مسئول عوارض واکسن، تزریق‌کننده است نه شرکت‌ سازنده!

نمی‌توان در موارد اورژانسی عوارض طولانی‌مدت واکسن‌ها را بررسی کرد، به همین دلیل شرکت‌های بزرگ واکسن‌سازی در این شرایط می‌گویند در صورت بروز عوارض، مسئولیت با تزریق‌کننده واکسن است و شرکت مسئولیتی ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، واکسن‌ کرونا با تحقیقات و پژوهش‌های دانشمندان کشورهای مختلف پس از یک سال تلاش بالاخره به ثمر نشست و نزدیک به ۲ ماه پیش نخستین واکسن‌ به مرحله تزریق سراسری رسید.

هر روز اخبار جدیدی از واکسن‌های داخلی و خارجی کرونا منتشر می‌شود و مردم را با سوال‌های بسیاری درباره واکسن روبرو می‌کند؛ کدام واکسن‌ بهتر است؟ عوارض احتمالی آن‌ها چیست؟ آیا واکسن‌های داخلی می‌توانند مشابه نمونه‌های خارجی مصونیت ایجاد کنند؟ داشتن یا نداشتن تاییدیه از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) چه اهمیتی دارد؟ 

کارشناسان معتقدند واکسن‌های کرونای تولیدشده در داخل کشور به دلیل دسترسی به جزئیات ساخت و عوارض احتمالی آن‌ها بدون تایید جهانی هم معتبر بوده و قابل استفاده در کشور هستند؛ اما واکسن‌های خارجی تنها در صورت داشتن تاییدیه از سازمان بهداشت جهانی می‌توانند در کشور استفاده شوند. 

مهران نوری صنمی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره تولید واکسن در شرایط عادی و اورژانسی اظهار کرد: تهیه واکسن در شرایط عادی روند مشخصی دارد و این روند به سه تا چهار سال زمان نیاز دارد اما در شرایط بحرانی مانند شیوع کرونا با مرگ‌ومیر بالا در جهان، زمان کافی وجود ندارد و تایید واکسن‌ها برای موارد اورژانسی و کاهش مرگ‌ومیر انجام می‌شوند.

در شرایط  شیوع کرونا با مرگ‌ومیر بالا در جهان، زمان کافی وجود ندارد و تایید واکسن‌ها اورژانسی انجام می‌شوند

استادیار دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران با بیان این که در موارد اورژانسی نمی‌توان عوارض طولانی مدت واکسن‌ها را بررسی کرد، گفت: به همین دلیل شرکت‌های بزرگ واکسن‌سازی در این شرایط می‌گویند در صورت بروز عوارض، مسئولیت با تزریق‌کننده واکسن است و شرکت مسئولیتی ندارد.

وی با اشاره به این که هر دارو یا واکسنی برای استفاده در ایران باید تاییدیه وزارت بهداشت را اخذ کند، افزود: تیم متخصص وزارت بهداشت، جزئیات واکسن را بررسی کرده و مدارک علمی آن را می‌سنجند و براساس شرایط و بضاعت کشور نوع واکسن را انتخاب می‌کند.

نوری با تصریح این که واکسن‌های کرونایی که تاکنون مطرح شده‌اند، بی‌تردید عوارض ماژور و عمده‌ای نداشته‌اند اما ممکن است عوارضی جزئی مانند التهاب محل تزریق و علائم گذرای دیگری داشته باشند، خاطرنشان کرد: مسئله اصلی عوارض طولانی مدت است که برای پیشگیری از آن باید واکسن به گروه کوچکی تزریق شود و آن افراد مدت طولانی مورد پیگیری باشند تا نهایتا بتوان گفت عوارض طولانی مدت دارد یا نه. به همین دلیل نمی‌توان برای واکسن‌های تازه تولید شده تایید 100 درصد داد.

تایید واکسن اصول بین‌المللی دارد

استادیار دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران با بیان این که واکسن و دارو چیزی نیست که یک کشور بتواند خودش به صورت محلی آن را تایید کند، گفت: هر چیزی استانداردهای مربوط به خودش را دارد و در مورد صادرات آن، اصول سختگیرانه‌تر می‌شود. واکسن هم از این قاعده مستثنی نیست و کشورهای صادرکننده و پذیرنده به راحتی این کار را انجام نمی‌دهند.

وی واکسن‌های تولید شده در ایران را به دلیل نظارت استادان و مراکز معتبر داخلی، معتبر دانست و تصریح کرد: به همین دلیل اگر واکسن ایرانی از سوی وزارت بهداشت تایید شود، قابل استفاده است چرا که به همه اطلاعات جزئی آن دسترسی وجود دارد و عوارض احتمالی آن هم شناخته شده است. اما وقتی قرار است واکسنی از خارج به کشور وارد شود این اطلاعات جزئی در دسترس نیست و مشخص نیست که این واکسن در چه رده سنی و به چه کسانی تزریق شده است و چه عوارض احتمالی دارد. فقط نتیجه نهایی در مورد میزان اثربخشی و اطلاعات کلی واکسن وجود دارد.

نوری با تاکید بر این که واکسن‌های خارجی به دلیل در دسترس نبودن جزئیات، نیاز به تائیدیه جهانی دارند، گفت: سازمان جهانی بهداشت برای تایید، اطلاعات جزئی واکسن‌ها را از کشور تولیدکننده گرفته و بررسی می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت برای تایید، اطلاعات جزئی واکسن‌ها را از کشور تولیدکننده گرفته و بررسی می‌کند.

به همین دلیل لزومی ندارد کشورهای واردکننده واکسن این اطلاعات جزئی را داشته باشند و تایید سازمان بهداشت جهانی کفایت می‌کند.

وزارت بهداشت در ایران ملاک و مبنای تایید دارو و واکسن است

استادیار دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران در پایان با بیان این که وزارت بهداشت در ایران ملاک و مبنای تایید دارو و واکسن است، اظهار کرد: برای مثال وزارت بهداشت برای هر بیماری یک سبد دارویی معرفی می‌کند و پزشک بر این اساس می‌تواند تصمیم‌گیری کند از کدام داروها استفاده کند و اگر خارج از آن سبد دارویی استفاده شود باید دلیل و توجیه داشته باشد که به چه دلیل استفاده شده و اگر عارضه‌ای اتفاق افتاد، پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =