نشست هم‌اندیشی بررسی چالش‌های خرید واکسن کرونا برگزار شد

نشست هم‌اندیشی بررسی چالش‌های خرید واکسن کرونا از منظر پزشکی، فقهی و حقوقی به همت کانون حقوق شهروندی دانشگاه و با همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی و باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، ولی الله نوری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد و دبیر این نشست، در ابتدای جلسه به تبیین دغدعه‌ها و چالش‌های فعلی جامعه در زمینه درمان بیماری کرونا و به ویژه مسائل مطرح شده پیرامون خرید واکسن‌های خارجی پرداخت و گفت: برگزاری چنین نشست‌های علمی می‌تواند منجر به شفاف‌سازی و آگاه‌سازی هرچه بیشتر در جامعه شود.

در ادامه معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری به بررسی بعد پزشکی موضوع پرداخت. در تولید واکسن کرونا توجه به سه نکته کارایی واثرگذاری واکسن، عوارض جانبی و ماندگاری اثر واکسن ضروری است.

وی اظهار کرد: شبکه بهداشت کشور ما یکی از موفق‌ترین شبکه‌های بهداشت جهان است. مدیریت مبارزه با بیماری‌های همه گیر شرق مدیترانه سازمان بهداشت حهانی متعلق به ایران است.
معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری اطمینان داد که واکسن‌ تولید ایران حتما تاثیرگذارخواهد بود و اگر ایران واکسنی را هم وارد کند مراحل سختگیرانه و تست‌های تایید فرآورده‌های دارویی را طی می‌کند. 

مشهدی زاده افزود: نمی‌توان اطمینان صددرصدی مبنی بر بی خطر بودن واکسن داد چون این بیماری نوپدید است اما می‌توان به جرات گفت که کم خطرترین خواهد بود.

وی بیان کرد: باید به خادمین وزارت بهداشت اعتمادکرد. اگر در کشوری واکسیناسیون انجام شود کسانی که واکسن را تزریق نکنند بیشتر در خطر ابتلا هستند چون افرادی که واکسینه شده‌اند می‌توانند برای دیگران عامل انتقال باشند بنابراین اگر بنا شد در منطقه‌ای واکسیناسیون انجام شود معقول است که همه استفاده کنند.

در ادامه این نشست رئیس دانشکده‌ ی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد گفت: حق بر سلامتی بهره بهرمندی از فرصت ها، امکانات و موقعیت‌های برابر جهت بهره‌مندی از یک زندگی شرافتمندانه و در راستای کرامت انسانی است.

حجت الاسلام مسعود راعی مبنای حق بر سلامت و بهداشت میثاق بین المللی حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی است که در ماده ۱۲ این سند بیان شده است ‌هرآنچه در شرایط فعلی برای سلامت شهروندان موجود است باید ارائه شود و برای تحقق شرایط مطلوب‌تر تلاش حداکثری شود. 

وی در ادامه به موضوع مهم حق برسلامت اشاره کرد و گفت: هر دولتی سه تعهد درقبال شهروندان خودش دارد؛‌ تعهد به شناسایی، احترام و اجرا. شناسایی حق سلامت در اسناد و مقررات داخلی، تعهد به احترام یعنی همه صاحبان قدرت برای این حق احترام قائل باشند و تعهد به اجرا یعنی اقدامات لازم در این زمینه انجام شود. در نتیجه تهیه ملزومات درمانی و از جمله تولید و یا خرید واکسن ازجمله حقوق سلامت است. پس تعهد دولت در این موارد یک تعهد بنیادین است و البته دولت به موجب اختیارات حاکمیتی و با لحاظ کردن منافع عمومی و مصالح جامعه می‌تواند مطابق قانون محدویت‌هایی را اعمال کند که مثلا از کدام کشور واکسن برای تامین منافع عامه خریداری کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1089526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =