افزایش تعاملات تجاری با اتحادیه اوراسیا در سایه «دیپلماسی پارلمانی»

یکی از اهداف منطقه ای ایران توسعه تعاملات تجاری با کشورهای همسایه در قالب «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» است که این مهم در سفر قالیباف به مسکو مورد بررسی و رایزنی هیات ایرانی با روسی قرار می گیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک اتحادیهٔ میان‌دولتی اقتصادی است که اعضای آن را پنج کشوربلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل می دهند که می تواند در توسعه تعاملات تجاری ایران با کشورهای همسایه به عنوان یکی از اهداف مهم سیاست خارجی کشور نقش موثری داشته باشد.

در سال ۹۷ هم «علی‌اکبر ولایتی» به عنوان نمایندهٔ ایران در سفری که به مسکو داشت با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد و از امضای توافق تجارت آزاد میان ایران و کشورهای اوراسیا خبر داد.

اتحادیه اوراسیا نقش بسیار مهمی می تواند در گسترش تبادلات اقتصادی ایران با کشورهای اوراسیا ایجاد کند که این مساله با نهایی شدن کریدور شمال و جنوب باعث منافع راهبردی همه طرف ها میشود.

در صورت تحقق این مهم در سفر «محدباقر قالیباف» به عنوان ریاست مجلس شورای اسلامی که حامل پیام ویژه رهبری انقلاب برای پوتین رئیس جمهور روسیه نیز هست، این موضوع می‌تواند سبب تسهیل تجارت میان ایران با کشورهای عضو آن شود که یک همکاری منطقه‌ای ارزشمند به حساب می آید.

حضور در ائتلاف ها و اتحادیه های منطقه ای به خصوص در راستای گسترش تعاملات تجاری با اعضای آن می تواند یکی از راهکارهای مهم و تاثیرگذار مقابله ایران با تحریم های آمریکا باشد.

در واقع با افزایش این قبیل اقدامات نشان داده ایم که اجازه نخواهیم داد آمریکا و متحدانش با فشار و تحمیل خواسته های خود، توان منطقه ای ایران را محدود و ما را به انزوای بین المللی بکشانند.

در خصوص لزوم و اهمیت توسعه ارتباط ایران با روسیه در قالب «نگاه به شرق» بارها سخن گفته شده و دلیل اصلی آن هم این نکته مهم است که با استفاده از تجارب ارزشمند بدست آمده در سال های اخیر نسبت به غرب و البته شرایط تحریمی سختی که در آن قرار گفته ایم، حتما باید گزینه های دیگرارتباط و همکاری خود از جمله کشورهای شرقی را بررسی و به سمت گسترش تعاملات تجاری با آنها پیش رویم.

به عبارت دیگر، در شرایطی که آمریکا و متحدان غربی و عربی آن با همه توان درصدد محدودسازی قدرت و نفوذ ایران بوده و هستند و کماکان در حال پیشبرد سیاست فشارحداکثری علیه ایران هستند، توسعه روابط با کشورهای منطقه ای و به خصوص گسترش تعاملات تجاری با همسایگان یکی ازالویت های نظام به حساب می آید که باید در قالب نگاه به شرق آن را تحلیل کرد.

روسیه به عنوان قدرتی بین المللی از منظر سیاسی و اقتصادی، در سال های اخیر و پس از برجام و البته به خصوص پس از خروج آمریکا از آن توافقنامه، در مجامع بین المللی ایران را بارها حمایت کرد و بر لزوم حفظ برجام و البته توسعه همکاری با ایران تاکید داشته است.

بنابراین، یکی از اهداف و دستاوردهای سفر قالیباف به روسیه و دیدارش با مقامات عالی رتبه آن کشورمی تواند تحقق این مهم باشد که ایران با پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا در راستای تامین منافع ملی خود گامی جدی و عملیاتی بردارد.

گفتنی است، در دستورکار برنامه های سفر سه روزه قالیباف به روسیه که از امروز (یکشنبه) و به دعوت «ویچیسلاو والودین»، رئیس دومای روسیه آغاز شده، علاوه بر تقدیم پیام رهبر معظم انقلاب به دولت روسیه، دیدارهایی با همتایانش در دوما و سنا، مقامات اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی این کشور قرار دارد.

کد خبر: 1088857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =