آیین اختتامیه همایش ملی مجازی پاندمی کرونا و پدافند غیرعامل

با برگزاری آخرین پنل تخصصی همایش ملی پاندمی کرونا و پدافند غیرعامل، با عنوان پنل سلامت، آموزش و فناوری، این همایش با حضور مشاور عالی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی خاتمه یافت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، خلیل علی محمدزاده مدیرگروه تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران و رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری اقتصاد و سلامت، به عنوان مدیر این پنل، مطالب خود را با عنوان "استراتژی های مبارزه با کرونا و نقش رهبری معظم انقلاب در مدیریت کرونا" ارائه داد.

 علی محمدزاده، تلاش در حوزه گفتمانی و فرهنگ‌سازی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی را یکی از اقدامات مهم ایشان در مبحث کرونا خواند و گفت: اگر حمایت‌های معنوی و عملی ایشان از اقدامات وزارت بهداشت نبود و ایشان ظرفیت‌های علمی، اجرائی، انسانی و اقتصادی سازمان های مهم کشور را در خدمت اهداف و برنامه های وزارت بهداشت بسیج نمی‌کردند، این وزارتخانه به همین موفقیت نسبی هم نائل نمی شد.

وی با بیان اینکه پیک چهارم این ویروس از اسفند ماه سال جاری شروع و تا خرداد ماه سال آینده ادامه خواهد داشت، گفت: باید خیلی مواظب بوده و مراقبت های شدیدی را اعمال کنیم تا باز هم گرفتار نشویم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد و سلامت، احتمال دستکاری در کروناویروس و ممنوعیت اکید ورود واکسن های آمریکایی و انگلیسی را موضوعات مهمی خواند که رهبری نسبت به آنها اعلام هشدار کرده و دستور اکید دادند؛ به نحوی که مسئولان سازمان بهداشت جهانی اعلام کردند که رهبران کشورها حق دارند که نگران سلامت مردم خود باشند.

وی واکسن ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، واکسن موسسه واکسن سازی رازی، واکسن شرکت دانش بنیان و واکسن انستیتوپاستور ایران را از جمله واکسن‌هایی ذکر کرد که ساخت آنها در کشورمان در دستور کار است.

وی در ادامه اعلام کرد: طبق یک نظرسنجی داخلی میزان بی اعتمادی هموطنان مان نسبت به واکسن ایران ۱۰ درصد اما نسبت به واکسن فایزر بیش از ۵۴ درصد است.

مدیرگروه تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در تایید این مطلب که هر جا که رهبری ورود پیدا می‌کنند با پشتوانه تخصصی، مشاوره‌ای و علمی قوی بی نقص تریناظهارنظرها را ارائه می دهند، گفت: در بیش از 26 موردی که ایشان در خصوص کرونا سخنرانی کرده‌اند تاکنون هیچ کدام از سخنان ایشان نقض نشده است؛ این در حالی است که وزارت بهداشت که متولی امور سلامت است و از آن همه پشتوانه علمی برخوردار است در طول این مدت بارها حرف خود را پس گرفته یا عوض کرده است.

نورالدین بختیاری عضو هیئت علمی واحد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان این واحد دانشگاهی، که عنوان نویسنده مسئول مقاله منتخب این همایش را کسب کرده بودند، دومین سخنران این نشست تخصصی بود که سخنرانی علمی خود را با عنوان "پیشگیری و قطع زنجیره اپیدمی کووید ۱۹ با روش شستشوی دهان و بینی؛ محلول ناردین 19 غیرفعال کننده مؤثر در ویروس سارس کو-2 و آنفلوآنزای H1N1" ارائه داد.

 بختیاری با بیان این مطلب که محلول ناردین ۱۹ غیر فعال کننده موثر در ویروس سارس کو-2 و آنفولانزای H1N1 می باشد، به ساختار ویروس سارس کو-2 و نحوه ورود آن به بدن و همچنین شیوه اثرگذاری آن بر بافت های بدن پرداخت و عملکرد داروهای مؤثر جهت جلوگیری از تکثیر این ویروس را مورد بررسی قرار داد.

وی در ادامه به مراحل تهیه فرمولاسیون این محلول دهان شویه و بینی شویه ابداعی، اثرات آن بر ویروس و همچنین شیوه جلوگیری از گسترش و تکثیر ویروس پرداخت.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد تهران شمال، تصریح و تاکید کرد که ادعای ما در تهیه این محلول، کاهش تکثیر ویروس و پیشگیری از ابتلاء و شیوع ویروس است و گفت: بر مبنای نتایج تایید شده مراکز تحقیقاتی کشور، ما توانسته‌ایم از طریق این محلول ۵۱۲ واحد از ویروس را طی 2 دقیقه تنها به 2 واحد تقلیل دهیم.

بختیاری در پایان سخنان خود مجددا تاکید کرد که علیرغم کسب این موفقیت ما هیچ ادعایی برای درمان این بیماری نداشته و نداریم و دستاورد ما در حوزه پیش گیری از ابتلاء به این ویروس است و معتقدیم که پیشگیری همچنان بهتر از درمان است.

در ادامه این نشست محمد اسماعیل اکبری مشاور عالی وزیر بهداشت و رئیس مرکز تحقیقات سرطان و رئیس انجمن آموزش پزشکی، مطالبی را با عنوان "مدیریت کرونا؛ بایسته ها و ضعف ها" ارائه داد.

 اکبری، ویروس کرونا را مخلوقی خواند که بشر را مجبور به کارهایی کرده است که در شرایط عادی به سادگی زیر بار انجام آن نمی‌رفتند.

وی با بیان اینکه مجموع وزنیِ ویروس کرونایی که در سرتاسر جهان پخش شده است، حدود ۱۰ گرم است، گفت: این ویروس از مظاهر قدرت خداوند و عجز بشر است.

مشاور عالی وزارت بهداشت، چهار عامل ملت، تولیت، حکومت و حاکمیت را عوامل موثر در اجرای هر طرح و برنامه اجتماعی خواند و گفت: مهمترین توانمندی ملت، توانمندی ذهنی اعتقادی و عملی آن ملت است.

 وی در بحث تولیت نیز گفت: متولی این ویروس وزارت بهداشت و دانشگاه های مرتبط سراسر کشور است اما حکومت، عاملی است که بخش ها را به هم متصل کرده و باعث هم افزایی آنها می شود و جایگاه راهنمایی حکومت را داراست.

رئیس انجمن آموزش پزشکی حاکمیت را متولی حوزه های سیاستگذاری و اِعمال فهم و ادراک خواند و گفت: اگر این ساختار را درست بشناسیم و این چهار مجموعه با هم هماهنگ و متحد وارد عمل شوند، موفقیت کسب خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت: در کشورهای ثروتمند دنیا هنوز این هماهنگی لازم بین این چهار مجموعه اتفاق نیفتاده است و به این دلیل است که علیرغم صرف هزینه های مالی بسیار گزاف، هنوز توفیق چندانی کسب نکرده اند.

اکبری با بیان نمونه هایی از عملکرد کشورهای ویتنام، چین و سنگاپور در مقابله موفقیت‌آمیز با اپیدمی کرونا به تشریح جزئیات و اثرات ارزشمند طرح شهید سلیمانی پرداخت.

 وی با برشمردن برخی از نقاط ضعف و قوت عملکرد وزارت بهداشت در مراحل مختلف مقابله با کرونا گفت: کمبود مراکز ایزولاسیون از جمله نقاط ضعف عملکردی مقابله با کرونا است که متاسفانه هنوز هم در بیشتر مناطق کشور وجود دارد.

مشاور وزیر بهداشت در خصوص بحث واکسیناسیون کرونا با اشاره به این آمار که تا به امروز در چین فقط حدود ۶ درصد، در آمریکا 2 تا 2.5 درصد و در روسیه ۲ درصد جمعیت کشور موفق به دریافت واکسن شده‌اند، گفت: یکی از علل بی اعتمادی جهانیان به واکسن های کرونا این واقعیت است که سریع ترین واکسنی که انسان تا به حال ساخته است ۱۰ تا ۱۱ سال طول کشیده است اما واکسن های کنونی در کمتر از یک سال ساخته شده اند.

 وی گفت: با توجه به اینکه هیچ کاری برای مصون سازی کودکان و نوجوانان انجام نمی شود حتی اگر یک شبه تمام ایران را واکسینه کنیم باز هم ایمنی ایجاد نخواهد شد و به ایمنی گله ای هم نخواهیم رسید؛ لذا پیش‌بینی می‌شود این واکسن تا ۷ سال دیگر مهمان ما باشد.

 اکبری در پایان سخنان خود با بیان این موضوع که جهالت و خجالت دو دشمن اصلی سلامت هستند، توصیه کرد که همه حرف‌هایی که در مورد واکسن شنیده می شود را با این دو مولفه جهالت و خجالت سنجیده و راستی آزمایی کنید.

آخرین سخنران این پنل دکتر سینا لاله، دکترای مدیریت فناوری و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، مطالب خود را با عنوان "کرونا و تاب آوری ملی با رویکرد فناورانه" ارائه داد.

 لاله در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به گزارش مؤسسه جهانی مکنزی گفت: سال ۲۰۲۰ سال تلاطم هایی بود که تاب آوری را محک زدند.

 وی با بیان اینکه کرونا و اپیدمی کرونا چند وجهی است و هم در حیطه ملی و هم در عرصه های بین المللی بر کشورها اثر گذاشته است، گفت: ریسک ها و چالش های عمده جهانی از نگاه موسسه مکنزی مخاطرات زیست محیطی، درآمد اقتصادی، ریسک تاب آوری، حفظ جان و معیشت و شغل های در معرض خطر، دورکاری در پی هم گیری و اولویت بندی سلامت در ۱۰ سال آینده از مهمترین مخاطرات جهانی هستند.

دکتر لاله با برشمردن فرصت‌های جدید و در حال ظهور و تقویت بنیاد ها در بازاریابی پس از پاندمی کرونا، گفت: دوگانگی سلامت و اقتصاد در طول اپیدمی کرونا مهمترین دوگانگی در در سطح جهان و در موضوع مدیریت این اپیدمی بوده و هست و در بسیاری مواقع سیاستگذاران ناچار به انتخاب بین اقتصاد و سلامت بوده و خواهند بود.

وی ضمن تعریف تاب آوری، تاب آوری را توانایی و قابلیت یک عملکرد اثربخش و فعال در مواجهه با بحران‌ها خواند و گفت: تاب‌آوری به معنای داشتن عملکردی با ثبات در شوک ها و چالش هاست.

لاله ضمن تاکید بر این موضوع که کشورهایی در اپیدمی کرونا موفق تر بوده اند که قبلاً تجربه اپیدمی های مشابه آن را داشته اند، گفت: طبق گزارش مجامع علمی جهانی، دنیا حداقل تا ۷ سال دیگر درگیر موضوع کرونا خواهد بود.

این مدرس دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، ساختار هر کشور را متشکل از پنج زیر سیستم اقتصادی، زیست‌محیطی، حکمرانی، زیرساخت‌های حیاتی و زیرسیستم اجتماعی خواند و گفت: در بحث اپیدمی کرونا در دنیا، عملا منافع اقتصادی سرمایه داران بر حفظ سلامت مردم اولویت دارد زیرا اگر ۱۰ ثروتمند اول دنیا تمام مردم دنیا را با هزینه شخصی خود واکسینه می کردند باز هم همان ۱۰ نفر ثروتمندترین های دنیا باقی می ماندند، اما علت اینکه این کار را نمی کنند را می‌توان در تراکنش های مالی بسیار بالای شرکت های آنان و کسب ثروت های هنگفت ناشی از استمرار شرایط کرونا برای ثروتمندانی چون مالک شرکت آمازون رهیابی کرد.

در انتهای این جلسه دکتر خالدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و دبیر علمی این همایش، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قبل از انقلاب، شهدای انقلاب، شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم، مدافعین سلامت و شهدای دانشمند کشور، گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی، هر واحد دانشگاهی رسالت‌های خاصی را علاوه بر وظایف معمول خود بر عهده گرفته است که واحد تهران شمال نیز محوریت دانشی در حوزه توسعه دریا و پدافند غیرعامل را بر عهده دارد و به صورت جامع به این موضوعات پرداخته و از ظرفیت‌های دانشی و پژوهشی کلیه واحدهای دانشگاه آزاد و حتی دانشگاه های سراسری استفاده می کند.

وی با اظهار اینکه در اولین گام از برنامه پایش، ۷۵۰ موضوع پایان نامه در حوزه پدافند غیرعامل توسط دانشجویان اخذ شده که طی آن بیش از ۱۵۰۰ استاد در این حوزه فعال شده‌اند، گفت: ما معتقدیم که در آینده دستاوردهای بسیار زیاد و اثرگذاری خواهیم داشت که بسیاری از آنها در سطح کشور کم نظیر خواهند بود.

خالدی در قسمت دیگری از سخنان خود، مراحل برگزاری این همایش را از ایده تا اجرای آن تشریح کرد و گفت: ما سعی کردیم در این همایش تمام مباحث مربوط به کرونا را بررسی کرده و به همین منظور ۶ پنل تخصصی با موضوعات کرونا و سبک زندگی، کرونا و حقوق و روابط بین الملل، کرونا و اقتصاد، کرونا و مدیریت، کرونا و رسانه و فضای مجازی و نهایتاً کرونا و سلامت و فناوری و آموزش را برنامه‌ریزی کردیم.

وی یکی از دلایل برگزاری این همایش را تقویت بنیه علمی کشور ذکر کرد و گفت: این همایش فضایی را برای شروع گفتمان علمی در این عرصه ایجاد کرد.

دبیر علمی همایش ملی پاندمی کرونا و پدافند غیرعامل، در خصوص عمق تغییرات ناشی از کرونا در شرایط پیش از کرونا، گفت: امروز یک دانشگاه، یک شهرداری و یا یک سازمان خدمات رسان را نمی‌توان مانند  دو یا سه سال قبل و حتی قبل از شیوع کرونا مدیریت کرد؛ لذا باید به این باور رسید که موضوع تغییر در مدیریت کلان جامعه بسیار مهم و ضروری است.

در پایان با تأکید بر این نکته که دانشگاه به عنوان بسترساز تحولات اساسی جامعه، هم باید خود را نسبت به شرایط قبل از اپیدمی کرونا تغییر دهد و هم توان کمک به ارکان جامعه را داشته باشد، گفت: تا زمانی که ارکان نظام به عمق این تغییرات که با شیوع کرونا به وجود آمده است و باید به صورت هدفمند و مدیریت شده به وجود آید، اشراف نداشته باشند ما دچار یک خلاء بزرگی خواهیم بود که عمق و پیچیدگی آن حتی از عمق و پیچیدگی اپیدمی کرونا هم بیشتر است.

در انتهای این همایش بیانیه هیئت داوران بخش عکس و همچنین بخش پوستر جشنواره ملی عکس و پوستر که با عنوان "همدلی و مشارکت مردمی در مقابل کرونا" در حاشیه همایش ملی مجازی "پاندمی کرونا و پدافند غیرعامل" برگزار شده بود توسط دکتر مینو خانی دبیر این جشنواره قرائت شد و از برگزیدگان این جشنواره در دو بخش عکس و پوستر تقدیر به عمل آمد.

شایان ذکر است که همایش ملی مجازی "پاندمی کرونا و پدافند غیرعامل" به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و با همکاری سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد که سید محمودرضا آقامیری (رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران) ریاست همایش، غلامرضا جلالی (رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور) ریاست شورای سیاستگذاری، حمیدرضا خالدی (رئیس واحد تهران شمال) دبیری علمی همایش و لاله فرهنگ متین (مدیرکل پژوهش و دبیر برنامه علمی واحد تهران شمال) دبیری اجرایی آن را بر عهده داشتند.

این همایش در 7 پنل «سبک زندگی»، «حقوق و روابط بین‌الملل»، «اقتصاد»، «مدیریت»، «رسانه و فضای مجازی(صبح و عصر)» و «سلامت، آموزش و فناوری» از ۱۱ تا ۱۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ به صورت حضوری و مجازی در دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد.

علاقه‌مندان می‌توانند آرشیو کامل سخنرانی‌های پنل های 7 گانه این همایش را در اینستاگرام دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال به نشانی iautnb.official.1  مشاهده نمایند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1088829

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =