لزوم گسترش روابط ایران و روسیه/تقویت رویکرد«نگاه به شرق»

باتوجه به شرایط موجود بین المللی و نزدیکی مجدد دیدگاه های اروپا و آمریکا در دوره بایدن و البته تداوم سیاست فشارعلیه ایران، لازم است رویکرد نگاه به شرق و گسترش همکاری ها با کشوری چون روسیه تقویت شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، باتوجه به شرایط پیش آمده از بعد از خروج آمریکا از برجام و تحت شدیدترین فشارها قرار دادن ایران با سیاست های تحریمی آمریکا به منظور محدود کردن توان ایران و البته با هدف انزوای بین المللی تهران و کاهش قدرت آن در کشورهای منطقه ای، مسئولین سیاست خارجی توجه بیشتری را به کشورهای شرق معطوف کردند تا از گزینه های موجود استفاده شود.

پس از خروج آمریکا از برجام و البته عدم انجام تعهدات اروپایی ها در قالب آن قرارداد، لزوم توسعه ارتباطات ایران با کشورهای شرقی و قدرتمندی همانند چون روسیه و چین بیش از پیش احساس شد که به موجب آن در سال های اخیر شاهد افزایش همکاری های دو جانبه هستیم.  

آنچه برای ایران و برای هر کشور دیگری از سیاست خارجی اهمیت دارد تامین منافع ملی است و البته که بدین منظور با هرکشوری به استثنای برخی موارد ایران ارتباط داشته و دارد.

روابط ایران و روسیه پس از توافق هسته ای ایران موسوم به برجام، به دنبال آن همکاری ایران روسیه در منطقه و به طور خاص در پرونده سوریه و همچنین حمایت های روسیه در سازمان های بین المللی از مواضع ایران از اهمیت مضاغفی برخوردار شده است.

در همین خصوص برخی کارشناسان معتقدند امروز فرصت عالی جهت شکوفایی روابط اقتصادی میان دو طرف بخصوص درشرایط تحریم ها و شیوع کرونا ایجاد شده است.

سطح تبادلات تجاری ایران و روسیه مناسب نیست

هرچند مبادلات تجاری میان ایران و روسیه، به رغم شیوع کرونا، کاهش پیدا نکرده، اما تهران و مسکو، سطح روابط و مناسبات تجاری را متناسب با روابط راهبردی دو همسایه نمی‌دانند.

مناسبات کلی در زمینه های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر حوزه ها میان ایران و روسیه در حال حاضر در شرایط خوبی قرار دارد اما با این وجود روابط اقتصادی تهران و مسکو با داشتن توانمندی ها و ظرفیت های بالا در سطح مطلوبی نیست و البته تلاش هایی از هر دوطرف برای رفع موانع و مشکلات  اقتصادی در جریان است.

مسئله بانکی و مالی یکی از موانع مهم و تاثیرگذار گسترش روابط تجاری میان دو کشور به حساب می آید که ضروری است جهت رفع این مشکل اقدامات گسترده و جدی صورت گیرد.

روی کارآمدن بایدن و لزوم نزدیکی بیشتر تهران و مسکو

از طرف دیگر هم، شرایط امروز عرصه بین الملل به نحوی است که با روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، مجدد اروپا دیدگاهش با سیاست های کاخ سفید همسو شده و این مسیر قابل پیش بینی با گذر زمان بیشتر هم خواهم شد.

بنابراین، طبیعی است که موضوعاتی چون برجام و آینده روابط میان ایران و اروپا تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرد و بهتر آن است که مسئولین مرتبط در این خصوص با هوشمندی بهتر و بیشتری اقدام کنند و ریل گذاری سیاست خارجی ایران بر اساس آنچه که مورد تاکید رهبری است مبنی بر رعایت اصول «دیپلماسی متوازن» پیش رود.

رعایت این اصل به معنای در نظر گرفتن منافع ملی در سیاست خارجی است، به نحوی که مسئولین دستگاه دیپلماسی به این مهم برسند که قبله عالم دیگر غرب نیست، دیگر زمان آنکه بگوییم همه مزیت ها و فرصت ها گره خورده به ارتباط با غرب است گذشته است.

رعایت اصل «دیپلماسی متوازن» تامین کننده منافع ملی است

امروز زمانی است که کشورهای آفریقایی، کشورهای آسیای میانه و شرقی ها و البته کشورهای آمریکای جنوبی از توانمندی ها و ظرفیت های بالایی در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تجاری برخوردار هستند که در صورت تدوین برنامه ای بلند مدت و کاربردی می توانیم با رعایت اصل دیپلماسی متوازن منافع ملی را بیش از پیش تامین کنیم.

در پایان آنکه امیدواریم، با در نظر گرفتن تجارب سال های اخیر در خصوص ارتباط و توجه به کشورهای غربی و امید بستن عده ای در داخل به آنها، در پیشبرد «نگاه به شرق» عزم و اراده جدی تری را از خود نشان دهیم و البته که همچنان یکی از سیاست های راهبردی ما جهت خروج از شرایط تحریمی، توسعه روابط تجاری با کشورهای منطقه ای و همسایه است.

کد خبر: 1088519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =