خط در نظام دانشگاهی جایگاه خود را پیدا نکرده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: خط به معنی هنر اصیل کتابت ایرانی هنوز نتوانسته در نظام دانشگاهی آنچنان که باید و شاید جایگاه خود را پیدا کند و صرفاً به‌عنوان یک مهارت دیده می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، نخستین انجمن مستقل خوشنویسان در دانشگاه‌های کشور با حضور محمدمهدی طهرانچی و محمودرضا آقامیری به‌صورت آنلاین و مهدی اقراریان و استادان برجسته خوشنویسی مانند  استاد غلامحسین امیرخانی، استاد امیراحمد فلسفی و الهه خاتمی و سایر استادان ایران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند و رباط‌کریم و سایر مسئولان شهری شهرستان رباط‌کریم از جمله فرماندار این شهرستان افتتاح شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم با ارسال پیام تصویری به‌صورت آنلاین و زنده ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها  و روز زن، دهه فجر انقلاب اسلامی و ولادت امام خمینی(ره) ضمن ابراز خشنودی از آغاز گسترش یک طرح مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی پرند و رباط‌کریم گفت: واقعیت این است که ما در تبدیل دانش بومی و نهان که سینه به سینه نقل شده، به دانش کلاسیک و آشکار ناموفق بودیم.

دکتر طهرانچی اضافه کرد: نقاشی یک هنر وارداتی به کشور ما محسوب می‌شد، به طوری که پس از نخستین اعزام دانشجو به غرب در زمان عباس میرزا از هر سه نفر یک نفر برای نقاشی به فرنگ اعزام شده بود، بنابراین نقاشی در نظام دانشگاهی در مراتب مختلف دانشگاهی جای گرفت.

استاد امیرخانی حوزه خط ایرانی را در انجمن خوشنویسان به نیکی پیش برد

وی عنوان کرد: اما خط به معنی هنر اصیل کتابت ایرانی هنوز نتوانسته در نظام دانشگاهی آنچنان که باید و شاید جایگاه خود را پیدا کند و صرفاً به‌عنوان یک مهارت دیده می‌شود و آنچه که امروز  بین انجمن خوشنویسان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند و رباط‌کریم اتفاق می‌افتد نویدبخش حرکتی است که با پشتوانه‌ دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی ـ ایرانی استاد محمود فرشچیان افق‌های جدیدی را باز می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استاد امیرخانی بیان کرد: استاد امیرخانی حوزه خط ایرانی را به کمک سایر استادان در انجمن خوشنویسان به نیکی پیش برد و باید یک پیوند جدّی بین خط و حوزه دانشگاهی داشته باشیم.

دکتر طهرانچی متذکر شد: روح جوانان ما با هنر، متعالی می‌شود و خط عرصه‌ای است که می‌تواند جوان دانشگاهی را زیباشناس کند و به زیبایی‌های پیرامونش توجه بدهد، بنابراین باید انجمن خوشنویسان را به‌عنوان یک مهارت زیباشناسی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی توسعه دهیم.

وی در ادامه توضیح داد: اعلام آمادگی می‌کنم که در ۵۰۰ واحد دانشگاهی، مرکز و آموزشکده در سراسر کشور آماده‌ایم که عرصه هنر خط را که یک هنر بومی است به دانشجویان در یک همکاری تنگاتنگ انتقال دهیم، امیدوارم که خط و تذهیب (مجموعه‌ای که می‌تواند دانشجوی ما را به کمال برساند) در بیان تصویرسازی و ذهن خلاّق بر روی کاغذ موثر واقع شود و احساس، تعقل و تجلّی محبت را بیش از پیش متصور کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: ایرانی خوش می‌نگارد، همانطور که خیلی زیبا فکر می‌کند. زیبا می‌نویسد و فرهنگ عمیق و زیبایی دارد. روح ایرانی همراه با زیباشناسی است. خداوند خالق زیبایی است و زیبایی را دوست دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =