واکاوی حوادث تروریستی در عراق؛ دموکرات‌های آمریکا داعش را احیا می‌کنند؟

همزمانی حوادث تروریستی اخیر در عراق با تکیه‌زدن «جو بایدن» بر کرسی قدرت در آمریکا نشان می‌دهد که دولتِ دموکرات واشنگتن اندیشه احیای داعش را در سَر می‌پروراند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، رامین حسین آبادیان کارشناس مسائل منطقه در یادداشتی که متن آن را در اختیار ایسکانیوز قرار داده به بررسی موضوع همزمانی روی کار آمدن بایدن رئیس جمهور آمریکا با احیای فعالیت های داعش در عراق پرداخته است.

متن یادداشت به شرح زیر است:

طی روزهای گذشته حوادثی در عراق به وقوع پیوسته است که شواهد و قرائن، جملگی شائبه نقش‌آفرینی طرف‌های خارجی در این حوادث را تقویت می کنند. در ابتدا این انفجارهای انتحاری دوگانه در عراق بودند که پایتخت این کشور را به لرزه درآوردند. طبق آخرین گزارش‌ها، به دنبال انفجارهای مذکور دستکم ۳۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ تَن به شدت زخمی شدند.

اما این پایان کار نبود و تنها به فاصله ۳ روز یک حادثه امنیتی دیگر در عراق به وقوع پیوست. ماجرا از آنجا آغاز شد که تروریستهای تکفیری داعش برای نفوذ در استان «صلاح‌الدین» به این استان یورش بردند. پس از این یورش، درگیری‌های شدیدی میان «تیپ ۳ لشکر ۲۲» وابسته به «الحشد الشعبی» و تروریست‌های تکفیری داعش اتفاق افتاد. این درگیری‌ها در منطقه «العیث» اتفاق افتاد و به دنبال آن ۱۲ نیروی «الحشد الشعبی» به شهادت رسیدند.

حوادث امنیتی مذکور در عراق واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. درهمین ارتباط، «سید عمار حکیم» رهبر جریان «حکمت ملی» عراق بر لزوم تشدید تلاش‌های اطلاعاتی و کنار گذاشتن شیوه‌های معمول در رفع شکاف‌های امنیتی و در پیش گرفتن سیاست حملات پیش‌دستانه علیه مخفیگاه‌های تروریست‌ها و هسته‌های خفته آن به ویژه‌ در مناطق ناامن‌ تاکید کرد.

رهبر جریان حکمت ملی در پایان از همه نیروهای امنیتی خواست تا برای حفظ دستاورهای امنیتی و جلوگیری از افت وضعیت امنیتی به ویژه در استان‌های آزاد شده از چنگ داعش، آمادگی خود را افزایش دهند. در همین‌ حال، ائتلاف «الفتح» به رهبری «هادی العامری» نیز با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: «تروریست‌های تکفیری داعش بار دیگر جرأت کردند تا بخشی از سرزمین عراق در استان صلاح الدین را مورد تعرض قرار دهند. با این حال، رزمندگان الحشد الشعبی ضربات بسیار سخت و سهمگینی را به آنها وارد کردند».

از سوی دیگر، «نصر الشمری» معاون دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» عراق نیز انگشت اتهام در خصوص حوادث امنیتی اخیر در عراق را به سمت ایالات متحده آمریکا نشانه رفت و تأکید کرد: «گروه‌های مقاومت عراق جنگ را به زمین حامیانِ تروریست‌های تکفیری داعش خواهند کشاند. مقامات از آمادگی کامل برای همکاری با دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور برخوردار است».

نکته قابل تأمل در سلسله حوادث امنیتی در عراق همزمان شدن این حوادث با روی کار آمدن «جو بایدن» شخصیت دموکرات آمریکا به عنوان رئیس‌جمهور جدید این کشور است. بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی همزمان شدن تحولات امنیتی در عراق با تکیه زدن «بایدن» بر کرسی قدرت را بی‌ارتباط نمی‌دانند. از همین‌ روی، به نظر می‌رسد که نقش‌آفرینی احتمالی دولت دموکرات‌های آمریکا در حوادث اخیر عراق با هدف ارسال پیامی به دولتمردان این کشور صورت گرفته است.

با توجه به سوابق تیره و تاریک دموکرات‌های ایالات متحده آمریکا در تأسیس و تشکیل سازمان تروریستی داعش در منطقه، اکنون این سؤال مطرح شده است که آیا «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا طرح احیای داعش در عراق را در دستور کار خود قرار داده است؟ سلسله حوادث اخیر در عراق و ناامنی‌های فراگیر در این کشور موجب شده است تا بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی به سؤال مذکور، پاسخ مثبت دهند.

در واقع، خودِ شخصیت‌ها و مقامات ارشد آمریکایی نیز پیشتر به نقش‌آفرینی دموکرات‌ها در شکل‌گیری سازمان تروریستی ـ تکفیری داعش اذعان داشته‌اند. به عنوان نمونه، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا چندی پیش صراحتا اذعان کرد که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور دموکرات اسبق این کشور، داعش را ایجاد کرد. ترامپ همچنین در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ از «اوباما» و «کلینتون» به عنوان «بنیانگذاران داعش» یاد کرد.

حال این سؤال افکار عمومی را به خود مشغول ساخته است که آیا بنیانگذارانِ دیروز داعش در منطقه، امروز در کسوت احیاگرانِ این گروه تروریستی-تکفیری نقش‌آفرینی می‌کنند؟ سابقه تاریک دموکرات‌ها در تأسیس داعش موجب شده است تا اکثریت قریب به اتفاق عراقی‌ها-از مردم گرفته تا احزاب و جریان‌های سیاسی-به سیاست‌ها و استراتژی‌های دولت جدید واشنگتن در قبال عراق به دیده تردید بنگرند.

افزون بر تمامی آنچه که گفته شد، مردم، احزاب و جریان‌های سیاسی و نیز مقامات رسمی عراق به خوبی می‌دانند کسی که امروز بر کرسی قدرت در آمریکا تکیه زده است، همان کسی است که پیشتر تئوری تجزیه کشورشان به ۳ بخش شیعی، سنی و کُردی را مطرح کرده بود؛ تئوری‌ای که هدف اصلی و اساسی از آن فراهم کردن زمینه برای تجزیه خاک عراق بود. لذا این مسأله نیز موجب شده است تا همگان نسبت به رویکرد دولت جدید واشنگتن در قبال عراق، نگاه و نگرشی منفی داشته باشند.

به هر حال، شواهد و قرائن جملگی حکایت از آن دارند که «جو بایدن» به دنبال احیای میراث شوم «باراک اوباما» در عراق است تا از این رهگذر اهداف مهمی را محقق سازد که به نظر نمی‌رسد، این اهداف با تداوم حضور نظامیان آمریکایی در خاک عراق بی‌ارتباط باشد. در واقع، آمریکایی‌ها از طریق ایجاد ناامنی در عراق به دنبال یافتن توجیهی برای تداوم بقای حضور نظامی خود در خاک عراق هستند.

آنها تلاش می‌کنند اوضاع امنیتی عراق را با مشکل مواجه سازند تا بدین ترتیب، از خلأ امنیتی در این کشور به عنوان دستاویزی برای تداوم حضور نظامی خود بهره‌برداری کنند. احیای تروریست‌های تکفیری داعش در عراق با همین هدف صورت می‌پذیرد. اکنون باید منتظر ماند و دید سیاست اعلامی دولت دموکرات آمریکا در قبال عراق چگونه خواهد بود.

* کارشناس مسائل منطقه

کد خبر: 1088303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =