مسیر انتخابات تشکل‌های دانشگاه آزاد صرفاً از سامانه امتداد نیست/ احتمال بازبینی در تعداد نفرات شرکت‌کننده

اداره‌کل تشکل‌های سیاسی-اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری انتخابات تشکل‌ها، حداقل 30 نفر و برای عضویت حدود 45 نفر تعیین کرده است؛ اما در جلسه هفته آینده هیئت نظارت بر عملکرد تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی این موضوع را بررسی کرده و به تایید نهایی خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با گذشت چند ماه از آغاز سال تحصیلی جاری برگزار نشدن انتخابات تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشکلاتی را برای فعالان دانشجویی به وجود آورده است. برخی از دانشجویان سوالات یا ابهاماتی درباره نحوه و روند اجرایی این انتخابات دارند.

محمد روزبهانی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره انتخابات تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: فرآیند انتخابات از روزهای پایانی آذرماه آغاز شده و تاکنون 252 تشکل استادی و دانشجویی از واحدهای این دانشگاه توسط معاونان فرهنگی و دانشجویی در سامانه امتداد ثبت شده است.

نحوه ثبت‌نام در سامانه امتداد

وی با اشاره به روند ثبت‌نام در سامانه امتداد عنوان کرد: اطلاعات تشکل‌ها در مرحله نخست توسط معاونان فرهنگی و دانشجویی در سامانه وارد می‌شود و بعد دبیران تشکل با مراجعه به سامانه اطلاعات خود را وارد می‌کنند و پس از تایید اطلاعات دبیر توسط معاون، هر یک از اعضا می‌توانند در تشکل مورد نظر خود ثبت‌نام کنند.

مدیرکل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: سامانه امتداد فرصتی است برای برگزاری مجازی انتخابات در فضای فعلی که کرونا باعث عدم حضور دانشجویان در دانشگاه شده است. این سامانه به قصد رونق تشکل و برقراری انتخابات آنها تدارک شده است و هرجا که مراحل کاری آن مشکلی برای فعالیت تشکل و برگزاری انتخابات ایجاد می‌کند آمادگی داریم تا سامانه را اصلاح کنیم. سامانه فرصتی در اختیار تشکل‌هاست تا ساماندهی تشکیلاتی خود را انجام دهند.

وی مطرح کرد: حدود 130 تشکل فعال متشکل از 25 تشکل استادی و 105 تشکل دانشجویی تا هفته گذشته اطلاعات خود را در سامانه امتداد ثبت‌ کرده بودند. تا هفته قبل 587 عضو هیات علمی در 25 تشکل و 2 هزار و 691 دانشجو در 105 تشکل دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی عضو این سامانه شده‌اند؛ یعنی بطور میانگین در هر تشکل 25 نفر عضو شده اند.

مشکلات فنی سامانه انتخاباتی

روزبهانی در پاسخ به این پرسش که برخی دبیران تشکل‌های دانشجویی به دلیل غیرفعال بودن گزینه ثبت‌نام سامانه امتداد، نمی‌توانستند اطلاعات خود را ثبت کنند، گفت: متاسفانه این مشکل در برخی از واحدهای دانشگاه وجود داشت که به علت عدم آشنایی کاربران با سامانه بود؛ دانشجویان می‌توانند به کارشناسان فرهنگی یا معاونان فرهنگی دانشجویی واحد خود مراجعه کنند تا مشکل توسط ایشان برطرف شود.

مدیرکل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: سامانه امتداد دو بخش مجزا دارد؛ بخش عضویت و بخش انتخابات. بخش عضویت در تمام سال فعال است و تشکل‌ها می‌توانند عضویت تشکل خود را از طریق این سامانه به انجام برسانند و اطلاعات اعضا را داشته باشند و در بخش انتخابات که هر سال یکبار به کمک آن انتخابات تشکل خود را برگزار می‌کنند.

وی تصریح کرد: پس از مراحل آغازین ثبت نام تشکل در سامانه در چند واحد دانشگاهی، تشکل‌ها نتوانستند، فعالیت انتخاباتی را آغاز کنند که با برطرف شدن نواقص فنی و مشکلات سامانه؛ در هفته گذشته اولین انتخابات تشکل‌های اسلامی دانشگاه در استان لرستان برگزار شده است.

برگزاری انتخابات منحصر به سامانه امتداد نیست

به گفته روزبهانی؛ برخی از دانشجویان عضو تشکل‌های دانشجویی بوده و فعالیت فرهنگی دارند؛ اما علاقه‌ای به ثبت نام در سامانه امتداد ندارد. اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه در این موارد خاص به معاونان فرهنگی دانشجویی اعلام کرده که با نظر مساعد هیأت نظارت بر تشکل‌های استان می‌توانند بخشی از روند انتخابات یعنی مرحله برگزاری انتخابات را خارج از سامانه انجام دهند، کما اینکه در چند ماه گذشته نیز چهار تشکل دانشجویی بنا به نظر هیئت نظارت استان، انتخابات خود را خارج از مسیر امتداد برگزار کردند و تنها اطلاعات آنها در سامانه امتداد ثبت شده است.

مدیرکل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که برای تشکل‌های دانشجویی به ویژه واحدهای شهرهای کوچک با تعداد نفراتی که این اداره برای عضویت آنها در سامانه مشخص کرده است، دچار مشکل شده‌اند، گفت: حد نصابی برای برگزاری انتخابات تشکل‌ها مطرح نیست؛ اما هر قدر تعداد اعضا و رای دهندگان تشکل بیشتر باشد، تشکل اعتبار و مقبولیت بیشتری برای فعالیت خواهد داشت. بطور مثال تشکل دانشجویی که 5 عضو شورای مرکزی دارد؛ منطقی نیست که انتخابات خود را بطور مثال با 10 نفر رای دهنده برگزار کند.

روزبهانی عنوان کرد: حد نصاب تعداد اعضای کانون‌های فرهنگی دانشگاه، که زمینه فعالیت آنها نسبت به تشکل‌ها محدودتر است بر اساس آیین‌نامه 15 نفر است. حد نصاب تعداد اعضای تشکل در این ایام و در نظر گرفتن واقعیات موجود، بررسی و توسط هیئت نظارت مرکزی دانشگاه تصمیم گیری خواهد شد.

وی افزود: برخی مطرح می‌کنند که در شرایط کرونایی که فعالیت دانشجویی کاهش یافته است، اداره تشکل‌ها به معاونان فرهنگی دانشجویی واحدها این اختیار را بدهد تا آنها نفراتی را به عنوان فعال دانشجویی و شورای مرکزی تشکل انتخاب و معرفی کند. این موضوع از نظر قانونی درست نیست و شورای مرکزی تشکل‌ها باید با انتخاب اعضا تشکیل شود.

اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه به کسی اجازه نخواهد داد تا استقلال دانشجویان و اساتید را مورد خدشه قرار داده و شورای مرکزی تشکل را به جای انتخابات با انتصاب تعیین نماید.

در ضمن در مورد اتحادیه های دانشجویی، ایشان برای برگزاری انتخابات در بازه زمانی خاصی محدود نشده اند, زیرا اول باید انتخابات تشکلها برگزار شود و پس از آن اتحادیه‌ها انتخابات خود را برگزار کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089298

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =