی، استفاده از ظرفیت سایر واحدهای دانشگاهی و ... در این مسیر حرکت رو به رشد خود را آغاز کند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه برای همه فعالیت‌های ذکرشده باید تلاش همراه با پیگیری مستمر صورت گیرد، افزود: بدون‌شک باید مطابق آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها ابتدا زیرساخت‌های لازم فراهم و سپس این روند با جدیت پیگری شود و تا رسیدن به‌حصول نتیجه نهایی مورد پیگیری قرار گیرد.

خسروپناه با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد رساله‌های دوره دکتری در مرحله پیش‌دفاع مردود می‌شوند، گفت: متأسفانه در بسیاری موارد دیده شده که این رساله از طرف استاد راهنما و مشاور حتی مطالعه نشده و اشکالات فنی و محتوایی در آنها کاملا مشهود و مبرهن هست که باید  این موارد به‌شدت مورد نظارت و پایش قرار بگیرد.

وی با توجه به راه‌اندازی سامانه‌های پژوهشیار و آموزشیار بیان کرد: این سامانه‌ها در مسیر تسهیل مسیر خدمات دانشجویی برای جلوگیری از رانت و فساد شکل گرفته و امید می‌رود با رفع نواقص پیش‌رو این حرکت ضابطه‌مند شکل نهایی خود را پیدا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088161

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =