تدوین سند توسعه علم، فناوری و نوآوری در ۱۰ استان

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از تدوین سند توسعه علم، فناوری و نوآوری در ۱۰ استان کشور خبر داد و گفت: بر اساس این سند، رشته‌های دانشگاهی باید منطبق با نیازهای آن استان باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، غلامحسین رحیمی در نخستین جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی استان سمنان که به میزبانی دانشگاه سمنان برگزار شد، به وظایف شورای مدیریت استانی آموزش عالی اشاره کرد و اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای ارتقای آموزش عالی استان، سالم‌سازی محیط علمی از لحاظ غیر اخلاقی‌های علمی همانند اخلاق در پژوهش، استفاده از ظرفیت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و مراکز علمی کاربردی برای مهارت محور کردن فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یا به عبارتی کسب مهارت در کنار علم‌آموزی دانشجویان از جمله وظایف این شوراست.

وی همچنین بهره‌مندی از اعضای هیئت علمی قوی و باتجربه برای آموزش در رشته‌های تخصصی و آینده‌نگری آموزش عالی استان و برنامه‌ریزی برای آن را از دیگر وظایف شورای مدیریت استانی آموزش عالی استان‌ها برشمرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه ارتقای کیفی و توسعه فناوری از اهداف آموزش عالی است خاطر نشان کرد: برنامه‌های وزارت علوم در این راستا انجام خواهد شد و خواسته ما همکاری رؤسای همه دانشگاه‌ها در این زمینه است.

وی همچنین از تدوین سند توسعه علم، فناوری و نوآوری در ۱۰ استان کشور خبر داد و گفت: بر اساس این سند، رشته‌های دانشگاهی باید منطبق با نیازهای آن استان باشد.

ضرورت تقویت اثربخشی دانشگاه‌ها در محیط پیرامونی خود

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، در دانشگاه سمنان گفت: استان سمنان رشد بسیار خوبی در حوزه آموزش عالی دولتی غیرپزشکی در کشور داشته به طوری که مجموع ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های دولتی استان سمنان به نسبت جمعیت بالاترین در کشور است.

وی تصریح کرد: وزارت علوم تلاش می‌کند دانشگاه‌های موجود با کمک مدیران دانشگاه‌ها از نظر کیفی رشد بیشتری داشته باشند.

رحیمی افزود: علی‌رغم اینکه تعداد قابل توجهی از پروژه‌های بزرگ صنعتی و حساس و حیاتی در دانشگاه‌ها در حال انجام می‌باشد، اما پیوندهایی که باید بین دانشگاه و جامعه وجود داشته باشد هنوز عمق و وسعت زیادی نیافته است.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در مجموعه وزارت علوم ۳۴ تا ۳۵ هزار عضو هیئت علمی داریم و حدود ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری و حدود ۶۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد در حال تحصیل در دانشگاه‌های کشور هستند که به عنوان نیروی عظیم علمی محسوب می‌شوند و این ظرفیت هنوز به صورت یک جریان پیوسته و ملی در خدمت رفع نیازهای کشور قرار نگرفتند و فقط تعداد محدودی از آنان در انجام پروژه‌ها دخیل هستند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تقویت اثربخشی دانشگاه‌ها در محیط پیرامونی خود و سپس اثربخشی در بخش ملی و حتی بین‌المللی را از برنامه‌های وزارت علوم برای دانشگاه‌ها برشمرد و گفت: خوشبختانه از لحاظ علمی توفیقات شگرفی داشتیم و خبرهای خوب‌تری را از نظر میزان استنادات به مقالات دانشمندان و پژوهشگران ایرانی که در ژورنال‌های معتبر بین‌المللی چاپ شده در آینده نزدیک خواهیم داشت که این امر نشان‌دهنده کیفیت بالای مقالات دانشمندان و پژوهشگران ایرانی است.

رحیمی خاطر نشان کرد: تربیت نیروی انسانی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای کشورهای همجوار نیز نشان‌دهنده اثربخشی نظام علمی جمهوری اسلامی ایران، در فراتر از مرزهاست.

وی با اشاره به اینکه تعداد رساله‌ها و پایان نامه‌های تقاضامحور در کشور کم است، گفت: باید این بخش را تقویت و توسعه و عمق بخشید.

ارتقای کیفیت در حوزه تحقیقات؛ تضمینی برای کیفیت آموزش استادان

غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در ادامه سفر خود به استان سمنان با حضور در ششمین جلسه شورای دانشگاه صنعتی شاهرود در سال جاری که در محل تالار کوثر این دانشگاه برگزار شد، ضمن تاکید بر جدیت اساتید در امر تحقیقات و توسعه و ارتقای کیفیت در حوزه تحقیقات را تضمینی برای کیفیت آموزش اساتید عنوان کرد.

وی در این جلسه ضمن تبریک آغاز دهه مبارک فجر، پیروزی انقلاب اسلامی را فضای فراخی برای توسعه علمی عنوان کرد و گفت: بعد از جنگ تحمیلی دوران پرافتخار علمی ما با بیشترین دانشمندان، دوره اسلامی است که توانستیم در حوزه توسعه علمی به توفیقات ارزشمندی دست یابیم و این مهم حاصل زحمات اساتید می‌باشد.

رحیمی با اشاره به اهمیت حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی به خصوص دکتری در توسعه تحقیقات و از طرفی کاهش متقاضی آموزش عالی طی سال‌های اخیر، به بیان توضیحاتی در خصوص لزوم طرح آمایش آموزش عالی پرداخت و دانشگاه صنعتی شاهرود را با توجه به داشتن پتانسیل‌های موجود دانشگاهی مستقل مطرح کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تاکید بر دوره پسادکتری در آینده و اهمیت اخذ دستیار پژوهشی به بیان نکاتی در این امر پرداخت و کشش کمی این موارد را حول نکاتی مطرح کرد و افزود: درآمد بیرونی استاد، گرنت اساتید (گرنت داخلی)، توسعه سراسری دوره‌های کوتاه مدت تحقیقاتی دانشجویان دکتری و گرنت محور کردن پذیرش دانشجویان دکتری از جمله موارد حائز اهمیتی است که بر اساس استانداردهای بین‌المللی و بر اساس گرنت و تحقیقات کارفرمایی است.

وی با بیان توضیحاتی در خصوص اثربخشی و تحقیقاتی بودن گزارش‌ها، تاکید کرد: همه توفیقات در تهیه مقاله خلاصه نمی‌شود و با وجود شرایط موجود در دانشگاه صنعتی شاهرود باید مراکز تحقیقاتی و پژوهشی افزایش یابد چرا که دانشگاهی مطرح خواهد ماند که با روندهای جدید خودشان را تطبیق دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =