خروج از پروتکل الحاقی رفتار آمریکا را تغییر نمی‌دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: دولت بایدن توانایی اجماع‌سازی و ائتلاف با هم‌پیمانان منطقه‌ای و بین‌المللی علیه ایران را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، منازعات ایران و آمریکا در روزهای گذشته وارد مرحله جدیدی شده است. دولت جدید ایالات متحده آمریکا با وجود ابراز تمایل برای احیای توافق هسته‌ای، بازگشت به این توافق را منوط به انجام تعهدات برجامی از سوی ایران کرده است؛ موضوعی که از دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بدون لغو تمامی تحریم‌ها از سوی آمریکا، غیرقابل قبول می‌دانند.

در همین باره، سعید خزایی کارشناس مسائل بین‌الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره احتمال بازگشت آمریکا به برجام بدون رفع تحریم‌ها اظهار کرد: سیاست‌های دولت بایدن به گونه‌ای نیست که هر امتیازی را به ایران بدهد؛ در واقع دولت بایدن به دنبال این است که ایران در وهله اول، پایبندی خود را به تعهدات برجامی اعلام کند.

وی افزود: در مجادلات سیاسی بین دو کشور، هر دو طرف به دنبال این هستند که امتیازاتی بدهند یا امتیازاتی بگیرند. رویکرد متفاوت دولت جو بایدن، در راستای ایجاد اجماع با هم‌پیمانان منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا طرح‌ریزی شده است و به همین دلیل امتیاز بالقوه‌ای برای او محسوب می‌شود؛ از طرفی تضعیف ایران از لحاظ اقتصادی به ویژه در چند سال گذشته، باعث شده ایالات متحده آمریکا شروط جدید و متفاوتی برای بازگشت به برجام در نظر بگیرد.

خزایی ادامه داد: به عقیده دستگاه حاکمیتی آمریکا، هیچ تضمینی وجود ندارد که دارایی‌های آزاد شده ایران به وسیله یک توافق احتمالی، خرج مقاصد و اهداف منطقه‌ای نشود؛ با این تفاسیر آن‌ها به دنبال تضمینی برای بازگشت به توافق هسته‌ای هستند که البته این موضوع با مفاد برجام همخوانی ندارد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرده است که توافق احتمالی با ایران باید به صورت تدریجی و مرحله به مرحله باشد؛ آزاد شدن دارایی‌های ایران در کره جنوبی به عنوان گام اول از سوی آمریکا و همچنین گام دیگری از سوی ایران، می‌تواند در راستای دست یابی به توافقی تدریجی و گام به گام قلمداد شود.

توافق گام به گام ایران و آمریکا

وی گفت: شرایط فعلی نشان دهنده این است که ایران و آمریکا در ماه‌های آینده به توافقی تدریجی و گام به گام دست خواهند یافت تا در نهایت حسن نیت دو طرف مشخص شود؛ البته خروج از پروتکل الحاقی از سوی ایران می‌تواند مانعی برای دستیابی به این توافق باشد.

این استاد دانشگاه با بیان این که خروج ایران از پروتکل الحاقی موجب تغییر رفتار دولت آمریکا نخواهد شد، تاکید کرد: این احتمال وجود دارد که آمریکا بعد از خروج ایران از پروتکل الحاقی، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد نظارتی فنی و هم‌پیمانان اروپایی برای افزایش فشار علیه ایران استفاده خواهد کرد.

دست بازِ بایدن در معادلات بین‌المللی

خزایی افزود: بنظر می‌رسد دست دولت بایدن در مقایسه با دولت ترامپ در زمینه نقش‌آفرینی بین‌المللی بسیار بازتر است؛ چرا که توانایی اجماع سازی و ائتلاف با هم‌پیمانان منطقه‌ای و بین المللی علیه ایران را دارد؛ به همین دلیل خروج ایران از پروتکل الحاقی به دلیل شکل‌گیری ائتلاف بین المللی علیه ایران، نتایج چندان مثبتی به دنبال نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر آمریکا به هر دلیلی به تعهدات برجامی خود عمل نکرد، ایران می‌تواند ظرف یک ماه به شرایط قبل از برجام برگردد؛ افزون بر این موضوع، انجام ندادن تعهدات از سوی آمریکا موجب مخدوش سازی چهره این کشور در سطح بین الملل خواهد شد. به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران باید از فرصت پیش آمده، نهایت بهره‌برداری را داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =