مردم و نمایندگان ادغام دانشگاه‌ها را تحمل نمی‌کنند

نماینده مردم همدان در مجلس با با اشاره به طرح ساماندهی آموزش عالی گفت: چنین طرحی را نه مردم و نمایندگان تحمل می‌کنند؛ نه امکان‌پذیر است و تاکنون هر اقدامی صورت گرفته اعتراضاتی را در پی داشته است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طرح آمایش آموزش عالی سال 95 پس از تصویب توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، از سوی معاون آموزشی وزارت علوم به روسای دانشگاه‌ها و موسسات ابلاغ شد. طرحی که براساس آن قرار است آمایش سرزمینی آموزش عالی، رتبه‌بندی و اعتبارسنجی دانشگاه‌ها، ماموریت‌گرایی، تجمیع و ادغام موسسات آموزشی، تجهیز زیرساخت‌های مناسب برای دانشگاه‌ها، ایجاد تناسب میان تحصیل و نیازهای جامعه و تطبیق محتوای دروس دوره‌های آموزش عالی با نیازهای شغلی و تدوین طرح جامع نظام پذیرش و سنجش آموزش عالی صورت گیرد.

ساماندهی آموزش عالی که از اهداف اصلی این طرح است مدتی از سوی وزارت علوم در حال اجراست و برطبق آن برخی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی ادغام، تجمیع یا منحل خوهند شد مسئله‌ای که مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفته و چالشی را بین مثلث وزارت علوم، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی به وجود آورده است.

احمدحسین فلاحی نماینده مردم همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوزبا بیان اینکه طرح آمایش آموزش عالی مدتی است که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال اجراست و مورد اعتراض نمایندگان نیز قرار گرفته است، اظهار کرد: سوالات کمیسیون آموزش از وزیر علوم در چندین مورد درباره این طرح بوده است. قرار است طرح به این شروط اجرا شود که درباره دانشگاه هر شهری بخواهند تصمیم بگیرند؛ نماینده آن شهر، عضو کمیسیون آموزش و نماینده وزارت علوم در کنار یکدیگر حضور داشته باشند تا در نهایت تصمیم‌گیری صورت بگیرد. 

وی افزود: پس از این جلسات نیز بسیاری از نمایندگان همچنان درباره این طرح سوال داشتند که وزیر قولی مبنی بر بازنگری مجدد و لغو تصمیم قبلی داد که در حال حاضر اطلاعی ندارم وعده وزیر تحقق پیدا کرده است یا خیر.

نماینده مردم همدان  درباره آینده طرح آمایش اموزش عالی و ساماندهی دانشگاه‌ها گفت: پیشنهاد نمایندگان این بود که به جای آمایش ساختمانی، آمایش رشته‌ای و استادی انجام شود چراکه در بسیاری از دانشگاه‌ها رشته‌ها مازاد بر نیاز است.

به گفته فلاحی؛ آخرین تصمیم این بوده که کمیسیون آموزش، وزارت علوم را مشروط بر تصمیم‌گیری سه‌جانبه عضو کمیسیون، نماینده شهر و وزارت علوم کرده است که متاسفانه مطلع نیستم چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که نمایندگان به صورت کلی آیا طرح را مفید می‌دانند یا خیر عنوان کرد: ممکن است این طرح برای برخی از واحدهای دانشگاهی مانند پیام‌نور و آزاد اسلامی که در حال حاضر صندلی خالی و واحد اضافه دارند توجیه داشته باشد که دانشجویان خود را به مرکز دیگری منتقل کنند یا ساختمان را اجاره بدهند تا از هزینه‌هایشان کاسته شود اما درباره دانشگاه‌های دیگر توجیهی نخواهد داشت.

نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه چنین طرحی را نه مردم و نمایندگان تحمل می‌کنند؛ نه امکان‌پذیر است و تاکنون هر اقدامی صورت گرفته اعتراضاتی را در پی داشته است، یادآور شد: توزیع امکانات بسیار تاثیرگذار است که باید در این طرح دیده شود. منطقه‌ای که دار و ندارش تنها یک دانشگاه است و همان موجب توسعه و ارتقای علمی شهرشده حال اگر دانشگاهش حذف یا تجمیع شود و زیر نظر دانشگاه شهری دیگری فعالیتش را ادامه دهد برای مردم منطقه قابل تحمل نیست.

فلاحی در پاسخ به این پرسش که «آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند درباره چنین‌ طرح‌هایی تصمیم‌گیری کرده یا قانونگذاری کند» گفت: جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری است نه قانون‌گذاری. قانون‌گذاری وظیفه مجلس است و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید سیاستگذاری کرده و نباید در این حوزه ورود کند.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی وقتی جایگاه خود را در حد قانون‌گذاری تنزل می‌دهد مشکلاتی پیش می‌آید.

نماینده مردم همدان در مجلس برای جلوگیری از تعارضات بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: بنا براین شده در جایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود کرده است مجلس ورود نکند و در موضوعی که مجلس ورود کرده شورای عالی ورود نداشته باشد. هرچند جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در قانون اساسی بالاتر است؛ اما تقسیم کار به این صورت انجام شده است.

فلاحی در پایان درباره اینکه نظارت فعالیت‌های بر وزارت علوم وجود ندارد و این وزارتخانه به مجلس به عنوان رکن نظارتی بی‌اعتناست گفت: تا کنون چهار مرتبه وزیر را برای سوال به کمیسیون آموزش دعوت کرده‌یم؛ چندین مرتبه جلسه در وزارتخانه برگزار شده؛ با نمایندگان وزارت علوم جلسات متعددی برگزار شده است؛ اما متاسفانه مشکلات وجود دارد، حتی دیده‌می‌شود که رئیس جمهور هم مصوبات مجلس را نادیده می‌گیرد. فعلا در این دولت مشکلات این چنینی وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =