دوره دانش‌افزایی استادان با موضوع بودجه ۱۴۰۰ برگزار شد

دوره دانش‌افزایی استادان با موضوع اقتصاد ایران و بودجه ۱۴۰۰ برای اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، دوره  دانش افزایی استادان  به همت دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی ایران و با حضور ساسان شاه ویسی استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

شاه ویسی با تحلیل و بررسی و استناد به برخی گزارشات داخلی و بین المللی به تشریح اوضاع اقتصادی ایران پرداخت و گفت: بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس در طی چند سال گذشته جریان سرمایه گذاری ملی کاهش پیدا کرده و در کنار آن مواردی مانند تولید خودرو و مسکن هم کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تاثیر کرونا بر اقتصاد جهان ایران از جمله ۴ کشور برتر دنیاست که توانسته این تاثیر پذیری را کاهش دهد و  بر اساس گزارش ها، روندهای مثبت شکل گرفته در سال ۹۹ روند رشد اقتصادی ۱۴۰۰ را پیش بینی می کند اما تورم کنترل نشده در این مدت افزایش فقر را به دنبال داشته است.

این استاد دانشگاه با برشمردن اهمیت بودجه در اداره کشور اظهار داشت: رکن مهم اقتصاد کشورها بودجه است اما از بودجه مهم تر مدیران با دانش و مهارت کافی است که بتوانند آنرا اجرا کنند و در کشور ما و با وضعیت فعلی اقتصاد تنها مدیران جهادی و با کار و تلاش فراوان می توانند اقتصاد را سرو سامان دهند. 

وی با اشاره به خدمات جهادی برخی پزشکان و مدیران حوزه سلامت از زمان شیوع کرونا تابحال ترمیم وضع اقتصادی را نیازمند مدیران دغدغه مند و پرتلاش و جهادگر دانست و با انتقاد از اقتصاد دولتی گفت: نظام بودجه ریزی ایران هنوز سنتی است و اقتصاد ایران دولتی سرمایه داری است که از آفت های آن سوداگری خود دولت در اقتصاد است و در این وضعیت ممکن است جریان رانت، خود را به سیاست های دولت تحمیل کند و مانع اجرای سیاست های اصل ۴۴ و نیز شکل گیری اقتصاد مقاومتی در بعد تولید و رونق اقتصاد بصورت فعال می شود.

شاه ویسی به بعد دیگری از تولیت اقتصادی دولت اشاره کرد و افزود: بودجه شرکت های دولتی حدودا دو برابر بودجه خود دولت است و معمولا به کسی هم پاسخگو نیستند به عنوان نمونه بودجه خود وزارت نفت کمتر از ۲۵۰ میلیارد تومان است اما شرکت ملی نفت به تنهایی یک میلیون میلیارد بودجه می گیرد که توسط خود آنها حسابرسی و گزارش می شود و به کسی پاسخگو نیستند. 

وی با اشاره به رد کلیات بودجه در مجلس گفت: با توجه به شرایط فعلی بهترین اقدام بودجه سه دوازدهم است که در اختیار دولت قرار گیرد.

کارشناس مدعو در ادامه این دوره در پاسخ به سوالات مطرح شده توسط شرکت کنندگان، بودجه بخش سلامت را نیز مورد بررسی قرار داد و چالش های اساسی بخش سلامت را برشمرد.

وی با اشاره به گزارش سازمان برنامه و بودجه شامل همزمانی بیماری های واگیر و غیر واگیر، کاهش سن شیوع بیماری های غیر واگیر و افزایش روند عوامل خطر بیماری های مزمن غیرواگیر، عوامل تاثیرگذار خارج از بخش سلامت، تولیت یا تضمین خدمتگزاری بخش سلامت کشور و گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بودجه بخش سلامت را تحلیل و بررسی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =