حملات راکتی به «اربیل» عراق/ «آشوبِ منطقه‌ای» در راه است؟

حملات راکتی اخیر به «اربیل» عراق بار دیگر سطح تنش‌ها در این کشور را افزایش داد؛ تنش‌هایی که بیم آن می‌رود به ظهور و بروز یک «آشوبِ منطقه‌ای» مبدل شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)- رامین حسین آبادیان: اخیرا فرودگاه «اربیل» و مناطق اطراف آن هدف حملات راکتی توسط طرف‌های ناشناس قرار گرفت. این حملات، مناطقی را هدف قرار دادند که پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در آنجا وجود داشتند. به دنبال حملات راکتی مذکور به اربیل، یک پیمانکار غیر نظامی کشته و 5 پیمانکار دیگر نیز به شدت زخمی شدند. این درحالی است که در این حملات همچنین یک نظامی آمریکایی زخمی شد.

حملات راکتی به اربیل واکنش های متعددی را در عرصه‌های داخلی و خارجی به دنبال داشت. درهمین راستا، «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق با انتشار یک پست توئیتری نوشت: «حمله راکتی به اربیل در واقع تنشی خطرناک و اقدامی تروریستی علیه تلاش‌های ملی برای پاسداری از امنیت کشور و سلامت شهروندان است. چاره‌ای جز این نداریم که تلاش‌های خود برای ریشه‌کنی نیروهای تروریسم و اقدامات جهت ایجاد آشوب در کشور را تقویت نمائیم».

از سوی دیگر، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق نیز به حمله راکتی به اربیل واکنش نشان داد. وی ضمن تروریستی خواندن این حمله، آن را به شدت محکوم کرد. رئیس پارلمان عراق در این خصوص یادآور شد: «ما حمله تروریستی که اربیلِ امن را هدف قرار داد، محکوم می‌کنیم. این اقدام تروریستی مجرمانه، نشانگر وجود تنشی خطرناک و هدف قرار دادن امنیت کشور است». وی همچنین همکاری همگان برای حفظ ثبات و حاکمیت عراق و مجازات حداکثری هر فردی که به امنیت و شهروندان عراقی تعدّی می‌کند را خواستار شد.

در همین حال، وزارت خارجه عراق نیز با صدور بیانیه‌ای، رسما حمله راکتی به اربیل را محکوم و آن را عامل افزایش تنش‌ها دانست. این درحالی است که ایالات متحده آمریکا نیز به حادثه مذکور واکنش نشان داد. درهمین ارتباط، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا ضمن محکوم کردن حمله راکتی به اربیل، اعلام کرد که واشنگتن در زمان و مکان مقتضی به این حادثه واکنش نشان خواهد داد.

برآیند آنچه که طی روزهای اخیر در شهر اربیل اتفاق افتاد و متعاقب آن، واکنش‌هایی که در طول این مدت توسط طرف‌های داخلی و خارجی اتخاذ شد، جملگی از افزایش تنش‌های میدانی در عراق حکایت دارند؛ تنش‌هایی که اگر مدیریت و کنترل نشوند، یقینا به بحرانی بزرگ و پایان‌ناپذیر منجر خواهند شد. بدیهی است که در شرایط کنونی که عراق خود را برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام آماده می‌کند، با بحران شیوع کرونا مواجه است و در عین‌حال با مشکلات اقتصادی نیز دست‌وپنجه نرم می‌کند، تنش‌هایی از این دست می‌تواند ضربات مهلکی را به این کشور وارد سازد.

ناگفته پیداست که افزایش سطح تنش‌ها در عراق نمی‌تواند منافع ملی این کشور و نیز منافع و مصالح عموم مردم این کشور را تأمین سازد. در چنین شرایطی، ایالات متحده آمریکا به راحتی می‌تواند ضمن موج‌سواری بر تنش‌های ایجادشده مسیر امنیت‌زدایی و ثبات‌زدایی در عراق را در پیش گیرد و بار دیگر سطح حضور نظامی خود در خاک این کشور را افزایش دهد. بر این اساس، پُر واضح است که تنش‌های اخیر نمی‌تواند ضامن تحقق منافع ملی عراق باشد.

نکته دیگری که در این زمینه حائز اهمیت به نظر می‌رسد، این است که درحال حاضر تحولات اخیر در اربیلِ عراق و دیگر کشورهای منطقه ازجمله سوریه، نشان از آن دارند که پدیده‌ای تحت عنوان «آشوب‌های منطقه‌ای» درحال ظهور و بروز است؛ پدیده‌ای که اگر کنترل نشود و مسیر فراگیری را در پیش گیرد، می‌تواند به قیمت از دست رفتن صلح و ثبات در بسیاری از کشورهای منطقه برای یک بازه زمانی نسبتا طولانی، تمام شود. این درست همان هدفی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی مدتهاست برای تحقق آن در منطقه تلاش می‌کنند.

در این میان، عراق یکی از کشورهایی است که باتوجه به سِیر تحولات سیاسی و میدانی‌ای که در طول سالیان گذشته به خود دیده است، از بستر لازم برای تبدیل شدن به کانون آشوب و هرج‌ومرج در منطقه برخوردار است. لذا واضح است که اقداماتی نظیر حمله راکتی به اربیل می‌تواند جرقه‌ای برای روشن شدن یک آتش بزرگ در عراق و منطقه باشد. به همین دلیل است که کارشناسان و ناظران سیاسی جملگی بر لزوم مدیریت و کنترل تنش‌ها در عراق تأکید دارند.   

آنچه که در این میان، بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند، این است که طرف‌های مختلف در عراق از بازیگران داخلی گرفته تا خارجی، مسیر تبدیل این کشور به عرصه‌ تسویه حساب‌های سیاسی را در پیش نگیرند. بدیهی است که تبدیل شدن عراق به عرصه تسویه‌حساب‌های سیاسی می‌تواند آسیب‌ها و زیان‌های جبران‌ناپذیری را برای امنیت ملی این کشور به دنبال داشته باشد.

دولت عراق هنوز به طور دقیق اعلام نکرده است که عاملان اصلی حمله راکتی به اربیل چه کسانی بوده‌اند. با این‌حال، درحال حاضر تحولات عراق نشان می‌دهد که لزوم اتخاذ تدابیری که بتواند از افزایش سطح تنش‌ها در این کشور جلوگیری به عمل آورد، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. طبیعی است که هرگونه افزایش تنش در عراق نه‌تنها برای این کشور که برای تمام منطقه تبعات و پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت.

در همین راستا، باید گفت که افزایش سطح تنش‌ها در خاک عراق، از لحاظ داخلی موجب خواهد شد تا تمامی راه‌ها برای برون‌رفت از بحران‌های شیوع کرونا، اقتصادی، معیشتی، سیاسی و ... مسدود شود. در عرصه خارجی نیز، افزایش تنش‌ها پیامدهایی دارد که ازجمله آن می‌توان به احتمال تشدید موج بحران‌ها در کشورهای منطقه و همسایه اشاره کرد.

* کارشناس مسائل منطقه

کد خبر: 1089825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =