عدالتی که مردم می‌خواستند محقق نشد

در طول 40 سال انقلاب اسلامی، اقدامات زیادی در حوزه تحقق عدالت انجام شد؛ اما به گفته مقام معظم رهبری، عقب افتادگی‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد و آن توفیقاتی که در زمینه استقلال، آزادی و استکبارستیزی به دست آورده‌ایم، به دلایل مختلفی در حوزه عدالت به دست نیاورده‌ایم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تحقق عدالت پس از انقلاب اسلامی یکی از موضوعات مهمی است که در بسیاری از محافل سیاسی و دانشگاهی مورد بحث قرار گرفته است؛ با نگاهی گذرا به شعارهای ابتدایی انقلاب و همچنین رویکرد حضرت امام(ره) نسبت به مسئله عدالت در حکومت اسلامی، می‌توانیم به اهمیت موضوع پی ببریم. با این حال با گذشت بیش از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، آنچنان که باید و شاید کارنامه موفقی را در حوزه عدالت شاهد نیستیم. مسئله‌ای که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید کرده‌اند.

در همین راستا، عطاالله بیگدلی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره چالش‌های تحقق عدالت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: نوع شعارهای مردم در ابتدای انقلاب اسلامی، به روشنی نشان دهنده این است که یکی از مهم‌ترین آرمان‌های حضرت امام(ره) و انقلاب به تبع آرمان‌های دینی و اسلامی، مسئله عدالت بوده است.

وی افزود: عدالت دارای وجوه روشن و مبهم است؛ به طور معمول اهدافِ عدالت روشن اما راهکارهای تحقق آن، مبهم و بحث‌برانگیز است. به نظر می‌رسد آن چیزی که ملت ایران در ابتدای انقلاب به دنبال آن بود و در اصل سوم قانون اساسی نیز بر آن تصریح شده است، جلوگیری از شکاف میان فقیر و غنی در جامعه بوده است.

بیگدلی ادامه داد: در واقع مطالبه مردم نسبت به تحقق عدالت این بود که هیچ فقیری در کشور وجود نباشد و حاشیه‌نشینی در شهرها رواج پیدا نکند. در طول 40 سال انقلاب اسلامی، اقدامات زیادی در حوزه تحقق عدالت انجام شد اما به گفته مقام معظم رهبری، عقب افتادگی‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد و آن توفیقاتی که در زمینه استقلال، آزادی و استکبار ستیزی و... به دست آورده‌ایم، به دلایل مختلفی در حوزه عدالت به دست نیاورده‌ایم.

تحقق عدالت در سایه جهان سرمایه داری بسیار مشکل خواهد بود

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما امروز ذیل جهان سرمایه‌داری زندگی می‌کنیم؛ به همین دلیل تحقق مسئله عدالت در سایه جهان سرمایه‌داری بسیار مشکل خواهد بود. البته جهان سرمایه‌داری نیز در ابتدای امر بر پایه عدالت شکل گرفته است اما به تدریج مشخص شد که فرآیند بی عدالتی را در ذات خود به همراه دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به این موضوع، تا زمانی که شیوه‌های تولید و مصرف و انباشت سرمایه در نهادهایی مانند بانک و بورس بر مبنای نظام سرمایه‌داری قرار گرفته باشد، مسئله عدالت محقق نخواهد شد. البته استفاده نکردن از ساختارهای نظام سرمایه داری و جلوگیری از انباشت سرمایه در بانک‌ها، مقداری مشکل است با وجود این، ما باید تغییر در ساختارهای کشور و جلوگیری از رفتن به سمت نظام سرمایه‌داری در اولویت‌های خود قرار دهیم.

بیگدلی تصریح کرد: فاصله گرفتن از سرمایه‌داری، اقتصاد جهانی و بسیاری از ارزش‌های حاکم بر جهان، می‌تواند آینده‌ روشنی را برای انقلاب اسلامی در زمینه عدالت رقم بزند.

دچار عقب ماندگی از لحاظ توسعه پایدار نیستیم

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه عدالت گفت: دستاوردهای کشور را می‌توانیم به دو دسته تقسیم‌بندی کنیم؛ دسته اول دستاوردهای جاری کشور محسوب می‌شود که آن را باتوجه به بهبود زندگی عموم مردم از طریق پیشرفت تکنولوژی‌ ارزیابی کنیم.  جمهوری اسلامی نیز از این دستاوردها عقب نمانده است به طوری که بر خلاف تبلیغات رسانه‌های ضد انقلاب، از لحاظ توسعه پایدار دچار عقب‌ماندگی نیستیم.

وی افزود: دسته دوم، دستاوردهای مختص انقلاب اسلامی است؛ به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که بعد از انقلاب اسلامی در کشور رخ داده، توجه ویژه به محرومین و محرومیت زدایی از طریق تشکیل نهادهای خاص مانند کمیته امداد و بنیاد مستضعفان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی تا حدودی نیز در زمینه تغییر سبک زندگی مسئولان دارای کارنامه متوسط است. به طوری که سبک زندگی مسئولان نسبت به قبل از انقلاب به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. این نکته را نباید فراموش کنیم که مردم ایران دارای گرایش‌های عدالتخواهانه هستند؛ به همین دلیل، سطح توقع مردم نسبت به مسئله عدالت بسیار بالا است و باید برای آن برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =